Friday, April 22, 2011



When the White Rajah, James Brooke of Borneo, treated the Ibans as pirates, Rentap, an Iban leader, led a rebellion against him and managed to secure Skrang and Saribas. Brooke retaliated with bigger cannons and drove Rentap to Pakan, where the Iban warrior later died in 1863.

Rentap is a Malaysian hero. His battlecry is Agi Idup, Agi Ngelaban! which means ‘I will fight for as long as I live’.

Mutang Urud, Peter John Jaban, Clare Rewcastle Brown, Bruno Manser are Sarawak’s modern-day freedom-fighters. They are today’s equivalent of Rentap.

There are others like them, whose names we do not know but whose work is just as important and as dangerous. All are trying to free Sarawak from the oppressive rule of its Chief Minister Taib Mahmud.
In the 19th century, Brooke used money from the spice trade to purchase bigger cannons to fight the Iban rebels.

In the modern day context, Taib’s billions which he made from logging, was poured into Sarawak’s hinterlands to buy votes and to pay people like the Election Commission, to look the other way.

Taib is smart. He didn’t stage-manage ‘wins’ in the areas where DAP has a strong presence, as that would raise too much suspicion.

However, let’s not be too quick to judge and blame the rural voter who voted BN. After all, BN has had a lifetime of brainwashing people who now, cannot ‘think’ for themselves or be empowered to improve their lives.

When your lands are snatched from you and you scratch a living earning RM10 a day or less as a labourer, RM50 (the current going rate to buy your votes; it was RM20 at the last election) is a princely sum.
When your tuai rumah tells you to vote BN because he fears the worst, and when thugs threaten you, who are you to know any better?

When you’ve seen your life and your livelihood go downhill, or when you are told there will be no development if BN is not voted in, the poor Iban suddenly feels that the community’s well-being rests with him alone. The responsibility is enormous. He has been manipulated by BN but he does not know that.

Living in exile

The reports of vote rigging, ballot boxes being swopped and blackouts during counting are serious. Bersih and other activists as well as local election/political observers were barred from entering Sarawak, because Taib was up to no good.

Mutang, Peter, Clare and Bruno have been instrumental in giving Sarawakians hope. They highlighted many of the injustices in the Land of the Hornbills.

In their own way, they have rallied people in the longhouses, kedai kopis, warungs, pasars and offshore rigs, and prompted them to question Taib’s rule: “Why should Taib continue to plunder Sarawak?”

In the 80s, Bruno Manser highlighted the problems faced by the Penan and one day, he disappeared from the jungle.

Fast forward to 2008, and the Penan women who are raped by loggers have yet to receive justice. The rapists work for companies belonging to Taib’s cronies and remain free to this day.

How many have heard of Mutang Urud? Today, he lives in exile in Canada. He was arrested and placed in solitary confinement by Taib in February 1992 for running the Sarawak Indigenous Peoples’ Association (SIPA).

On Dec 10, 1992, Mutang spoke before the 47th UN General Assembly in New York about the plight of Sarawak’s indigenous peoples. Last month, in Canada, he led the protest march against Taib’s corrupt regime.

Clare Rewcastle Brown is the founder of Radio Free Sarawak and author of Sarawak Report. She was born in Sarawak and lived there in her early childhood. She has through her investigative reporting, detailed Taib’s illegally obtained wealth, his corruption and also abuse of power.

Sarawak Report illustrated Taib’s greed and how he snatched the lands of countless local communities. Taib plans to double the area of oil palm plantations and flood the country with new waves of 12 more unecessary dams.

Clare knows that Sarawakians will show courage and determination to change their future, despite intimidation at the polls. Besides providing information, Sarawak Report and Radio Free Sarawak have given Sarawakians a platform to list their concerns.

Peter John Jaban is the voice behind Radio Free Sarawak. Peter comes from the same longhouse as Alfred Jabu and graduated in Communications from Florida University, St. Petersburg. Peter was once a civil servant in the Sarawak Land and Survey Department.

With access to various papers in the Land Office, Peter was shocked by Taib, chanelling billions of ringgits into companies which he and his family owned.

Peter attempted to warn the rakyat through the Sarawak Dayak Assoication (SADIA) but Taib was too powerful and Taib’s secrets were never exposed.

Ever since Taib discovered that Peter was the voice of Radio Free Sarawak, attempts have been made to sully Peter’s character. They claimed Peter was sacked from his work, and portrayed him as a drug dealer and a philanderer.

