Friday, August 22, 2008

PERMATANG PAUH TURUNKAN 15 SEN

Assalamualaikum,

Beberapa minit yang lepas Malaysia diberi tahu harga petrol RON 97 diturunkan 15 sen. Rakyat dah lama tunggu bila harga petrol nak turun, baru hari ini ia diturunkan. Saya menyambut pengumuman tersebut dengan nada afirmatif, tetapi tidak supportif, kerana kita tahu lebih daripada 15 sen boleh dikurangkan, kalau mereka mahu.
Juga kita tahu bahawa sekiranya tidak ada pilihanraya kecil Permatang Pauh, jangan harap kita dapat merasa penurunan tersebut. Jadi mahu tidak mahu, kita kena berterima kasih kepada Anwar Ibrahim, dan bukan kepada orang lain. Sebab, tanpa pilihan raya kecil Permatang Pauh, turunnya harga petrol adalah sesuatu yang terletak sangat jauh, kerana ia seperti seorang gadis yang punya pipi bak pauh dilayang, kita mahukannya, duit kita yang melayang.

CHAR KOEY TEOW DI PERMATANG PAUH

Assalamualaikum,

Sambil menunggu ceramah Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh, perut kami, saya dan isteri, telah lapar. Berhenti dan santap di sbah gerai char koey teow di pekan kecil tersebut terasa menyegarkan juga. Sebelum ini, saya lihat puluhan trak FRU di Seberang Jaya, diparkir bersbelah sebuah hotel. Sambil mengisi petrol disebuah setesyen minyak, saya berbual dengan pembantu setesen, orang tempatan keturunan India yang telah berumur 71 tahun. Dia kata kami tak percaya apa yang saipol cakap. nanti tuhan akan turunkan bala pada dia. Kalau betul betul dia kena, kenapa sudah 8 kali batu mau buat repot?
Kami bersembahyang Magrib jamak di Masjid Jame' Seberang Jaya, dan kemudian terus menuju ke Permatang Pauh. Kerana tidak tahu susunan program ceramah, maka kami telah telepas peluang untuk mendengar tazkirah yang disampaikan oleh DSAI di Majid Batu, Kampung Pertama, 13500 Permatang Pauh. Sebab itulah kelihatan ramai orang bersembhayang dan ramai peniaga berniaga di situ. Selepas itu barulah kami bergerak ke tempat ceramah di Padang Taman Janggus, Kampung Pertama, Permatang Pauh.
Dalam ceramah pertama diberi tahu bagaimana ahli exco Perak yang dituduh rasuah sebenarnya di frame; beliau awalnya dilaporkan ditangkap dihotel, tetapi mengikut ceramah, sebenarnya di kedai makan. Sewaktu sedang duduk di kedai, datang orang yang tidak dikenali meletakkan bag atas meja dan terus datang orang yang lain pula buat tangkapan. Saya berkata dalam hati... hmm, akan teliti lagi kesahihan kedua dua versi tersebut.
Ketibaan DSAI memang sentiasa dikawal ketat, bukan sahaja oleh pembantu beliau, tetapi juga oleh polis yang beruniform dan pastinya yang tidak beruniform. Kenderaan polis pun begitu banyak sekali. Tetapi sempat juga saya bersalaman dengan beliau. Beliau menyentuh pelbagai isu, terutamanya menurunkan harga minyak sebaik dinobat memegang tampuk kuasa. Beliau juga menyentuh tentang si bengap dua orang tu. Satu di UUM dan satu lagi UiTM. Anda tahu siapa kan?
Yang tidak ada pada penceramah lain tetapi dipunyai oleh DSAI ialah perasaan elektrik, atau besi berani yang dialami oleh orang ramai apabila beliau berceramah. memang terasa seolah ditarik kepada karisma beliau seperti ada besi berani yang menarik. Saya lihat ramai non Melayu, terdiri daripada orang Cina dan India turut hadhir dalam ceramah tersbut.
Saya lihat, persoalan di sini ialah berapakah majoriti yang beliau boleh raih. Tetapi semasa beliau berceramah ada juga sedikit rasa kegelisahan dalam diri saya. Risau kot kot fenomena Benazir Bhutto merebak ke sini pula.

