Thursday, January 21, 2010

PEKERJAAN HAJI.....18

Assalamualaikum,

Bir Ali

Masjid Bir Ali waktu malam

Sekiranya dalam pekerjaan Haji atau umrah anda, Medina menjadi tempat persinggahan pertama, maka selalunya anda akan dibawa pula berangkat ke Makkah setelah selesai pekerjaan di Medina. Oleh itu anda hendaklah bersiap sedia untuk memasang niat ihram apabila sampai masanya.

Miqat bagi mereka yang bertolak dari Medina ialah satu tempat yang dikenali sebagai Bir Ali. Atau perigi Ali. Bir tu bukan beer ye! Di sini terdapat sebuah masjid di mana jamaah haji atau umrah bermiqat dan mengerjakan solat solat yang berkaitan. Jarak antara Bir Ali dengan Medina adalah sekitar 12 km. Jadi perjalanan dari Medina ke Bir Ali tidaklah memakan masa yang lama.

Dari Bir Ali pula ke Makkah jaraknya adalah sekitar 450km. Jadi setelah anda memasang niat di Bir Ali, perjalanan anda masih jauh lagi dan biasanya memakan masa sekitar 5-6 jam untuk sampai ke Makkah.

Teringat semasa saya , isteri dan Ilyana, anak kedua, mengerjakan haji dalam tahun 2001. Semasa kami sampai di Bir Ali waktu pada masa itu adalah sekitar jam 8.00 malam dalam bulan Februari. Pada ketika itu cuasa sejuk.

Semasa saya turun dari bas untuk ke bilik air bagi tujuan membersihkan diri serta wudhu', perjalanan ke toilet tidak terasa apa apa kelainan, tetapi setelah saya berwudhu', saya terpaksa menyeberangi satu kawasan lapang untuk sampai ke ruang solat masjid.

Semasa menyeberang inilah saya dimamah oleh cuaca sejuk, yang dalam masa beberapa minit sahaja telah bertambah kesejukannya, ditokok pula oleh basah wudhu' dianggota badan saya. Saya rasa kesejukan yang teramat sangat. Gigi bawah mula berlaga dengan gigi atas. Sejuknya terasa masuk ke tulang sum sum dan seluruh anggota mengigil seiring dengan kertikan gigi.

Saya berlari selaju yang mampu untuk sampai ke ruang solat, dan apabila sampai di situ barulah haba ruang tersebut dapat memanaskan badan.

Aku ingatkan negara padang pasir sentiasa panas!