Friday, April 10, 2009

ANALISIS MENGENANG NASIB UMNO/BN

Assalamualaikum,


Pilihanraya kecil di dua bukit dan satu batang menyerlahkan pelbagai kemungkinan dan menyingkap pelbagai hala yang boleh dituju oleh parti parti politik yang terlibat. Tetapi yang paling penting untuk di analisiskan ialah apakah yang cuba ditunjukkan oleh keputusan ketiga tiga pilihanraya kecil tersebut?

Yang paling memberi tahu ialah keputusan 059 Bukit Gantang. UMNO menang di DUN Trong, atau Terung, kubu kuat mereka. Terung adalah satu kawasan yang majoriti penduduknya adalah terdiri daripada orang Melayu. Semasa kempen pilihanraya kecil (prk) tersebut, UMNO selalu mencemuh dengan menyoal PR, selama 11 bulan memerintah, mana pembangunan yang kamu bawa?

Tetapi cemuhan ini senang dijawab dengan bertanya kembali selama 50 tahun UMNO/BN memerintah, manakah kemajuan yang dikecapi oleh penduduk Trong? penduduk trong adalah rata rata mereka yang masih rendah lagi kehidupan mereka kalau dibandingkan dengan kawasan kawasan lain di Malaysia. Secara academik, dan bukan untuk merendah, penduduk Trong mempunyai level of sophiscation yang rendah jika dibanding dengan penduduk di kawasan kawasan lain.

Tetapi level of sophiscation yang rendah inilah yang menjadi penyebab UMNO menang dan dapat bertahan. Begitu juga dengan Batang Ai, faktor yang sama juga didapati di sana, dan BN menang di Batang Ai.

Oleh itu, sekiranya UMNO/BN ingin terus bertahan, maka apa yang perlu mereka lakukan ialah pastikan level of sophiscation pengundi kekal ditahap yang paling rendah. Sebab, kalau faktor ini meningkat, maka pengundi akan pandai membuat pilihan, dan berani membuat perubahan. Bermakna mereka berani untuk tidak mengundi UMNO/BN, sedangkan di kawasan di mana level of sophiscation ini rendah, pengundi akan takut, dan sentiasa ditakut dan dimomokkan supaya jangan mengundi selain UMNO/BN.

Bagi orang Melayu, kalau level of sophiscation mereka meningkat dan diikuti dengan kesedaran islam yang tinggi, maka mereka akan cenderung dan menyokong PAS. Bagi mereka yang lebih terdedah kepada sekuralisme, akan menyokong PKR.


Oleh itu, kalau UMNO hendak terus berkuasa, maka, mereka hendaklah mmemastikan tahap kehidupan rakyat tidak meningkat. Sekiranya mereka ingin menyekat pengaruh PAS, maka perkembangan kefahaman Islam itu mesti disekat, seperti yang dilakukan dalam era Mahathir, yang menarik bantun kepada sekolah agama rakyat. Untuk menyekat pengaruh PKR, UMNO hendaklah mengalihkan pandangan rakyat daripada kemajuan hakiki, tetapi semarakkan mereka dengan kemajuan hedonistik. Banyakkan mat rempit. Tambahkah lagi bilangan anak diluar nikah, galakkan judi, lembut dengan golongan dadah dan tambah serta banyakkan pesta pesta, jom heboh, karnival dan sebagainya dimana muda mudi akan leka dan terpesona dengan keriangan, kelekaan, muzik dan segala bentuk pesonaan.

Untuk kekal berkuasa, UMNO/BN tidak boleh membawa terlalu banyak pembangunan, sebab, sekiranya pembangunan telah sedia ada, maka projek mee segera tidak dapat diadakan bagi memancing dan menggula gula pengundi.

Sekiranya UMNO/BN terus membawa pembangunan, maka pembangunan material akan turut menolak naik pembangunan insan, dan apabila pembangunan insan meningkat, level of sophiscation turut meningkat. Ini akan menjadikan rakyat mampu berfikir dan menilai sejauh mana beruntungnya menyokong UMNO/BN, dan ia juga menjadikan rakyat berani berubah. Berubah daripada cengkaman UMNO/BN.


Oleh itu, untuk UMNO/BN terus berkuasa, kekalkan level of sophiscation seperti yang terdapat di Trong dan Batang Ai.

Bukankah terung dengan batang ai rupanya lebih kurang?