Thursday, August 21, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE (part 17)

Assalamualaikum,

...................continued from part 16

On the Inherent Nature of Politics in Islam

On Ideology

Political scientists squabble over the definition of ideology, ranging from Adorno(1950), Mannheim(1952), Groth(1971), Deutsch (1980) and Mc Lellan (1986). Deutsch (op.cit.) puts it simply as simplified picture of the world; a political ideology is a general picture of thinking about politics.
In this writing an ideology is one's understanding of certain matters such that it becomes a firm stand. There are two types of ideologies: (1) man-made (2) Devinely revealed. For the Muslim, it must be realized that every Muslim must have, or must adhere to an ideology, and this ideology is none other than Islam. The ideology is germinated from tauhid and must be deeply entrenched in the Muslim. The position of this ideology in a Muslim is just below the unshakeable faith, aqidah.
A position below the aqidah is ideology, but the reverse is not possible. Therefore, the Muslim's political ideology must be deeply rooted in the aqidah, buttressed by the tauhid. The Muslim's ideology is a derivative of the aqidah; it is a devinely revealed ideology, and therefore the Muslim can not adhere to any man-made ideologies. To put simply, the ideology of the Muslim is Islam, the focal point of which is aqidah. Adhering and subscribing to ideologies other than Islam by the Muslim tantamounts to having doubts about the aqidah of the Islamic faith, which is sufficient to nullify the faith and the syahadah. Nor can the Islamic ideology coexist with any other man-made or psuedo devinely-revealed ideologies within the Muslim.
Since politics is part and parcel of Islam, the Muslim's ideology must be transformed into political ideology. Every political organization must have an ideology that forms the basis of its struggle; in the case of Islam, what is aqidah to the individual Muslim is ideology to the state or politicl organization. The ideology is then the navigational map or the steer of the state where Islam is sovereign.
...............to be continued

Wednesday, August 20, 2008

RAMAINYA PENGEMIS

Assalamualaikum,

membaca tulisan Jocelyn Tan mengenai bagaimana kata-kata sumpah laknat Saipol diputar diputar dan diputar berkali kali di Permatang Pauh menjadikan saya memahami bagaimana terdesaknya sesetengah pihak sekarang. Biasanya orang yang terdesak ini akan melakukan apa sahaja untuk cuba mengatasi keterdesakannya itu. Sehingga ada yang sanggup merempat dibumi sendiri disebabkan keterdesakan ini.
Kerana terdesak ini, mereka merempat sehingga jadi pengemis. Pengemis yang meminta meminta dan meminta tanpa ada lagi unsur malu atau menjaga maruah. Dan mereka terus meminta. Alangkah jijiknya bila pak menteri, samada yang biasa atau yang besar terjerlus ke lembah pengemisan.
Mereka meminta meminta dan meminta. Mereka mengemis mengemis dan mengemis. Agar Anwar Ibrahim bersumpah!

Tuesday, August 19, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE (Part 16)

Assalamualaikum,

..............continued from part 15

CHAPTER 3 : ISLAM AND POLITICS
On Politics
Politics is the making of decisions by public means (Deutsch, 1980), either by elections, referenda, laws, court judgements, administrative regulations and decisions and the likes. It is politics that determines the destiny of people, simply because it affects every single aspect of human life. Recall the duniawi-ukhrawi paradox in Chapter 1, where a Muslim in what Al Naquib Al Attas called microcosmic scale, has fifty ringgits in his pocket. His decision to spend the money is always guided by the injuctions laid down by Allah as revealed in the halal and haram commands. The man is free to take his own choice in spending the money as long as it is halal, and he must refrain from engaging on the selection of choices which are haram. In this case, the man has at his own disposal to decide whether to engage on the halal or haram choice. So he has to make a decision.
When decisions have to be made at the macrocosmic level, a level which involves not only the man, but other members of the society, politics and political processes are concomittant, and again basic foundations had already been decided by Allah, with rooms to be filled in according the temporal and spatial needs. It means very simply the Muslim's deeds are always guided by Allah or Islam, be them social, economic, political and the likes. Thus, politics is inherent in Islam.
Because politics is the making of decisions by public means, it is primarily concerned with government (Deutsch, op. cit.).Islam requires that the steering, self-steering, information and control of the people must be done according to its precepts. Abdul Qadir Al Mandili (1961 = 1381H) contends that man is the inheritor of Allah's Mulk, (government), and thus the task of governing has to be undertaken under His auspices. In his correspondence (op.cit.) with Syed Alwi Maliki, regarding the seperation of state and religion, Syed Alwi Maliki quoted As-Syeikh Mustafa Sobri, the late Sheikh ul Islam of Turkey from his book Mau Qifi Al'Aqli wa Al Ilmi wa Al 'Aalami, that it is haram.
It means it is haram to seperate state from religion in Islam.
................to be continued

UNDANG UNDANG DNA:ADAKAH BERSIFAT RETROSPECTIVE?

