Tuesday, January 5, 2010

PEKERJAAN HAJI.....7

Assalamualaikum,

yang botak ni bukan aku


Tahallul

Apabila anda telah tawaf dan sa'ie, atau telah melontar jamrah kubra, dan telah melakukan beberapa rukun haji yang lain, maka anda boleh bertahallul. Ia bermaksud melepaskan diri daripada larangan dalam masa ihram. Tahallul tercapai apabila anda bergunting atau bercukur rambut.

Bercukur atau bergunting kedua duanya sah untuk bertahallul. Tetapi bercukur dengan membotakkan kepala itu lebih afdhal, kerana dalam hadith apabila Rasullullah ditanya tentang perkara ini, baginda menekankan bercukur sebanyak tiga kali, lepas itu baharulah baginda approve bergunting.

Jadi ana boleh pilih. Kalau saya samakan bercukur itu seperti naik rolls royce, maka bergunting itu bolehlah saya samakan seperti naik kapcai. Pilihlah yang mana anda mau.

Pada kebiasaannya, untuk bercukur, salon yang terletak diluar pintu Marwah kenakan bayaran SR5 (5 riyal). Tetapi semasa aku selesai tawaf dan sa'ie haji, depa ketuk aku SR20. Ustaz Najib dan kumpulan kami yang lain , kerana agaknya pergi berkumpulan, kena SR15.

Musim haji depa ni kenakan orang aje.