Monday, August 4, 2008

SARKAS DI SUNGAI BESAR

Assalamualaikum,

Alkesah dimaklumkan ada ahli UMNO Sg. Besar, Selangor yang diinterview oleh tv kerana dipanggil oleh bpr disebabkan ada laporan yang dibuat mengatakan berlakunya unsur-unsur rasuah dalam mesyuarat mereka. Itu perkara biasa yang bukan saya nak sentuh di sini, sebab kalau rasuah, gaduh, tipu itu semua dah koman sangat, tak perlu lagi kita hebohkan.
Yang saya nak sentuh ialah permainan sarkas yang mereka lakukan. Dalam intervies tersebut, yang diinterview tu mengaku bahawa sebelum mesyuarat cawangan-cawangan, telah diadakan satu mesyuarat yang dipanggil pre-mesyuarat atau pre-council atau apa saja. Dalam pre-mesyuarat ini, telah ditentukan si A dilantik ketua cawangan, si B jawatan ini dan seterusnya. Apabila mesyuarat sebenar berlangsung, maka apa yang berlaku ialah satu lakonan sarkas yang mana si beruk dipalu dengan tali cemeti untuk menari mengikut serakah ketua sarkas. Itulah amalan mereka zaman berzaman. Ahli memang tidak dibenar berfikiran bebas, dan amalan demokrasi yang mereka amalkan ialah demokrasi sarkas.
Dalam kes mesyuarat di Sungai Besar ni, apabila lakonan yang dilakonkan tidak mengikut arahan cemeti, maka bpr dipanggil. Kalau ikut arahan cemeti, berapa banyak sogokan pun, bpr tak diperlukan. Inilah amalan yang merosakkan negara. Dan ini telah diamalkan turun temurun dan dalam keseluruhan peringkat pemilihan mereka.
Kalau mesyuarat tu sarkas, tentulah yang bermesyuarat tu badut.