Thursday, November 27, 2008

THEORY OF GERMINATION

Assamualaikum,


Salah satu teori yang ada dalam politik ialah bagaimana idea kita, satu satu perkara yang kita mahu terjadi, atau mahu ia berlaku atau dilakukan dicampakkan atau dilontarkan atau dikemukakan untuk melihat reaksi target kita. Selalunya ini dilontar kepada musuh, agar musuh lakukan apa yang kita mahu ia buat.
Atau kadang kadang, musuh yang lontarkan sesuatu idea kepada kita kerana ia mahu kita lakukan ssesuatu mengikut perancangan mereka. Kalau kita terima idea tersebut, maka kita akan menjadi patung wayang kulit yang pergerakannya ditentukan oleh si dalang.
Dalam politik Malaysia ini sememang selalu dilakukan. Tugas melontar idea ini kepada masyarakat umum diserahkan kepada media , seperti akhbar atau tv. Apabila idea telah dilontar, maka proses germination atau percambahan perlu dilakukan. Caranya seperti menemu ramah orang awam, yang semua yang ditemu ramah tersebut akan menyokong idea yang dilontar tadi, dan akhirnya, masyarakat atau pendangan awam atau public opinion akan menyokong idea tersebut. Apabila public opinion ini telah positif, maka tindakan akan menyusul untuk merealisasikan idea tadi.
Antara perkara yang dihasratkan oleh satu pihak ialah:
1. Selagi Tuan Guru Nik Abdul Aziz menjadi menteri besar, Kelantan sukar dirampas. Maka, turunkan TGNA
2. Wujudkan percakaran dalam PR. Timbulkan rasa terpinggir pada PAS, terutama PAS Selangor. Maka lontarkan idea PAS sepatutnya menteri besar di Selangor
3. Khalid Ibrahim membawa terlalu banyak reform di Selangor yang amat menjejaskan BN. Jatuhkan Khalid Ibrahim. Lontarkan idea yang KI perlu diganti
4. Promosikan idea Azmin Ali ingin jadi MB Selangor, dengan ini PKR dan PR akan bercakar.
5. PAS mesti dijolok supaya bersuara hal arak dan kilang arak di Selangor. Lontarkan idea hendak tutup secara total arak dan yang berkaitan dengannya.
6. Dan banyak lagi.
Di sinilah kematangan ahli politik yang ditarget itu dikehendaki. Kematangan dan cool head serta menjiwai dasar serta pendekatan rakan kongsi itu penting.
Jangan cepat menggelabah.
Macam Tony Pua.