Back in 2006, Peter offered his resignation to contest in the elections of May 2006. He was never sacked. Unfortunately, Peter was double-crossed but later became an activist and started a local pirate radio station, in Kuching, to expose Taib’s corruptions. In 2008, Peter worked as the chief co-ordinator of the Free and Fair Elections in Sarawak.

In 2010, Peter left for London to continue his struggle.

Modern-day Rentap

People who speak out against the Malaysian government are detained under any one of four oppressive laws – the Internal Security Act, the Emergency Ordinance, the Dangerous Drugs Act and the Restricted Residence Act.

Peter could not risk being incarcerated because the fight to remove Taib had to continue, even if it meant Peter would never see his family for a long time.

True to form, Taib’s thugs have targeted Peter’s family and children. Peter’s business permits have been withdrawn and anyone dealing with him has been put under intense pressure to sever all ties.
Many who fought for Sarawak, are now forced to live in exile or live in fear of being incarcerated – so they keep quiet.

However, Sarawak’s modern-day Rentap – Peter John Jaban, Mutang Urud and Clare Rewcastle Brown have vowed to continue the struggle to free Sarawak from tyranny and oppression.
The ordinary people of Sarawak may have been robbed of their right to vote on April 16. 

But, agi idup agi ngelaban

Mariam Mokhtar is an FMT columnist

Source   :



Sebagaimana kita ketahui, terdapat 124,000 nabi. daripada itu, hanya 313 rasul. Sebagai umat islam, kita hanya wajib mengetahui 25 nabi dan rasul. Daripada 25 nabi tersebut, 5 adalah ulul azmi. Berikut ini saya share nama nama Rasul yang 313 itu sebahagian tambahan ilmu yang bermanfa'at atau barang kali kita boleh memakai salah satu nama dari 313 para rasul tersebut untuk anak kita ...

