Monday, March 22, 2010

ESEI: ROYALTY VS ROYALTY

Assalamualaikum,

Seorang putera bertaraf royalty membuat pendedahan bahawa syarikat carigali petrolium negara ini menemui satu kawasan simpanan minyak yang besar. Mungkin terbesar di dunia. Seperti biasa, pihak yang disebut sebagai yang menjumpa menafikan berita terjumpanya kawasan simpanan tersebut.

Putera bertaraf royalti ini juga sekarang sedang mengkelar kelar UMNO dengan isu royalti minyak. Mana tidaknya, selama ini royalti telah dibayar kepada pihak yang telah ditentukan oleh perjanjian untuk mendapatnya. Tetapi apabila Terengganu di perintah oleh PAS, dengan secara tipu dan salah dan menyalahi undang undang, royalti disekat. Kemudian diganti dengan wang ihsan.

Untuk melawan putera bertaraf royalti ini, UMNO cuba ilmu retorik. Bukan royalti katanya. Dalam perjanjian tidak sebut royalti. Yang disebut ialah bayaran tunai. Oleh kerana putera ini bertaraf royalti, beliau amat arif tentang royalti. Apa pun kau sebut, ia tetap royalti.

Bila istilah royalti tidak diguna dalam perjanjian, UMNO nampak. Tetapi bila 3 nautikal miles tidak sebut dalam perjanjian, UMNO kata ada sebut.

Yang paling kalut dalam isu royalti ialah Malaysia telah jadi absolute monarchy.