Monday, December 20, 2010

SIRI MULTIPLE ERROR.....12 (HAL NGV LAGI)

Assalamualaikum,



Sambungan....

Setelah kereta Vitara tu dihantar ke wokshop, aku kena bayau RM 600.00. Cina tu tukar itu, tukar ini, tukar bateri dan macam macam lagi. Kereta pun diambil bawa balik. Wah, dah boleh start dah. Apa yang si orang NGV tu bengap sangat, itu tak boleh, ini tak mau.

Selang dua tiga hari, kereta yang baru direpair ni tak mau start lagi. Stranded apabila aku parkir di sebuah surau. Nasib baik dekat dengan rumah. Kereta tu tersadai di tempat itu mungkin dua hari. Kemudian bila aku datang cuba start, tiba tiba  chet chet cheeet, vrooom injin hidup. Boleh pula dia start. Bawa balik ke rumah.

Bila aku parkir di luar rumah, matikan injin, nak start semula dah tak mau. Tersadai lagi dua hari. pada hari ahad, aku panggil seorang mekanik untuk repair kereta tu. Dia datang untuk start. Bila dia putar ignition key, chet chet cheeet. Injin tak hidup. Lepas itu dia pergi belakang kereta dan dia ketuk ketuk dengan tangan dia.
Kemudian dia start semula. Chet chet cheeet... vroom, injin hidup!

Aku tanya kau ketuk kat mana? dia kata kat sini. Aku tanya lagi, jadi apa yang rosak? Fuel pump.

Jadi selama ini yang aku hantar kereta pergi wokshop ini, pergi wkoshop itu, tukar ini dan tukar itu, semuanya tu auta saja. Habis aku kena kelentong. Bila mekanik yang ini betulkan fuel pump tu, sampai hari ini boleh start.

Lepas kereta tu boleh start, aku hantar repair NGV pula dibengkel lain. Bayar lagi dekat RM 500.00. Wah lepas repair ini, NGV boleh guna. Itu pada 16 Jun 2010. Boleh bawa pergi tempat kerja. Bila dah guna dua tiga hari, NGV dah tak mau jadi lagi.

Terpaksa guna petrol juga. Malas la aku nak betulkan kereta lagi.

Beli lah kereta baru. Si Hussein yang menjadikan vitara dia punya sekarang.