Assalamualaikum,

Akhbar melaporkan rang undang-undang DNA yang dijangka dibentangkan dan diluluskan dalam sidang parlimen sekarang tidak bermotif politik. Begitulah bunyinya gembar gemburan yang dihamburkan oleh menteri yang berkenaan Syed Hamid Albar. Tidak ada mana-mana individu yang menyebabkan undang-undang tersebut diperkenalkan diparlimen untuk diluluskan. Ok, kita terima ia untuk masuk ke telinga kanan dan bersedia untuk mengeluarkannya ke telinga kiri.
Dulu almarhum Datuk Harun Idris pernah didapati salah oleh mahkamah kerana pertuduhan rasuah. Undang-undang yang mensabitkan beliau dalam pertuduhan tersebut telah diluluskan dengan sifatnya retrospective. Ia bermaksud, undang undang diluluskan hari ini boleh mensabitkan tertuduh yang pertuduhannya dibuat berabad sebelumnya.
Dalam kes liwat 2, DNA Anwar Ibrahim dikehendaki oleh pihak yang berkenaan, tetapi tiada peruntukan yang boleh memaksa beliau memberikan kerelaan untuk ujian tersebut dilakukan. Sekiranya undang undang yang menjadi perbincanagan ini diluluskan dengan sifatnya seperti yang disebutkan, maka Anwar Ibrahim boleh dipaksa memberikan sampel DNA nya.
Menteri kata tidak bermotif politik. Kita lihat nanti sifat undang undang ini dibentangkan. Kalau ia bersifat retrospective, maka berbohong itu adalah amalan harian mereka.

Monday, August 18, 2008

BENGAP

Assalamualaikum,

Perkataan ini membawa maksud lambat untuk menangkap sesuatu perkara yang memerlukan usaha pemikiran. Apa definisi Kamus Dewan saya tak peduli, tetapi itulah definisi yang saya cipta. Biasanya orang yang bengap ni setara atau seangkatan dengan orang bodoh, atau bebal atau yang sama keupayaannya, cuma bengap ini lebih menjurus kepada keupayaan mental.
Biasanya orang yang masuk universiti, samada sebagai pelajar atau tenaga akademik dikategorikan sebagai bijak. Lawan kepada bengap. Tetapi ada juga orang yang bengap masuk universiti, seperti agaknya buruh yang dikontrak untuk memungut sampah. Tetapi rata rata orang universiti dipersepsikan sebagai bijak.
Alangkah malunya dan 'aibnya kalau orang yang dipersepsikan sebagai bijak ini sebenarnya adalah bengap! Dan perkara ini tidak dapat disorokkan kerana ia terdedah kepada penglihatan dan penilaian umum. Kalau pensyarah universiti itu dipersepsikan sebagai bijak, maka tentulah naib cancelor univeriti sepatutnya maha bijak. Dalam episod debat Shabery-Anwar, tertonjol satu kelondehan seorang yang sepatutnya maha bijak sebenarnya maha bengap.
Rupanya rentetan ini tidak terhenti di situ sahaja. Dalam sibuk sibuk pelajar sebuah IPTA berdemonstrasi mempertahankan ketuanan Melayu kerana kononya diurakan institusi itu dibuka sekian banyak peratusnya kepada etnik yang kelihatan tidak punyai ketuanan, maka terlondeh satu lagi kebengapan.
Bila MRSM dibuka kepada etnik bukan Melayu, tiada demo. Bila Chedet cadang buka intake IPTA tersebut kepada etnik lain, tiada demo. Bila Khalid cakap, turun mereka berdemo.
Kalau yang sepatutnya bijak dah terlondeh jadi bengap, tentulah yang maha bijak sebenarnya adalah maha bengap.

