Wednesday, December 3, 2008

ANALISIS PILIHANRAYA KECIL K TERENGGANU:PRA PENAMAAN CALON

Assalamualaikum,


Keduan menghadapi pilihanraya kecil (prk) parlimen Kuala Terengganu perlahan lahan menjalar masuk ke sanubari mereka yang terlibat dengannya. Apakah bacaan yang boleh dibuat dalam suasana sekarang sementara kita menunggu pewartaan prk tersebut? Di sini saya kemukakan pandangan saya:
1. Calon . Saya rasa PAS akan diberi laluan untuk bertanding dalam prk ini. Siapa calon BN? itu saya serah kepada BN. Siapa calon PAS? Sekurang kurangnya 3 nama disebut sebut sebagai mungkin dicalonkan: Mat Sabu, Wan Mutalib Embong dan Dr. Syed Azman. Kalau nak tambah lagi Mustafa Ali sendiri pun boleh juga.
2. Mengikut Mohd Sayuti Omar, sebab Mat Sabu kalah ialah kerana orang Terengganu hendakkan anak watan bertanding, bukan orang luar. Dalam posting saya terdahulu, saya sendiri mengharapkan Mat Sabu diangkat menjadi calon, tapi kalau sekiranya sentimen kenegerian ini diambil kira, dan saya cenderung sekarang untuk mengambil kira faktor ini, maka senarai calon berkurang menjadi 2. Wan Mutalib Embong dan Syed Azman. Saya pilih Syed Azman untuk diangkat menjadi calon.
3. Sebab? bukan kerana dia pernah menang parlimen Kuala Terengganu dalam tahun 1999, tetapi daripada dua nama dalam short list tadi, Syed Azman lebih handsome.
.................bersambung