Thursday, March 10, 2011

BUDAK U JGN BACA NI.....7

Assalamualaikum,

Sekiranya anda punyai anak yang masih belajar di sekolah, dan sekiranya anda mahu memeriksa riksa teks yang digunakan di sekolah sekolah di Malaysia, salah satu unsur yang cuba ditanamkan dalam minda pelajar ialah perasaan patriotisma.

Apa itu patriotisma? Secara yang paling mudah ialah rasa cinta kepada negara, atau tanah air atau tanah tumpah darah. Bukan kah bagus rasa ini. Dalam Islam pun ada ditekankan ini, iaitu cinta kepada watan adalah sebahagian daripada iman. Cuma kita perlu ingat, dalam Islam, cinta yang paling tinggi ialah kepada Allah dan RasulNya, dan sebarang kecintaan kepada yang selain, selagi tidak menyalahi syariat adalah dibenarkan.

Tetapi di zaman negara ini diperintah oleh umno bungkusan bn, makna terselindung patriotisma ini ada sedikit pertambahan. Yang pertama ialah, patriotisma bermaksud pada penilian mereka, ialah semua rakyat mesti sokong negara, walau apa pun yang dilakukan oleh negara. Sekiranya negara tersebut melakukan sesuatu yang baik dan bermenafaat kepada seluruh penduduk dan rakyat, maka sememangnya negara perlu disokong. Tetapi sekiranya negara melakukan sesuatu yang melanggar syariat, seperti negara memberikan kelulusan kepada perlakuan yang bertentangan dengan syariat, contohnya menyediakan pusat pusat judi untuk rakyat berjudi, maka dalam definisi patriotisma membuta, ini perlu disokong, tetapi kalau berlandaskan ajaran Islam, ini perlu ditolak.

Atau negara melakukan sesuatu yang  zalim, seperti membunuh rakyat sendiri sebagaimana kita saksikan sekarang di Libya, maka ini memerlukan rakyat tidak patriotik kepada negara. Atau pembunuhan rakyat Malaysia dalam kes Ibrahimn Libya, maka perlukah patriotisma di sini?

Satu lagi maksud tersembunyi patriotisma Malaysia ialah sekiranya anda menyokong umno, maka anda adalah patriotik dan anda bagus. Kalau anda tidak menyokong umno, maka anda masuk dalam kategori mereka yang tidak bersyukur, dan untuk menguatkan ini, dibuat papan tanda yang menunjukkan hadis yang menyebut tidak mensyukuri Allah mereka yang tidak mensyukuri manusia......

Sebenarnya menanamkan rasa patriotisma dikalangan pelajar sekolah adalah satu usaha terancang untuk menyuburkan sokongan kepada umno. Anda adalah seorang yang patriotik, kalau anda angguk sahaja apa yang dilakukan umno, dan anda adalah sangat kurang hajau sekiranya anda melawan umno.....