ASRI TERBUAT PERANGKAP, SAIPOL YANG TERMASUK PERANGKAP

Assalamualaikum,

Istilahnya mubahalah tetapi media gunakan sumpah laknat. Mengapa perkataan laknat itu yang sangat digemari mereka? Adakah mereka terliur untuk ditimpa laknat? Kita telah tahu bahawa Saipol telah bersumpah, dan pelbagai pendapat telah dikeluarkan mengenai hal ini yang menyebabkan Saipol berada dalam keadaan yang sukar. Bila sampai komen yang mengatakan perbuatannya itu sama seperti perbuatan orang Kristian, hati mana yang tidak mendidih.
Laluan yang diambil Saipol adalah laluan yang secara azali satu perangkap bagi beliau. Seorang asri tanpa mencongak dalam-dalam telah mencadangkan mubahalah, tanpa menduga itu akhirnya akan menjadi satu perangkap. Sekelian yang bengap dalam masyarakat menyokong pandangan ini, juga tanpa menyangka ia akan menjadi perangkap.
Saipol yang ghairah untuk membuktikan beliau di pihak yang benar, menyangka dengan bersumpah, segala persoalan akan terjawab dan beliau akan bersih sebersih bersihnya. Tetapi ia adalah satu perangkap bagi beliau. Apabila beliau bersumpah, perbuatan tersebut tidak berjaya menunjukkan beliau benar. Tanggapan masyarakat bukan melihat dia sebagai benar, tetapi beliau dilihat sebagai bodoh. Betapa tidak, tidak ada perlakuan jenayah boleh diselesaikan dengan bersumpah. Mubahalah Rasulullah s.a.w. bukan melibatkan hal jenayah, tetapi melibatkan hal 'aqidah.
Sekarang dia sudah bersumpah. Tidak ada gostan lagi dalam hal ini. Kalau Allah menghendaki, seperti yang dipinta-pinta oleh media penyokong BN laknat boleh dihempapkan kepada Saipol, sebab dia sudah bersumpah.
Sumpah anda bersifat ex parte. Kalau laknat turun pun bersifat ex parte. Anda telah masuk perangkap ciptaan sendiri.

