Thursday, August 1, 2013

MAKAN TAIK AYAM

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Walau pun badan letih letak, ku gagahi juga ke gerai Rmadhan di tempat ku sebab terasa pula nak makan yang sedikit kelainan semasa berbuka. Juga ingin sedikit juadah semasa moreh selepas tarawih. Memang aku telah duga dan telah ketahui, sekiranya berpuasa, dan merayau rayau sebelah petang cari makanan untuk berbuka, serakah selera akan menyuruh beli itu, dan itu dan ini dan ini, tambah ini, tambah itu dan tambah ini.

Jumpa satu gerai murtabak. Semasa berbuka puasa, murbatak adalah cuisine yang menyelerakan. Selama ini aku memang sentiasa ingat apa yang diceramah oleh Pak Yazid. Dia kata ramai orang makan taik ayam. Heran juga aku macam mana. Dia kata bila beli roti canai, apabila telur yang digunakan untuk dicampur dengan roti itu tidak dibasuh dan dicuci dulu dan berselekeh dengan taik ayam, orang yang pegang telur tu akan berselekeh tangannya dengan taik ayam. Kemudian dia pecahkan telur atas tepung uli, dan kemudian dia tenyek. Nyet nyet nyet. Seluruh tepung tu dah kena taik ayam. Seluruh tepung dan najis. Bila dah masak, dia hidangkan pada kau. Kau pun tibai. Nyam nyam nyam. Najis najis najis. Itulah kau makan taik ayam.

20 tahun dulu disebuah restoren di Sungai Besi, sebelum aku order roti canai, aku tanya si penebar, telur basuh tak? Soalan ku menjadikannya marah meletup letup. Kalau basuh nanti telur rosak katanya. Namun mengaku tidak sekali mau dia. Hari tu di gerai ramadhan yang menjual murtabak aku tanya: telur basuh tak? sebab aku lihat telur yang dalam tray tu berselepit dengan taik. Dia tak jawab, tapi aku tau, dia tak basuh. Aku beri tau, telur tu ada taik. Dia jawab, taik kat luar, telur kat dalam. Aku jawab, tangan kau pegang telur bertaik, taik tu najis, tangan kau jadi najis, lepas tu kau geromol murtabak, murtabak jadi najis. Kau beri orang makan najis. Siapa nak tanggung tu? Ah, terima kasih ya, jawabnya.

Kalau kau nak beli murtabak atau roti canai, kau tanya tak telur yang digunakan tu di basuh atau tidak?