Monday, February 1, 2010

PEKERJAAN HAJI.....25

Assalamualaikum,

Kerusiroda
Kerusi roda selalunya diperlukan oleh mereka terhad moboliti mereka, atau mudah penat, atau uzur. Dalam pekerjaan haji, ada kalanya kerusi roda ini menjadi alat yang penting bagi sesetengah jemaah haji.

Bagi jemaah yang langsung tidak punya mobiliti, maka keperluan kepada kerusi roda ini menjadi 100%, dan penggunaannya tidak dapat dielakkan. Bagi jemaah yang dalam kategori ini, perlulah ada orang yang membantu menolak kerusi roda tersebut.


Bagi jemaah wargamas yang senior, kerap mereka merasa kepenatan, capik, sakit kaki dan kurang nafas untuk mengerjakan pekerjaan haji tanpa bantuan kerusi roda. Oleh itu, walaupun semasa mula berangkat dari Malaysia mereka yang dalam kategori ini tidak menyediakan kerusi roda, tetapi apabila berada di Tanah Suci, keperluan kepada kereta roda ini menjadi kemestian.

Kadang kadang jemaah yang datang mengerjakan haji itu sihat pada mulanya, tetapi apabila berada di Tanah Suci, mereka jatuh sakit dan memerlukan kerusi roda. Golongan ini tidak ada kategori umur padanya.

Kerusi roda diperlukan oleh mereka yang menggunakannya untuk bertawaf dan sa'ie. Juga untuk ulang alik ke masjid.Tetapi ada juga yang menggunakannya sebagai bantal!