Friday, June 21, 2013

QADHA' DI KHANDAQ samb....

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sambungan daripada posting 20/6/13, kata Al Marbawi: mentaakhir sembahyang dengan sengaja apa hukumnya? (ya saudaraku) dengan hadith yang telah disebut, nampaknya Nabi s.a.w. mentaakhir dengan sengaja akan sembahyang kerana berbimbang dengan seteru maka bolehkah kita (buat) yang demikian itu kerana menurut Nabi ada berbuat demikian?

(Kata Nawawi) dan ada taakhir Nabi akan sembahyang 'asar hingga lenyap matahari itu maka adalah ia sebelum turun wahyu sembahyang solat ul Khauf. (kata ulama) merangkumi bahawasanya mentaakhir Ia akan dia kerana lupa, bukannya sengaja. Dan adalah sebab lupanya itu ialah berbimbang dengan pekerjaan musuh.

Dan merangkumi bahawasanya mentaakhir akan dia dengan sengaja kerana berbimbang dengan seteru. Dan berbimbang dengan seteru itu adalah satu 'uzur pada mentaakhirkan sembahyang dahulu daripada turunya solat ul khauf.

Dan ada pun hari kita sekarang ini maka tiada harus mentaakhirkan  sembahyang pada waktunya dengan sebab musuh dan perang. Bahkan hendaklah seorang itu sembahyang akan solat ul khauf atas sekira kira halnya. Dan ada baginya maa'ruf di dalam kitab kitab fiqah.

(Rujukan yang sama, masaalah 95)