Friday, September 14, 2012

ORG INI DIHORMATI ALLAH

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Sekiranya khutbah jumaat hambar, itu adalah perkara biasa. Sekiranya khutbah jumaat tu sedap, biasanya khatib tu tok guru. Sekiranya khutbah jumaat berapi rapi, jaga, tangan khatib berpeluang untuk digari.

Hadhirin yang di rahmati Allah. Begitulah khatib memuliakan jemaah. Pertama kali aku dengar frasa ini apabila menghadhiri kelas pengajian perubatan Tuan Guru Haron Din. Masa itu Darussyifa belum wujud lagi. Apabila aku dengar tuan guru menggunakan frasa tersebut, maka aku rasa amat bagus sekali penggunaannya.

Tahun demi tahun, frasa tersebut di copy paste oleh pelbagai penceramah dan mereka yang berucap di khalayak ramai. Termasuk lah aku sendiri menirunya, kerana aku rasa dan tahu frasa  tersebut bagus.

Lama kelamaan, aku dengar, apabila ustaz, atau khatib yang menggunakan frasa tersebut ada yang tersasul dalam penggunaan. Setiap kali, aku dengar betul betul, ya atau tidak yang mengucapkannya tersasul. Aku dengar berkali kali. Ustaz tersasul. Dj tersasul. Khatib tersasul.

Ada yang menyebut: tuan tuan yang dihormati Allah.

Aku amat amati lagi apa yang orang ni sebut: Kali demi kali demi kali:

Tuan tuan yang dihormati Allah!