Monday, October 6, 2008

TERUNGKAINYA MISTERI

Assalamualaikum,


Untuk menulis posting ini saya menunggu masa yang lama dan ketenangan agar apa yang saya tulis ini ikhlas. Sebelum ini saya telah membuat satu posting dalam bahasa Inggeris agar misteri yang menyelubungi maksud kata kata atau kalau nak lebih sensasi gertakan presiden PAS kepada PR. Beliau, Dato' Seri presiden telah berulang kali mengatakan bahawa PAS akan keluar daripada PR .
Yang saya ingin cari ialah atas dasar apakah hendak keluar PR itu dipaksikan. Rahsianya terungkai apabila Dato' Seri presiden memberikan sebabnya dalam satu majlis di Marang sebelum hari raya yang lepas. Dalam majlis tersebut Dato' Seri berkata PAS akan terang terang meninggalkan PR sekiranya jumlah ahli parlimen PR yang bukan Islam melebihi jumlah ahli parlimen Islam. Sebelum ini Dato' Seri presiden ada menyebut, kalau Islam tidak memerintah, PAS akan meninggalkan PR.
Jadi jelas di sini, isunya adalah isu nombor. Kalau ahli parlimen Islam mengatasi ahli parlimen bukan Islam dari segi nombornya, maka PAS akan kekal dalam PR, kalau tidak bye bye. Ideologi tidak lagi memainkan peranan. Kalau jumlah ahli parlimen PR yang Islam mengatasi jumlah ahli parlimen bukan Islam, walaupun ideologi yang dianuti oleh pemerintahan itu nanti adalah sosialisme, maka PAS akan kekal dalam PR.
Saya harap PR berjaya membentuk kerajaan baru. Saya harap PAS kekal dalam PR selepas kerajaan baru itu dibentuk. Bermakna jumlah ahli parlimen Islam mengatasi jumlah ahli parlimen bukan Islam. Tetapi sekiranya kerajaan baru itu berjaya dibentuk pun, ideologinya adalah ideologi sosialisme, cara pemerintahannya adalah cara sosialisme, otaknya adalah otak sosialisme.
Sekiranya PAS berkeras atas dasar nombor, dan bukan atas dasar ideologi, saya baca akhlak melondeh seperti yang diajar oleh carburator dung akan dipalit lagi dan lagi.