Sunday, August 17, 2008

AVRIL LAVIGNE

Assalamualaikum,

Saya mengenali nama ini apabila membaca Readers Digest beberapa tahun dahulu. Kalau tidak saya tak tahu. Juga saya teringat semasa bersekolah agama dulu, ustaz saya ada mengatakan bahawa satu ketika pada zaman Rasullullah s.a.w. datang satu rombongan show untuk membuat show, Aisyah teringin sangat untuk melihatnya, lalu meminta izin dari baginda. Apabila show itu bermula, baginda mengangkat Aisyah melepasi tingkap supaya dia dapat melihat show tersebut, tetapi baginda sendiri tidak menontonnya. Teringat juga zaman saya pelajar di luar negara, bertemu dengan Anwar Ibrahim, beliau menceritakan kepada saya cerita yang sama. Beliau menambah, Rasulullah tidak melarang perkara tersebut, tetapi untuk diri baginda, hiburan seperti itu tidak disukainya.
Saya tidak bertemu dengan hadis ini lagi. Sesiapa yang menjumpainya, harap dapat maklumkan sumbernya.
Begitu juga dengan makan dhab, sejenis biawak padang pasir. Baginda telah dihidangankan dengan hidangan ini, Khalid ibnu Walid terus memakannya, tetapi baginda tidak. Bermaknya, perkara tersebut diharuskan, tetapi baginda secara personal, tidak mahukannya.
Saya sendiri telah lama membuang muzik muzik dan hiburan dalam rutin hidup saya. Sebabnya ialah apabila kita hendak beramal ibadat yang khusyuk, perkara-perkara ini, muzik, berhibur dan berleka leka, pada saya mengganggu ibadat saya. Seperti menuang air dalam gelas, kalau hendakkan air itu berada dalam gelas, udara mesti keluar, dan tempat undara tersebut diambil oleh air.
Tetapi kalau orang lain hendak berhibur, dan tidak mahu mengikut cara saya, amat sukar sekali untuk saya memaksa orang tersebut mengikuti cara saya ini. Sebab itulah ia menjadi satu tugas dan perjuangan yang berterusan untuk memberi kefahaman kepada masyarakat mengenai perkara ini. Hatta sehingga ahli keluarga pun tidak dapat dipaksa kalau mereka tidak mahu mengikuti suluk yang kita ambil. Cuma kita kena beri kefahaman dan resapkan rasa kegerunan terhadap Allah dalam diri mereka. Yang penting unsur hiburan yang melampau sehingga melepasi batas-batas syarak itu semesti dan seharusnya terus dihindarkan.
Ini yang menjadi masalah. Di manakah batas atau sempadan antara hiburan yang dibenarkan oleh syara' dan yang dilarang oleh syara'. Bolehkah kita sentiasa awasi bidang hiburan dan mereka yang berhibur serta yang terlibat dengan dunia hiburan ini agar mereka sentiasa berada diperbatasan yang diluluskan oleh syara' dan tidak menyeberang ke sebelah sana yang dilarang. Dan siapakah standard bearer dalam perkara ini.
Kerap kali kita terdengar, pemuda kita, yang berjuang atas wadah Islam, menentang usaha yang dibuat untuk membawa artis-artis daripada membuat show di negara kita. Kita faham dan hormati pandangan tersebut. Konsert Avril Lavigne yang dijadualkan akan berlangsung tidak berapa lama lagi telah pun mendapat isyarat tentangan dari pemuda kita. Sebelum ini konsert Inul telah dibatalkan, atas dasar apa ia dibatalkan saya tidak mengikuti sepenuhnya, tetapi yang sah ialah telah dibatalkan.
Saya setuju bahawa konsert-konsert seperti ini membawa unsur negatif kepada masyarakat kita, terutamanya generasi muda. Bercampur aduk lelaki perempuan, sengaja meninggalkan solat apabila tiba waktunya, terutama waktu magrib yang pendek tempohnya, mencambahkan seribu budaya negatif yang menjerumuskan muda mudi kita ke lembah kehinaan. Kesemuanya ini kita tidak mahu menjangkiti generasi muda mudi kita. Sebab itulah kita tentang.
Tetapi di sana ada ruang yang membolehkan kita berlunak dalam perkara ini. Inilah yang menimbulkan persoalan dan fitnah. Bagaimanakah kita boleh meluluskan atau membiarkan berlangsungnya konsert Sheila on 7 yang dilaporkan mencetuskan pergaduhan antara penonton yang diberitkan rata-rata terdiri daripada mat dan minah indon. Bagaimana seorang penyanyi tempatan yang membuka bajunya semasa membuat show dikenakan tindakan, sementara penyanyi undangan dari luar negara melakukan perkara yang sama tidak kena apa apa tindakan pun. Bagaimana pula dalam satu demonstrasi yang diadakan oleh penyokong PR di sebuah stadium, artis yang membuat persembahan melondehkan seluarnya, dan kita tak terkata apa apa.
Kalau sekiranya pemerintahan Islam berjaya ditegakkan di Malaysia ini, bagaimanakah bentuk hiburan yang hendak dihidangkan kepada rakyat? Cara Raihan?Cara Rabbani?Inul?Peter Pan? Avril Lavigne? Yang metal samada black ke red ke macam mana? yang shuffle pula macam mana?Adakah semuanya nanti haram haram dan haram atau macam mana? macam mana pula kita nak raikan rakan dan warga yang bukan Islam serta selera berhibur mereka?
Jawapannya ialah kitalah yang kena mencartakan perjalanan ini. Peta perjalanan belum dibuat. Kitalah yang melukis petanya.

PREVIOUS POSTS

Assalamualaikum,

To keep on your mind tickled, browse my PREVIOUS posts.

Hamirdin

NENEK 90 TAHUN PUN KAU TAK BOLEH LAWAN MAT!

