Thursday, May 8, 2008

SENARIO POLITIK MALAYSIA SEMAKIN EXCITING

Assalamualaikum,

Senario politik Malaysia sedang memasuki satu fasa yang menyeronokkan sekarang. Apabila Anwar Ibrahim mengatakan bahawa akan berlaku perubahan kuasa pada 16 September 2008 nanti, maka ramai pemimpin UMNO yang gelabah. Tiga pemimpin mereka , Tengku Razaleigh, Khir Toyo, dan Mahathir menggegar pandangan UMNO supaya mengambil perkara ini sebagai sesuatu yang serius. Kalau kemungkinan pertukaran kerajaan ini sangat kecil, maka mengapakah pemimpin-pemimpin UMNO mengeluarkan kenyataan yang menunjukkan keresahan mereka kepada terjadinya perkara yang mereka gerunkan itu.
Kegerunan ini ditambah lagi dengan kenyataan Jefery Kitingan yang kemungkitan Pakatan Rakyat disertai pula oleh satu lagi komponen yang berpengkalan di Sabah. Cakap-cakap sepereti ini tidak boleh ditepis begitu sahaja oleh mana-mana pihak, kerana segala sesuatu sekarang sedang brewing untuk terjadi.
Kekalutan dalam parlimen mengenai perkara yang ditimbulkan oleh Karpal Singh tentang siapakah penulis ucapan Agung pada sesi permulaan sidang jelas menunjukkan kegelabahan yang tidak tentu punca ahli-ahli parlimen BN. Ditambah lagi dengan isu Jamry di Perak yang juga turut dihebahkan oleh Karpal Singh, juga turut melahirkan gelabah BN yang tidak berhujung disamping kita diingatkan semula dengan senario kebiadapan UMNO dalam isu perlantikan dua menteri besar di Perlis dan Terengganu.
Mogok lapar yang dilancarkan oleh Raja Petra yang sedang ditahan di penjara Sungai Buloh adalah juga satu tamparan pembungkum kepada UMNO kerana ini adalah sesuatu yang tidak sekali mereka jangkakan. Dengan perkembangan ini isu Altantuya tidak akan boleh disapu ke bawah karpet semudah itu dan mau tidak mau ia akan mengheret ramai pihak pancaran spotlight media.
Dengan perkembangan perkembangan ini, senario politik Malaysia menjadi semakin exciting. Pastikan anda mengikuti berterusan.