Tuesday, August 28, 2012

POKOK AJAIB BERBUAHKAN DUIT

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



 Hari raya ke 3 beraya ke rumah bapa saudara ku, Md. Don, di Felda Bukit Senggeh. Dia tidak ada dirumah. Balik handau aje kami sekeluarga. Pada hari raya ke 6, Fir, anak buah yang datang Felda Tenggaruh datang ke rumah aku untuk berjalan raya bersama keluarganya.

Aku tanya Fir, bapa mertua awak dah sign ke borang FGVH tu. Dia kata sudah. Aku cakap pada Fir, daripada apa yang paklong baca mengenai kontrak tu, memang bodoh orang yang sign borang tu. Dia kata orang felda tempat dia pakai sign aje, tak tau amende pun.

Bila baca posting Mazlan Aliman mengenai beberapa orang Felda dah mula terasa keperitan apabila saham yang mereka terima sebanyak 800 unit dan tidak sampai 1 lot itu pun, telah mula dicharge riba' kerana harga saham tersebut dibeli dengan membuat pinjaman, yang diuruskan bagi pihak peneroka. Bila mereka tenyeh untuk sign, sekarang bank tenyeh mereka dengan riba'.

Aku beritau Fir, tanah 10 ekar, dapat 800 unit saham. Ada orang yang dapat 150,000 saham, tak payah pun gadai tanah. Terma terma lain yang di dodoikan untuk peneroka memang meliurkan. Yang aku faham ada semacam pencen kepada peneroka. Semoga itu betul.

Aku beri tau Fir, FGVH tu memang menguntungkan. Industri ladang sawit memang menguntungkan, sebab itu mereka terliur untuk ambil tanah tersebut, sebab, satu satunya pokok yang berbuahkan duit iala pokok kelapa sawit.

Untuk para peneroka, mereka dapat durian runtuh

yang dikencingkan tupai