Assalamualaikum,

Dalam pru12, sdr Mat Sabu kalah dengan sejumlah undi yang berjaya diraih oleh seorang nenek tua . Nenek tersebut bertanding atas tiket bebas, dah hakikatnya, Mat Sabu telah kalah dalam pilihanraya tersebut. Kita tahu nenek tersebut bertanding bukan atas perjuangan politik beliau, tetapi ditarikan oleh tarian pencatur politik yang membaca politik dengan bacaan yang baik.
P44 juga menyaksikan senario yang sama. Seorang diletakkan sebagai calon ketiga yang membawa mesej sama dengan yang dibawa oleh nenek Kuala Terengganu tersebut. Kalau anda teliti calon ketiga ini, ia kononya mewakili satu pertubuhan yang sebelum ini tidak pernah kita dengar dalam kancah politik negara. Samada pertubuhan tersebut satu pertubuhan politik, atau pertubuhan kebajikan, atau pertubuhan sosial, tidak dapat dipastikan. Yang pasti kononya presiden pertubuhan ini telah pun diterima menjadi calon
Anda perhatikan cara calon tersebut ditampilkan. Dengan serban diikat dikepala dan satu lagi tersandang dibahu, ia membawa mesej bahawa calon tersebut ingin mengalihkan undi kumpulan tertentu daripada memberikan undi kepada DSAI. Jelas ia adalah satu daripada sekian banyak perancangan politik yang diwujudkan untuk menghadapi pilihanraya kecil P44.
Arif Shah Omar Shah kata namanya tersenarai sebagai yang ketiga bawa tuah, kerana dalam bahasa mandarin ia bermakna bukit, makna menuju kepuncak kejayaan. Mat Sabu kalah kerana nenek yang berbasikal. Beberapa pilihanraya sebelum itu Mat Sabu kalah di tangan DSAI di P44 juga. Sekarang Hanafi Mamat cuba berperanan seperti nenek yang berbasikal.
Nak mendaki bukit dengan berbasikal berat tuan. Apatah lagi mamat dalam bahasa Arab maknanya mati.

HISHAMUDDIN RAIS MEMANG PANDAI BERKARYA

Assalamualaikum,

Semasa di MCKK, saya tingkatan 5 dia di tingkatan 6 atas. Dia petah berdebat, dan pertama kali saya lihat pendebat membawa segala buku rujukan ke atas pentas semasa berdebat. Di sekolah sekolah lain, pada ketika itu tak mengenali budaya sedemikian. Dalam HSC dia score kertas Bahasa Melayu yang pada ketika itu ada 3 komponen 1,1,1. Di universiti jumpa dia lagi. Kali ni dia student leader. Lepas demonstrasi 1974, beliau menghilangkan diri, dan kita tahu the rest of the story.
Saya memang meminati tulisan beliau dalam kolum Dari Brickfields di Suara Keadilan. Dalam tulisannya yang menyentuh angsa pet-pet, saya puas tercari cari siapa angsa tersebut. Sebabnya ialah terlalu banyak maklumat yang nak disimpan diotak saya ni. Baru sekarang ini kembali gambaran tentang angsa pet pet tersebut, apabila media memainkan semula pita yang berkaitan dengan orang yang bila bercakap berbunyi pet pet. Saya ingatkan jenama sejenis diaper pakai buang untuk bayi, yang pernah dulu saya gunakan untuk bayi bayi saya.
Bila mengenang kisah lama, timbul rasa kasih pada Hishamuddin ni. Saya mengajak dia mengambil Islam sebagai wadah perjuangan, tauhid sebagai ideologi dan mengabdikan diri kepada Allah dengan melakukan semua ibadat yang diwajibkanNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya.
Kalau semuanya telah beliau lakukan. Alhamdulillah.

MASJID:PERKENAN ITU PENTING

Assalamualaikum,

Mula-mula kita diberitahu bahawa perkenan pihak atasan telah diperolehi untuk Tuan Guru Nik Abd. Aziz dan Tuan Guru Haji Abd. Hadi untuk membaca khutbah di Perak pada hari Jumaat 15 Ogos yang lepas. Kemudian, kita diberi tahu, sultan tidak memberi perkenan.

Soal perkenan diberi atau tidak itu tidak saya persoalkan. Yang menarik perhatian saya ialah alasan yang diberi. Politik tidak boleh dibawa masuk ke dalam masjid. Fine.
Maknanya Islam itu tidak termasuk politik. Kalau ada unsur politik, itu adalah Islam yang tidak betul.
Tetapi pada hari Jumaat yang sama juga, di masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Jalan Duta, satu upacara bersumpah Saipol telah dilangsungkan. Saya kira, upacara tersebut tentulah tidak ada kaitan dengan politik. Sekiranya perkara tersebut ada kaitan dengan politik, dan dengan menggunakan hujah pihak berkuasa masjid di Perak, tentulah pihak masjid di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur tidak akan membenarkan majlis tersebut berlangsung.
Sebab itulah AsSultan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur memberi perkenan kepada masjid tersebut digunakan untuk majlis berkenaan.