Tuesday, December 29, 2009

PEKERJAAN HAJI.....2

Assalamualaikum

Suasana para hujjaj selepas solat iya' sekitar Bab ul Fahd

Haji pada tahun ini yang saya dan isteri lakukan bukanlah ibadat haji kami yang pertama, tetapi setiap kali kami melakukan haji, kami mempelajari perkara baru, dan cara menyempurnakan haji yang kami lakukan juga berbeza dengan cara sebelumnya, kerana ibadat haji mempunyai beberapa cara untuk menyempurnakannya bagi memudahkan pelbagai individu yang mempunyai maslahah sendiri.

Seruan untuk mengerjakan haji ini adalah satu seruan yang agung, dan sekiranya anda terpanggil untuk menunaikan haji, walau sebagaimana kecil, halus dan seni sekali pun perasaan tersebut, pastilah anda telah menyahut seruan yang dilakukan oleh Nabi Agung Ibrahim 'alaihissalam, kerana Allah telah memerintahkan Nabi Ibrahim menyeru sekelian makhluk untuk datang ke Baitullah bagi mengerjakan haji. Apabila Nabi Ibrahim menyeru agar semua makhluk datang ke Baitullah untuk mengerjakan haji, maka seruan tersebut didengar oleh semua makhluk sehinggalah hari kiamat.

Apakah yang dilakukan bila mengerjakan haji? Pertama menunaikan rukun haji, iaitu 1. niat 2.wuquf 3.Tawaf 4. Sa'ie 5.Bercukur atau bergunting 6. Tertib pada kebanyakan rukun. Kedua, semasa mengerjakan haji itu, kita lakukan wajib haji pula, iaitu 1. berniat ihram di miqat 2. meninggalkan larangan ihram 3. mabit di Muzdalifah 4. melontar anak batu di Jamrah Kubra 5. mabit di Mina 6. melontar anak batu di tiga Jamrah, Jamrah Sughra, Jamrah Wusta dan Jamrah Kubra.Selesai melontar



Akan sambung... insyaallah