1 Adam
2 Tsits
3 Anuwsy
4 Qiynaaq
5 Mahyaa'iyl
6 Akhnuwkh
7 Idris
8 Mutawatsilakh
9 Nuh
10 Hud
11 Abhaf
12 Murdaaziyman
13 Tsari'
14 Sholeh
15 Arfakhtsyad
16 Shofwaan
17 Handholah
18 Luth
19 Ishoon
20 Ibrahim
21 Isma'il
22 Ishaq
23 Ya'qub
24 Yusuf
25 Tsama'il
26 Tsu'ayb
27 Musa
28 Luthoon
29 Ya'wa
30 Harun
31 Kaylun
32 Yusya'
33 Daaniyaal
34 Bunasy
35 Balyaa
36 Armiyaa
37 Yunus
38 Ilyas
39 Sulaiman
40 Daud
41 Ilyasa'
42 Ayub
43 A'us
44 Dzanin
45 Alhami'
46 Tsabits
47 Ghobir
48 Hamilan
49 Dzulkifli
50 Uzair
51 Azkolan
52 Izan
53 Alwun
54 Zayin
55 Aazim
56 Harbad
57 Syadzun
58 Sa'ad
59 Gholib
60 Syamaas
61 Syam'un
62 Fiyaadh
63 Qidhon
64 Saarom
65 Ghinadh
66 Saanim
67 Ardhun
68 Babuzir
69 Kazkol
70 Baasil
71 Baasan
72 Lakhin
73 Ilshots
74 Rasugh
75 Rusy'in
76 Alamun
77 Lawqhun
78 Barsuwa
79 Al'azhim
80 Ratsaad
81 Syarib
82 Habil
83 Mublan
84 Imron
85 Harib
86 Jurits
87 Tsima'
88 Dhorikh
89 Sifaan
90 Qubayl
91 Dhofdho
92 Ishoon
93 Ishof
94 Shodif
95 Barwa'
96 Haashiim
97 Hiyaan
98 Aashim
99 Wijaan
100 Mishda'
101 Aaris
102 Syarhabil
103 Harbiil
104 Hazqiil
105 Asymu'il
106 Imshon
107 Kabiir
108 Saabath
109 Ibaad
110 Basylakh
111 Rihaan
112 Imdan
113 Mirqoon
114 Hanaan
115 Lawhaan
116 Walum
117 Ba'yul
118 Bishosh
119 Hibaan
120 Afliq
121 Qoozim
122 Ludhoyr
123 Wariisa
124 Midh'as
125 Hudzamah
126 Syarwahil
127 Ma'na'il
128 Mudrik
129 Hariim
130 Baarigh
131 Harmiil
132 Jaabadz
133 Dzarqon
134 Ushfun
135 Barjaaj
136 Naawi
137 Hazruyiin
138 Isybiil
139 Ithoof
140 Mahiil
141 Zanjiil
142 Tsamithon
143 Alqowm
144 Hawbalad
145 Solih
146 Saanukh
147 Raamiil
148 Zaamiil
149 Qoosim
150 Baayil
151 Yaazil
152 Kablaan
153 Baatir
154 Haajim
155 Jaawih
156 Jaamir
157 Haajin
158 Raasil
159 Waasim
160 Raadan
161 Saadim
162 Syu'tsan
163 Jaazaan
164 Shoohid
165 Shohban
166 Kalwan
167 Shoo'id
168 Ghifron
169 Ghooyir
170 Lahuun
171 Baldakh
172 Haydaan
173 Lawii
174 Habro'a
175 Naashii
176 Haafik
177 Khoofikh
178 Kaashikh
179 Laafats
180 Naayim
181 Haasyim
182 Hajaam
183 Miyzad
184 Isyamaan
185 Rahiilan
186 Lathif
187 Barthofun
188 A'ban
189 Awroidh
190 Muhmuthshir
191 Aaniin
192 Namakh
193 Hunudwal
194 Mibshol
195 Mudh'ataam
196 Thomil
197 Thoobikh
198 Muhmam
199 Hajrom
200 Adawan
201 Munbidz
202 Baarun
203 Raawan
204 Mu'biin
205 Muzaahiim
206 Yaniidz
207 Lamii
208 Firdaan
209 Jaabir
210 Saalum
211 Asyh
212 Harooban
213 Jaabuk
214 Aabuj
215 Miynats
216 Qoonukh
217 Dirbaan
218 Shokhim
219 Haaridh
220 Haarodh
221 Harqiil
222 Nu'man
223 Azmiil
224 Murohhim
225 Midaas
226 Yanuuh
227 Yunus
228 SaaSaan
229 Furyum
230 Farbusy
231 Shohib
232 Ruknu
233 Aamir
234 Sahnaq
235 Zakhun
236 Hiinyam
237 Iyaab
238 Shibah
239 Arofun
240 Mikhlad
241 Marhum
242 Shonid
243 Gholib
244 Abdullah
245 Adruzin
246 Idasaan
247 Zahron
248 Bayi'
249 Nuzhoyr
250 Hawziban
251 Kaayiwuasyim
252 Fatwan
253 Aabun
254 Rabakh
255 Shoobih
256 Musalun
257 Hijaan
258 Rawbal
259 Rabuun
260 Mu'iilan
261 Saabi'an
262 Arjiil
263 Bayaghiin
264 Mutadhih
265 Rahiin
266 Mihros
267 Saahin
268 Hirfaan
269 Mahmuun
270 Hawdhoon
271 Alba'uts
272 Wa'id
273 Rahbul
274 Biyghon
275 Batiihun
276 Hathobaan
277 Aamil
278 Zahirom
279 Iysaa
280 Shobiyh
281 Yathbu'
282 Jaarih
283 Shohiyb
284 Shihats
285 Kalamaan
286 Bawumii
287 Syumyawun
288 Arodhun
289 Hawkhor
290 Yaliyq
291 Bari'
292 Aa'iil
293 Kan'aan
294 Hifdun
295 Hismaan
296 Yasma'
297 Arifur
298 Aromin
299 Fadh'an
300 Fadhhan
301 Shoqhoon
302 Syam'un
303 Rishosh
304 Aqlibuun
305 Saakhim
306 Khoo'iil
307 Ikhyaal
308 Hiyaaj
309 Zakariya
310 Yahya
311 Jurhas
312 Isa ibnu Maryam
313 Muhammad SAW



Disabled couple in dire straits

Tashny Sukumaran | April 21, 2011
Unable to work and too old to apply for housing loans, they're among 41 families of Kampung Muniandy facing eviction.

