Monday, May 26, 2008

MEMANCING DI SABAH

Assalamualaikum,

Akhbar hari ini melaporkan Tengku Razaleigh Hamzah meminta ahli-ahli UMNO di Sabah mencalonkannya bagi merebut jawatan presiden UMNO. Dan seperti biasa pelbagai janji ditaburkan kepada orang Sabah, semuanya manis belaka. Yang peliknya orang ternama dalam UMNO ini sendiri mengakui tidak adanya demokrasi dalam UMNO sehingga untuk membuat satu-satu pencalonan pun timbul perasaan takut di kalangan mereka. Apa yang dikatakan politik ugut dan peras sememangnya wujud dalam parti tersebut.
Nampaknya negeri Sabah menjadi satu lubuk yang penting bagi orang-orang politik memancing kemenangan mereka. Bukan Tengku Razaleigh sahaja yang memancing di situ, tetapi sebelum daripada ini Dato' Seri Anwar Ibrahim telah pun melakukan perkara yang sama.
Yang menarik perhatian saya dan juga mengkerutkan dahi saya ialah petikan kata-kata anak raja tersebut seperti yang dinyatakan oleh Utusan Malaysia; saya janji, demi Allah, apa yang saya cakap, saya sudah 71 tahun, kalau mati lepas itu masuk nerakalah sebab tidak tunai janji.
Apakah penilaian anda di sini?