Monday, June 7, 2010

1 MALAYSIA HANYA UTK YG BUAT PhD

Assalamualaikum,

Semasa zaman nenek saya, anak anak diajar satu mata pelajaran ugama namanya Sifat 20. Sesiapa yang tamat pelajaran ini akan dikhatamkan dengan membuat satu majlis khas. Tetapi ramai diantara yang telah khatam matapelajaran ini langsung tidak faham apa itu tauhid, malah ramai pula yang melakukan syirik.


Sebabnya ialah Sifat 20 adalah pelajaran tauhid yang sifatnya sangat abstrak dan teoretikal. Kalau kurang mahir mengajar, dan tidak clear dengan apa yang diajar, maka ia tidak memberi kefahaman. Malah boleh pula terterobos ke bidang filosof, iaitu masalah ketuhanan yang menjalar kepada filosof Yunani dan macam macam lagi.

Sampai hari ini, kalau orang belajar sifat 20, anda tanya semula hal hal tauhid, ramai yang terus terpinga. Bagi saya oleh kerana sifat 20 ini sebenarnya bersifat sangat teknikal, abstrak dan teoretikal dan sangat akademik, ia seeloknya diajar kepada yang di universiti, dan dikaji oleh mereka yang buat PhD.

Kalau yang belajar disurau surau dan di kampung, ajarlah seperti mana Rasullullah ajar Saidina Bilal, iaitu bersandar kepada surah Al Ikhlas.

Begitu juga dengan 1Malaysia. Masyarakat tidak faham konsep yang abstrak, teoretikal dan akademik ini, sehingga TPM sendiri pun tak faham. Jadi yang mengaku faham tu adalah untuk membodek semata mata. Kalau diajar teori fizik terkini pun, yang dalam kedai kopi akan mendabik dada kata Faham!

Apabila komando Israel bunuh aktivis pembawa bantuan kemanusiaan ke Gaza, maka konsep 1Malaysia semestinya menyokong tindakan Israel tu. Kerana itu adalah buluh betong di mana 1Malaysia dilahirkan.

Seperti mereka sokong 1Malaysia, mereka juga sepatutnya kata terhadap tidakan kejam Israel ini: sokong!