KUALA LUMPUR: M Veeriah, a 60-year-old disabled man and his partially blind wife Tamilselvi, 59, will be homeless and destitute if the Selangor state government has its way.
Their home of 30 years in Kampung Muniandy PJS1 has been earmarked for demolishment on April 25 to make way for a school project.
In desperation, the couple turned up at the Human Rights Party headquarters in Bangsar to seek help and assistance.
S Jayathas, HRP’s information chief, took up the couple’s cause and this morning handed a memorandum addressed to Selangor Menteri Besar Khalid Ibrahim to halt the destruction of the couple’s home.
The memorandum was handed over to an official at the Parliament, to be delivered to Khalid later.
Jayathas pointed out that as the couple were unable to work and too old to apply for loans, they had nowhere else to go and the demolition would leave them without shelter.
He said that the Selangor government was “morally obliged” to provide alternative housing for free to settlers above the age of 50.
“The state government should at the very least provide them with rent-free homes throughout their lifetime,” said Jayathas.
Notice to move before April 25

He urged the state government to provide a written guarantee to these “underprivileged, victimised Indian settlers” to ensure that they would be sheltered.

The demolition notice requested that the residents move out before April 25.
Kampung Muniandy currently houses 41 Indian families, all of whom have been served eviction notices.
The project developer of Kampung Muniandy had in fact promised to build low cost houses for the initial group of 276 families seven years ago.
Of these, 235 have been shifted to low-cost housing scheme in Lembah Subang but 41 remained despite having signed Sale and Purchase agreements.
All of them paid deposits of up to RM4,000 for these homes costing between RM35,000 and RM42,000.
“The settlers have been waiting for the past seven years for their S&Ps by the developer to be honoured,” said Jayathas



Kisah wanita tua zaman Nabi, berulang di Amerika Syarikat
Posted on Wednesday, April 20 @ 23:00:00 PDT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: rozmal

"Ingat lagi kisah seorang wanita tua yang sering menyakiti Rasulullah SAW? Nabi SAW sentiasa bersabar. Akhirnya apabila wanita tua itu sakit, Nabi SAW menziarahi dan merawati wanita tua tadi, terbukalah pintu hidayah, lalu wanita tua tadi memeluk Islam.
Kisah yang seakan sama berlaku pada masa kini di Amerika Syarikat. Diceritakan oleh Suhaib Webb antara beberapa siri ceramah beliau di Youtube.
Suhaib menceritakan seorang Islam dari Sudan menetap di kediaman yang banyak kes jenayah iaitu di Bronx, New York. Jiran warga Sudan tadi ialah seorang wanita tua Yahudi.
Warga Sudan dan isterinya sering menyapa dan memberi makanan kepada jiran Yahudi tadi. Tapi wanita Yahudi tadi mencampakkan segala pemberian dan sering memarahi mereka. Tapi keluarga warga Sudan tadi terus menyantuni jirannya, kerana ini adalah tuntutan Islam dalam hak berjiran.
Pada satu hari wanita Yahudi tadi dirompak, warga Sudan tadi nampak dan menyelamatkan wanita tersebut. Akibat kecederaan wanita tadi terlantar di hospital. Di hospital tiada siapa yang menziarahi, hanya warga Sudan tadi. Namun wanita tadi masih memarahi warga Sudan tadi.
Apabila sihat, wanita tua tadi kembali ke rumah. Warga Sudan tadi masih berbuat baik kepada jirannya walaupun wanita tadi tidak menyukainya.
Akhirnya wanita tua tadi jatuh sakit. Sekali lagi dia terlantar di hospital. Dan sekali lagi tiada sesiapa yang menziarahi warga tua tadi hanya warga Sudan tadi dan isterinya. Lalu wanita tua tadi bertanyalah kepada warga Sudan tadi mengenai Islam, lalu diterangkanlah mengenai Islam, terbukalah pintu hidayah, lalu wanita tua tadi memeluk Islam.
Tiga hari selepas memeluk Islam, wanita tua tadi menemui ajal, menghadap Allah SWT.
Apabila dibacakan wasiat, wanita tua Yahudi tadi telah menyerahkan semua hartanya kepada warga Sudan tadi.

