Monday, December 17, 2012

MATANYA DICUNGKIL

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Cuaca hangat banget. Jam 14:00 hari ke 25 berpuasa 2012 memang menjadikan siapa saja letih. Oleh kerana tugas, terpaksa ku gagahi memandu ke Sek. Men. Keb. Jalan Bukit, Kajang untuk menyelia seorang apprentis guru. Semua mereka bagi kumpulan kali ini perempuan.

Menjadi amalan ku semasa memandu akan ku isi masa dengan membaca hafalan Qur'an. Dalam perjalanan ini aku baca Tabarakallazi, atau Surah Al Mulk. Sampai di destinasi, surah yang dibaca baru sebahagian, dan aku azam untuk menghabiskan bacaan tersebut semasa memandu pulang.

Guru apprentis yang diselia, seorang perempuan, berpakain kemas lagi sopan. Semuanya bagus sebagai seorang bakal guru. Memang, dia bertabarruj. Aku duduk di belakang kelas sambil menyelia pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung.

Dalam perjalanan pulang, aku cuba menyambung bacaan yang terhenti tadi. Aku cuba baca, sangkut. Cuba lagi, sangkut. Aku tidak boleh meneruskan bacaan surah tersebut. Surah ini aku sudah hafal  25 tahun. Tiap tiap hari aku baca dan jazamkan bacaannya. Sekarang aku tidak boleh baca.

Apa dosa aku buat sehingga bacaan ini terhalang daripada disebut oleh lidah ku?

Ooh. Aku bukan lihat engkau. Aku cuma supervise engkau.

Tapi, mata ku tetap dicungkil