Wednesday, December 8, 2010

WAN AZIZAH PERDANA MENTERI MALAYSIA

Assalamualaikum,

Kau jangan le terkejut dengan tajuk entry ini. Diharap kau juga baca laporan the Economist mengenai senario politik Malaysia beberapa bulan akan datang ini. Perkara yang rasanya ramai orang setuju dengan laporan tersebut ialah Anwar Ibrahim hampir pasti disumbat ke penjara untuk pertuduhan Liwat II.

Laporan tersebut menjangkakan BN akan hilang lebih banyak kerusi lagi sekiranya pilihanraya kilat diadakan. Sebabnya kau baca lah dalam laporan tersebut. Juga yang aku selairan dengan laporan ini ialah pilihan raya umum akan diadakan selepas pilihan raya negeri Sarawak.

Antara sebab yang aku rasa BN akan kecundang ialah kerana naiknya aras sophiscation di kalangan pengundi baru. Mereka ini tidak berjaya ditambat oleh UMNO/BN untuk mengundi parti itu, kerana mereka tidak merasakan takut dengan acah acahan UMNO mengenai ketuanan Melayu. Things have changed.

UMNO boleh kekal menang di tempat tempat di mana level of sophiscation ini kekal rendah, seperti di kampung kampung dan di pedalaman. Sebab itu aku kurang setuju dengan pendapat presiden PAS yang menjangkakan Melaka, Johor  boleh jatuh ke PR. Negeri Sembilan punyai kebarangkalian yang tinggi untuk dirampas oleh PR.

Mungkin untuk membentuk kerajaan belum cukup bagi PR selepas pilihan raya 13, namun suasana pada ketika itu memungkinkan apa sahaja berlaku. Sekarang BN serba salah untuk sumbat Anwar dalam penjara atau tidak. Sumbat susah, tak sumbat lagi susah. Bila di buat lat talilat, sumbat je lah dia dalam penjara.

Pada ketika itu kemarahan pengundi memuncak. BN kalah pilihanraya. Wan Azizah kembali mengepalai PR.

Angkat je lah dia jadi PM