Sunday, January 3, 2010

PEKERJAAN HAJI.....5

Assalamualaikum,


Kaabah

Kaabah adalah satu binaan seperti dalam gambar di atas. Ia asalnya dibina oleh Nabi Ibrahim bersama anaknya Nabi Ismail. Ia adalah satu satunya bangunan yang dibina secara langsung atas perintah Allah.

Hanya satu sahaja binaan seperti ini yan g wujud diseluruh alam semesta ini. Apabila manusia di bumi ini tawaf, atau bergerak mengelilingi kaabah, penghuni langit juga diberitakan tawaf mengelilingi arasy Allah.

Kaabah ini hanya didapati dalam Masjidil Haram. Jadi sekiranya anda ingin melihat, memegang, mencium, memeluk atau mendakap kaabah ini, satu satu caranya ialah anda berada dalam Masjidil Haram dan pergi ke binaan ini.

Kaabah ini adalah satu binaan suci. Sekiranya anda ingin melakukan tawaf, anda mesti mempunyai wudhu'. Sekiranya wudhu' anda terbatal semasa melakukan tawaf, maka anda perlu berhenti tawaf, perbaharui wudhu' dan sambung semula tawaf.

Ada ustaz menyamakan tawaf ini seperti washing machine. Segala dosa anda diberus dan disental semasa melakukan tawaf. Oleh itu semakin banyak anda tawaf, semakin banyak dosa dosa anda yang ditanggalkan.

Pekerjaan tawaf ini dilakukan terus menerus oleh malaikat, manusia pula hanya berhenti tawaf untuk menunaikan solat. Selesai solat, aktiviti tawaf terus disambung semula.

Anda tahu pergerakan tawaf ini dilakukan secara anti-clockwise. Bumi berputar secara anti-clockwise. Bumi mengorbit matahari secara anti-clockwise. Seluruh pergerakan planet, dan objek alam semesta ini adalah anti-clockwise, seolah seluruh alam ini dalam keadaan tawaf mengelilingi kaabah.

Hanya putaran jam ditangan anda sahaja yang degil melawan arah tawaf.

Datanglah ke Baitullah wahai sahabat ku. Menangislah anda di situ wahai sahabatku. Tersedulah anda di situ wahai sahabatku. Lekapkanlah diri anda pada dinding kaabah wahai sahabatku.

Anda akan rasa satu keajaiban dan kepuasan menguasai diri anda.