Friday, May 25, 2012

WABAK KE MSIA DARI TIMOR LESTE

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Timor Leste adalah sebuah negara baru dan negara termiskin di Asia. Negara ini baru merdeka sekitar 10 tahun yang lepas. Mac lepas berlangsung pru negara tersebut dan presiden inkumben Jose Ramos-Horta kalah. Dan pada 19 May 2012, penyerahan dan peralihan kuasa berlaku tanpa insiden yang tidak diingini,

Pernah kau terbayang negara miskin dan mundur serta dipandang rendah oleh sebahagian orang di dunia boleh mentadbir dan menjalankan proses pilihanraya yang bagus dan sempurna. Dan calon yang kalah, walaupun seorang presiden penyandang, dengan rela dan secara gentleman mengakui kekalahan dan menyerahkan kuasa tanpa banyak songel.

Kalau perkara seperti berlaku di Peranchis, seperti baru baru ini di mana presiden inkumben kalah dan sekarang telah diganti dengan presiden baru, maka kita tidak heran dan tidak terharu, kerana Peranchis adalah sebuah negara maju dan telah matang sistem politiknya.

Berbeza dengan Zimbabwe, di mana dalam pru mereka tahun 2009, Mugabe enggan menerima kekalahan dan menggunakan pelbagai tipu dan pembohongan dan mengubah keputusan pilihanraya, tetapi oleh kerana kekalahan tidak dapat dielak walau bagaimana tipu sekali pun, maka beliau terpaksa berkongsi kuasa dengan lawan yang ditipunya Morgan Tsvangirai.

Kalau Zimbabwe main tipu, patut la, ia negara Afrika yang tidak bertamadun, mungkin seorang berkata sedemikian.

 Perubahan citarasa di Timor Leste dan Peranchis  akan mewabak ke Malaysia. Tetapi indikasi yang ada sekarang menunjukkan sebahagian daripada rakyat Malaysia masih lagi serabut dengan hotak Zimbabwe. Insiden gangsterism di Merlimau, Melaka, dan di Pantai Dalam, Kuala Lumpur adalah petunjuk nyata hal ini, ditambah pula dengan pemikiran ultra rightist yang dilondehkan oleh kononnya penjaja pasar malam serta persundalan politik oleh n.g.o. ultra ultra rightist, jelas ini menunjukkan hotak politik mereka masih di zaman hotak Zimbabwe.

Apabila wabak ini melanda Malaysia, pastikan mereka tidak menjilat buntut mugabe

Jadi lah Jose Ramos-Horta

Kalu kau ada hota