Saturday, January 2, 2010

PEKERJAAN HAJI.....4

Assalamualaikum,


Jabal Rahmah


Ia adalah sebuah bukit dalam kawasan Arafah. Diberitakan kepada kita bahawa tempat pertemuan antara Adam dan Hawa apabila mereka berdua dihantar ke bumi adalah di bukit ini. Sekiranya anda wukuf di Arafah, maka pihak Tabung Haji, atau pun pihak pakej tidak menggalakkan anda merayau rayau keluar khemah. Terutamanya merayau ke Jabal Rahmah. Sebabnya ialah anda dikhuatiri sesat dan tidak bertemu kembali khemah di mana anda ditempatkan. Di sini saya setuju dengan perkara ini.

Tetapi ada juga orang yang berwukuf di atas Jabal Rahmah ini, seperti yang ditunjukkan oleh gambar ini. Gambar ini pakcik google yang beri.

Ada seorang kawan saya, semasa mengerjakan haji dalam tahun 1999, beliau telah merayau rayau ke Jabal Rahmah. Apabila beliau melihat orang lain memanjat bukit tersebut dengan bergayut dan memaut batu batu besar, beliau pun berbuat demikian. Akhirnya beliau berjaya sampai ke puncak Jabal Rahmah.

Apabila hendak turun, maka barulah beliau ternampak rupanya ada tangga yang telah sedia dibuat untuk memudahkan orang sampai ke puncak bukit tersebut. Tidak perlu bertindak seperti mujahidin afghanistan memanjat gunung untuk sampai ke puncak Jabal Rahmah.

Seperti yang disebut tadi, melakukan perkara seperti ini adalah tidak digalakkan.

Sahabat saya tersebut ialah Hj. Sulaiman, penjual rojak pasembor di restoren Amjal, KL.