Thursday, March 11, 2010

PEKERJAAN HAJI.....40

Assalamualaikum,

Di Puncak Jabal Qubais

Ramai orang Malaysia memberi tahu saya Istana Raja yang bersebelahan dengan Bukit Safa itu berada di Jabal Qubais. Maulid Nabi pun berada di Jabal Qubais. Apa pun saya tidak mahu mempertikaikannya.

Cuma kawan saya di Makkah yang bernama Al Hulayyil atau Abu Ahmad memberi tahu saya bahawa dia akan membawa saya dan isteri ke puncak Jabal Qubais. Di sana katanya, dalam bulan puasa, meriam ditembak waktu berbuka dan sahur.

Lalu pada satu petang, selepas asar dia dan keluarganya membawa saya dan isteri ke puncak Jabal Qubais. Dari situ pemandangan Al Haram adalah amat menakjubkan.
Kami berkelah ringkas di puncak tersebut, minum teh Arab yang dibawanya, solat magrib dan kemudian turun semula untuk kembali ke hotel.

Tapi itu adalah satu pengalaman yang sangat berharga kepada saya dan isteri.