Friday, July 18, 2008

ENGGAN UJI DNA

Assalamualaikum,

Apa yang UMNO/BN hilang sejak pilihanraya yang lepas ialah Public trust. Inilah sesuatu yang sukar di raih kembalik oleh mereka. Ramai diantara antara yang dulu mempercayai media tajaan mereka, tetapi sekarang tidak lagi. Ramai diantara antara anda yang dulunya main percaya sahaja dan tangkap terima sahaja apa yang dikatakan oleh pak dan nek menteri, sekarang ini telah mula mempertikaikan apa yang mereka hamburkan. Ramai diantara anda yang telah mula tidak percaya dengan Shabery Cheek. Dan dengan itu juga rakyat Malaysia telah hilang kepercayaan kepada instruments of the state.
Keengganan DSAI untuk memberikan kerjasama dalam hal ujian DNA ini adalah satu menifestasi kepada keloyaan rakyat Malaysia terhadap integriti, atau kebolehpercayaan terhadap mereka. Sedangkan dengan kemajuan teknologi sekarang, ujian DNA ini amat mudah dilakukan dan boleh didapati dengan cara yang tidak menyulitkan. Dan DSAI telah pun berada dalam kawalan pihak berkuasa semasa ia ditangkap.
Apa yang mereka tidak suka ialah keengganan ini merencatkan perancangan yang telah disediakan. Ia merupakan satu persilatan politik yang menyukarkan pihak yang ingin memerangkap DSAI, dan untuk itu, daan untuk ia kelihatan menurut lunas undang-undang, maka perintah mahkamah diperlukan untuk membolehkan ujian ini dilakukan.
Suara-suara yang melaungkan "kalau tak salah buatlah DNA" adalah kata-kata kedunguan. Kalau betul DNA itu sungguh penting, maka demi mempertahankan integriti, hasil laporannya, jika dibuat mesti di sahkan oleh pihak lain, yang boleh dilantik oleh tertuduh dan diiktiraf profesional serta independent.
Kalau hanya dilakukan oleh instruments of the state, maka apa yang dikatakan oleh Karl Marx itu terus releven hingga ke hari ini di negara ini.