Sunday, September 14, 2008

CERITERA RAJA ZAINAL ZAMAN DAHULU

Assalamualaikum,

Saya sunting cerita yang ke 30 dari buku Sejarah Melayu (Shellabear, 1967, Oxford U Press, KL).
Kata sahibul hikayat, maka tersebutlah perkataan peri baik rupa Raja Zainal, saudara Sultan Mahmud Shah...... Maka ada saekor kuda baginda, Ambangan namanya. Apabila Raja Zainal akan berkuda, maka baginda memakai, maka bergosok bau bauan, maka sepasu jejabatan digosok pada kuda itu, maka pergilah baginda berkuda.
Maka gemparlah segala lebuh pekan melihat Raja Zainal itu. Maka segala anak bini orang, dan segala anak dara dara yang taruhan sekeliannya berterpaan hendak melihat Raja Zainal. Ada yang melihat dari balik pintu, ada yang menenguk dari kisi kisi, ada yang menenguk dari tingkap, ada yang menyingkap atap, ada yang memesukkan dinding, ada yang memanjat pagar.
Maka rupa pengindah perempuan tidaklah tersembunyi lagi: rupa sirih masak, dan bunga minyak wangi, dan bunga cempaka digubah, dan bunga melor dikarang, jangan dikata lagi. Dan barang yang diberkenan diambil oleh banginda, barang yang tiada berkenan diberikan baginda kepada orang muda muda pengiring baginda. Maka cabullahnegeri Melaka pada masa itu.
Setelah Sultan Mahmud mendengar segala kelakuan Raja Zainal itu, maka baginda pun terlalu murka. Maka titah baginda, jikalau demikian, binasalah negeri Melaka ini.
Tetapi murka baginda itu sekadar dalam hati juga, tiada dizahirkan baginda. Maka sultan Mahmud menyuruh memanggil hamba raja yang kepercayaan dua tiga orang. Maka titah baginda siapa kamu dapat membunuh Raja Zainal?
Maka seorang pun tiada cakap. Setelah sunyi orang tidur, maka dipanggil baginda seorang penunggu pintu, Hang Berkat namanya:dapatkah engkau bunuh Raja Zainal, seorang pun jangan tahu?
Maka hang Berkat pun bercakap.Setelah hari malam, ketikaa orang sunyi sudah tidur, maka Hang Berkat pun pergilah ke rumah Raja Zainal. Maka Hang Berkat ditikamnya Raja Zainal dari belakang. Maka Raja Zainal pun matilah.
Maka gemparlah. Sultan Mahmud bertanya kepada Hang Berkat gempar apa itu? Maka sembah Hang Berkat paduka adinda ditikam seorang pencuri, orang yang menikam itu tiada ketahuan. Maka Sultan Mahmud pun tahulah akan Hang Berkat yang membunuh Raja Zainal itu.
Maka mayat Raja Zainal pn ditanamkan orang seperti adat anak raja raja mati. Ada selang beberapa lamanya, maka Hang Berkat digelar oleh sultan, Sang Sura.
Kalau hari ini, agak agak macam mana plot ceritanya yek?