Monday, November 15, 2010

BANDAR BURUK BANGIK

Assalamualaikum,

Sabtu lepas membantu adik mengendalikan majlis perkahwinan anak perempuan beliau. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar, dan dengan izin Allah cuaca sangat membantu majlis yang dilangsungkan dengan sangat sederhana tersebut.

Majlis ini dilangsungkan di sebuah kampung, dan kampung ini sentiasa BARU kerana nama kampung ini ialah Kampung Paya Baru. Macam mana kau nak perendahkan dia pun, ia tetap baru, walaupun paya.

Telah menjadi adat yang kemestian, sekiranya seseorang itu menghadhiri majlis kenduri kawin di negeri tempat majlis kenduri kawin ini, maka hadhirin yang datang akan dibekalkan dengan sedikit pemberian sebagai buah tangan.

Sekiranya anda ada dua tiga jemputan kenduri kawin yang perlu dihadhiri dalam satu hari, dan anda tidak berhajat untuk menjamu selera disatu satu majlis itu, maka anda hulurkan envelop sebagai tanda sumbangan anda, beritahu tuan rumah saya tidak dapat makan sama, maka tuan rumah mesti akan membekalkan buah tangan pemberian ini.

Begitu juga kalau anda kirim, bermakna anda tidak dapat ke majlis tersebut, tetapi menyampaikan sumbangan anda kepada majlis melalui kawan, maka akan menjadi kemestian kiriman anda ini dibalas dengan buah tangan majlis.

Itulah adat dan cara majlis kawin kampung aku dan tempat tempat lain di negeri tersebut.

Tidak seperti tempat aku tinggal sekarang. Sekarang aku bukan lagi orang kampung, tetapi sudah bertetel orang bandar. Tempat tinggal aku namanya Bandar Buruk Bangik. Kalau kau pergi majlis kawin di Bandar Buruk Bangik ni, kau hulurkan envelop dan beritau tuan rumah, saya tak dapat makan sama, tuan rumah akan songlap envelop engkan dan buat donno aje. Kau  balik tangan kosong.

Begitu juga kalau kirim, tuan rumah songlap envelop dan buat donno aje, tak de le nak beri buah tangan. Berkali kali aku kena macam ni. Tahun lepas aku buat kenduri kawin anak. Aku tinggal 3/6G. Jemput jiran 3/6F. Sekoq pun tak datang. Bila dia orang yang 3/6F buat kenduri, jemput aku, aku datang tapi sebab nak kejar tempat lain, tak sempat makan.  Envelop aku dia songlap, buah tangan habok pun tarak.

Ada satu ustaz, imam pulak tu, bila aku hulur kad jemputan, dia buat muka sangat susah hati. Aku dah tau dah, dia tak kan datang. Sungguh pun, dia tak datang.

Lebih, baik la kampung aku, walau pun kampung dan paya, ia tetap BARU.

Tapi tempat tinggal sekarang, walau pun bandar, ia tetap buruk