Sunday, November 23, 2008

GEMPAR! BABI JADI MENTERA

Assalamualaikum,



Hang Nadim menjadi mangsa kedengkian calon calon jawatan tinggi istana kerana Raja mula mengkagumi keintelektualannya dalam mengatasi masalah negara. Masyarakat yang dengki itu ialah masyarakat Melayu, dan sifat dengki itu terus kekal dalam masyarakat Melayu terutamanya yang mengagungkan Melayu dan bukan mengagungkan Islam.



Dengan berpaksi kepada sifat dengki yang menjadi lava dan sanubari mereka, UMNO cuba meniupkan lagi api kemarahan, kebencian dan perkauman atas isu babi lagi. Mereka yang memulakan penternakan babi secara komersial moden di Selangor, tetapi apabila mereka kalah dalam pilihan raya 12 dan projek yang mereka luluskan dalam tenure mereka ingin diteruskan, dengan sifat dengki mereka berdemonstrasi kononya orang Melayu membantah babi.



Di Kedah mereka memilih modus operandi yang sama. Projek penternakan babi yang mereka luluskan dalam tenure mereka, dan kemudian ingin diteruskan dalam tenure PR, mereka dengan lantang membuat demonstrasi kononnya membantah. Itulah dengki yang mereka warisi dari zaman Hang Nadim.
Untuk meraih simpati, sekarang mereka menggunakan perkataan ini sebagai mentera. Mentera adalah kalimah yang diulang berkali kali dan berkali kali untuk menghasilkan suatu kesan magis dengan bantuan syaitan.
Akhir akhir ini , bagi mereka, haiwan ini dan perkataan ini menjadi mentera.
Mungkin mereka berhajat untuk menjadikan haiwan ini menteri.