Friday, March 5, 2010

PEKERJAAN HAJI.....37

Assalamualaikum,


Obat


Sekiranya anda berminat untuk menunaikan haji atau umrah, maka hal hal yang berkaitan dengan kesihatan anda perlu diberi perhatian. Biasanya ramai orang mempunyai masalah kesihatan, dan, biasanya semakin umur anda meningkat, maka masalah kesihatan juga boleh timbul bermacam macam.

Biasanya kalau anda pergi pemeriksaan kesihatan sebelum berangkat ke tanah suci, anda akan ditanya: ada darah tinggi?ada kencing manis?ada sakit jantung?

Pada musim 2009 yang lepas, heboh tentang H1N1, dan kami para jemaah pun pening kepala dibuatnya, sebab, vaksin H1N1 belum ada di Malaysia pada ketika itu, tetapi pegawai tabung haji sendiri, disebabkan oleh naive nya, mencanangkan kami boleh ambil vaksin di sekian sekian tempat. Bila pergi, habok pun tarak.

Jadi, sekiranya anda memang ada masalah kesihatan, maka sediakan secukupnya obat obatan yang berkaitan. Memang di tanah suci ada klinik Tabung Haji dan pegawai perubatan Tabung Haji, tetapi amat membantu kalau anda sendiri menyediakan keperluan secukupnya.

Semasa melapor diri di Pejabat Tabung Haji, ada syarikat syarikat yang menghadiahkan beberapa barang kepada jemaah haji. Antaranya ialah berus gigi dan ubat gigi. Panadol.Mouth wash. Pil Chi Kit Tek On.

Pada mulanya saya ingatkan pil Chi Kit Tek On ni tak berguna, tetapi daripada pengalaman, sekiranya anda tersalah makan dan perut meragam, maka pil ini sangat memabantu melegakannya.

Satu hal lagi yang tidak perlu lagi diberi tahu oleh pihak Tabung Haji kepada jemaah haji tetapi jemaah sendiri biasanya bertindak proaktif ialah mengenai minyak. Walau pun negara Arab Saudi itu telah sedia kaya dengan minyak, namun jemaah haji malaysia, tanpa perlu dinasihat oleh Tabung Haji membawa minyak ke Arab Saudi.

Minyak Cap Kapak.