Thursday, November 13, 2008

DIDIHAN MERBAHAYA

Assalamualaikum,


Ronnie Liu ditahan polis atas alasan yang anda sendiri telah tahu. Tetapi apakah yang mencetuskan tindakan ini? Apakah pemikiran dan semangat yang membara yang menyebabkan tindakan tersebut dilakukan? Adakah kerana untuk menjaga rule of law, atau kerana ada sebab lain. Saya beritahu anda cetusan idea untuk mengambil tindakan kepada Ronnie Liu dipercikkan oleh ideologi ketuanan melayu.
Ketuanan melayu adalah satu bentuk didihan daripada nasionalisme melayu. Ideologi ini tergolong dalam ideologi ekstrim yang pernah wujud di dunia dan sejarah telah membuktikan bahawa ideologi seperti ini mambawa bencana kepada dunia. Antara adik beradik kepada idelogi ini adalah:
1. Nazisme. Satu semangat ketaksuban kepada bangsa Aryan yang hendak diangkat menjadi superhuman dan digabung dengan keangkuhan might is right menjadi pegangan dan idelogi party Nazi Hitler yang ceritaseterusnya telah anda ketahui.
2. Fascisme. Menjadikan the state mengatasi segalanya dan digabung dengan militerisme untuk membangkitkan rasa kecintaan kepada negara yang membahayakan.
3. Apartheid. Menjadikan warna kulit putih sebagai asas mengagungkan diri dan menindas mereka yang bukan tergolong dalam kumpulan tersebut.
4. Zionism- menjadikan ugama dan bangsa Yahudi sebagai asas menindas dan membenci semua yang bukan daripada golongan mereka. Pembunuhan, perampasan tanah dan harta untuk kepentingan zionis menjadi pegangan utama.
5. Ku Klux Klan . Menjadikan warna kulit putih sebagai asa mengagungkan diri dan menindas mereka yang bukan tergolong dalam kumpulan tersebut, bezanya denga apartheid ialah KKK tidak berjaya mendapat kuasa politik.
6. Hutu nationalism. Menjadikan etnik Hutu sebagai asas mengagungkan diri dengan menyembelih etnik lain terutamanya Tutsi dalam satu episod ethnic cleasing yang sangat dahsyat.
7. Serb nationalism. Menjadikan bangsa Serb sebagai asas mengagungkan diri dengan menyembelih kumpulan lain terutamanya orang Islam Bosnia-Hezergovina, dan Kosovo serta bangsa Croatia dalam beberapa siri episod ethnic cleansing yang maha dahsyat.
Ada banyak lagi ideologi yang wujud atas platform yang sama seperti di atas.
Lorong yang diambil dan diikuti oleh ketuanan melayu sama dengan lorong yang telah diambil oleh ideologi ganas, menindas dan mereng tersebut.