Wednesday, June 29, 2011

THE POWER OF SENYUM

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Kalau aku kena matahari yang menyinar, secara otomatis aku akan menyeringaikan gigi. Tetapi orang nampak aku macam senyum. Jadi dengan tidak disangka sangka orang yang aku tidak kenal pun senyum balik kepada aku, atau angkat tangan atau berkata dalam hatinya gila ke orang ni sorang sorang pun senyum sendiri.

Setiap akan memulakan kuliah pertama bagi sesi pengajian yang baru, aku akan berpesan kepada semua student:

Kalau si lelaki senyum, amatlah manisnya,
Kalau si lelaki masam, tidak seronok dilihat,
Kalau yang perempuan senyum, teramat amat lah manisnya
Kalau yang perempuan masam, mak hai, asam jawa pun nanti jadi asam melayu


Sebabnya ialah apabila student ni diberi kerja atau tugas, seluruh dewan kuliah itu akan bermuka masam, termasuklah kerusi, meja, alat p.a. komputer dan suma sekali


Tetapi senyum itu akan menyerikan seluruh alam,


seperti datin di bawah ini