Thursday, August 7, 2008

DSAI Bertanding Di Permatang Pauh

Assalamualaikum,
Saya mencari cari section 377C dalam buku Penal Code saya, tetapi sayang, naskhah tersebut telah ketinggalan zaman kerana hanya mengandungi section 377A sahaja. Perkembangan terkini dalam Kanun tersebut tidak terkandung. Walaupun saya bukan seorang lawyer, namun saya tetap menyimpan beberapa naskhah kanun dan akta yang releven untuk tujuan research saya.
Walau apa pun, daripada apa yang berlaku pada hari ini, kita rasa DSAI berpeluang untuk bertanding dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh prk PP. Itu yang saya maksudkan unsur shrewdness, kalau unsur tersebut ada, maka DSAI saya percaya tidak akan boleh bertanding di prk PP. Mungkin juga asas pendakwaan agak lemah yang menampakkan beberapa lubang dalam pendakwaan tersebut.
Belitan hujah yang dibuat oleh DSAI mengenai sekiranya perlakuan liwat 2 bersifat consensual maka mengapa beliau seorang sahaja yang didakwa, dijawab oleh menteri dalam negeri. Saya ambil petikan jawapan tersebut: KUALA LUMPUR: Mohd Saiful Bukhari Azlan is not being charged because he is the key witness in the sodomy case against PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, said Home Minister Datuk Seri Syed Hamid Albar.
He said that in a criminal justice system, when a person comes forward to report on a matter, the person would be protected.

"Usually, the victim would be given protection,"
(The Star online).
Ada beberapa perkara yang perlu kita perhatiankan: 1. dalam pertuduhan, perlakuan liwat 2 dikatakan consensual, maka bagaimana pula Saiful diistilahkan sebagai victim? maknanya, tanpa sebarang pertimbangan rasional seperti yang dikehendaki oleh pertuduhan, perlakuan consensual boleh pula menghasilkan seorang victim. Sepatutnya tidak ada victim, kerana kedua dua rela merelai. (2). Menteri tersebut mengatakan Saiful be given protection. Oleh itu, kita sekarang telah mengetahui dengan jelas yang Saiful sedang diberi perlindungan. Ini bermaksud, orang yang diberi perlindungan ini tidak akan boleh berjumpa dengan kebanyakan orang, dan tindak tanduknya mestilah diselia dan sentiasa diarahkan. Juga kita tidak pernah dengan Saiful bercakap secara live di tv atau dihadapan media. Ini menunjukkan apa yang keluar di media yang kononya dari Saiful, sebenarnya bukan dari orang ini. Dari siapa sukar kita tentukan. Kalau Saiful menulis di blognya atau diblog tunangnya, kita tidak tahu siapakah yang sebenarnya menulis. Kalau Saiful mengeluarkan kenyataan dengan menulis menggunakan tulisan tangan, kita tahu, kata-kata yang ditulis itu telah disediakan untuknya terlebih dahulu. Kalau Saiful kata dia sedia bersumpah, kita tidak tahu siapakah yang arahkan dia berkata demikian. Yang kita tahu dia adalah patung wayang kulit yang pergerakkannya ditentukan oleh tukang dalang.
Yang lain berlangsung seperti yang telah diskripkan, cuma tarikh 16 Sept. 2008 itu terpaksa dianjak, kerana perkembangan terkini.