Tuesday, January 6, 2009

KENAPA TUBUHKAN ANAK SYARIKAT?

Assalamualaikum,


Banyak negeri negeri yang menubuhkan anak syarikat yang kononnya bergiat dalam pelbagai bidang. Ada juga negeri yang menubuhkan berpuluh puluh anak syarikat. Yang menjadi ciri penting yang kira biasa la oleh kebanyakan orang ialah anak anak syarikat ini rugi.


Kalau anak anak syarikat ini rugi puluhan ribu ringgit, itu adalah sesuatu yang amat pelik. Tetapi kalau anak anak syarikat ini rugi berpuluh puluh juta, atau beratus ratus juga , dan ada yang berbilion, itulah sesuatu yang biasa dan sering kita diberi tahu.


Mengapa berlumba lumba negeri negeri tertentu menubuhkan anak syarikat sedangkan mereka telah tahu, dan telah diberi tahu dan diperingatkan yang kalau tubuhkan, syarikat ini akan rugi. Tetapi masih lagi ditubuhkan.


Adakah kemungkinan syarikat syarikat yang ditubuhkan itu menjadi kenderaan untuk menyalurkan dana? Cuba cari statistik negeri manakah yang paling banyak tubuhkan anak syarikat. Cuba cari statistik negeri manakah yang anak anak syarikatnya sentiasa rugi.


Cuba cari statistik siapakah yang menjadi lembaga pengarah anak anak syarikat ini. Cuba cari statistik jawatan apakah yang dipegang dalam parti politik yang menubuhkan anak syarikat ini. Cuba cari statistik berapakah imbuhan yang dibayar kepada setiap lembaga pengarah setahun?


Cuba cari statistik berapa banyak dana yang disalurkan kepada anak anak syarikat ini oleh kerajaan negeri yang menubuhkannya. Cuba cari statistik perniagaan apa yang diceburi oleh anak anak syarikat ini. Cuba cari statistik lembaga pengarah tu ada kepakaran ke berkaitan dengan perkara yang diceburi oleh syarikatnya.


Kalau anda baca buku ekonomi oleh Samuelson ada satu kata kata hikmat yang berbunyi: lies, damn lies and statistics.