Thursday, April 21, 2011



1. Sekiranya seorang itu berdosa, tahukan anda apa caranya untuk menghapuskan dosanya mengikut fiqh bn? Sonang jo, kalau sekiranya kamu ditohmah berzina, seperti dalam video carcosa, cara yang paling nasuha bagi  membersihkan dosa zina ini ialah berhenti daripada politik. Dengan ini segala dosa anda secara nasuhanya telah dibersihkan sebersih bersihnya

2.  Kalau kau mencuri atau songlap duit negara, atau rasuah berbilion ke, mengikut fiqh  ini, dosa anda secara nasuhanya akan terampun kalau anda menang pilihan raya

3.  Kalau anda berlumur dengan liwat, cara menghapus dosa anda ialah dengan melakukan satu jenis sumpah yang dikenali dalam fiqh ini sebagai sumpah laknat. Atau kalau anda jadi transformer bertukar kepada sesumpah lagi lah kaw

4.  Kalau anda menuduh orang zina atau liwat, cara anda menasuhakan dosa anda ialah dengan bersumpah laknat depan kaabah. Fiqh ini amat menganjurkan kaedah ini

5.  Mengikut fiqh ini juga, kalau sekiranya anda menuduh orang zina, mana boleh datangkan 4 orang saksi, mana nak cari... bawa saja jam tangan sebagai bukti. Kalau orang yang dituduh tu berprofil tinggi, fiqh ini menganjurkan bawa jam berjenama tinggi, omega ke misalnya. Kalau  berprofil rendah, bawah jam kokak sebagai saksi. Kat pasar malam ada jual, 10 hinggit satu.

6. Kalau anda kebas harta negara, balak ke misalnya, tobat nasuha bagi anda ialah anda dinaikkan maqam ke maqam kebal undang undang. Maka dosa anda beroseh

7.  Atau kalau anda buat jenayah, bunuh ke, rogol ke hape hape le, pembersih dosanya ialah dimatikan. Bukan anda yang dimatikan, tetapi bukti dimatikan. CCTV dirosakkan. rekod dihapuskan. Suma lenyap. Kira kira clean la.

8. Lepas tu, buat dosa baru. video seks baru. Jangan risau, fiqh ini akan menasuhakan kau.



Citing Senadin, she said PKR was leading by 1,000 odd-votes during the last ballot counting in Miri City Stadium when suddenly a blackout “conveniently occurred”.
The blackout, she said, lasted an hour during which time the Election Commission (EC) continued counting.
“Suddenly they brought in ‘postal’ votes at an illegally late hour and SUPP was declared ‘winners’ with a slim 58-vote majority.
“The EC also announced 158 spoiled votes favouring PKR. The commission refused a recount despite the fact that there was a clear case for it,” she said.
Brown added that the Senadin incident was only one example that SR was planning to present to the UN.

Cerita DUN Senadin, calon PKR Dr. Micheal Teo:

1. PKR sedang leading lebih 1000 undi
2. Pastu tetiba je letrik mati
3. Letrik mati 1 jam, tapi spr kira tetap kira
4. Tetiba datang pulak undi pos
5. Waktu tu masa undi pos dah kira haram, bukan sunat lagi
6. Pastu SUPP diisytihar pemenang
7. Majoriti 58 je
8. Pastu tetiba je 158 kertas undi PKR rosak
9. Bila minta pengiraan semula dia jawab...
10. Chit. Poorah

According to Sarawak Report blogger Clare Rewcastle Brown

Wednesday, April 20, 2011



Usrah last night sampai ke surah Al Ahzab, round ke 2, setelah hampir 22 tahun berlangsung usrah ini. Nak khatamkan satu Qur'an makan juga 10-12 tahun. Surah ini ada cerita tentang perang Ahzab atau Khandaq. Aku teringat juga posting yang dulu yang berkaitan dengan hal ini. 

Di sini copy & paste sekali lagi:

Thursday, May 1, 2008



Dalam perang Khandaq, Negara Islam Madina telah digugat oleh gabungan Ahzab yang terdiri dari Quraisy dari Makkah yang dipimpin oleh Abu Sufian, kumpulan Ghatafan dan Bani Quraizah. Gabungan ini bertujuan untuk menghancurkan orang Islam dan negara Islam Madina.
Bani Quraizah adalah kumpulan orang Yahudi yang menjadi sebahagian daripada kumpulan yang telah menerima piagam Madina yang mana mereka setuju untuk bernaung dalam negara Islam Madina dan menjadikan Rasulullah sebagai ketua mereka. Tetapi dalam perang Khandaq, mereka telah belot dan bergabung pula dengan musuh dengan tujuan untuk menjahanamkan Islam, orang Islam dan negara Islam. Ini jelas menunjukkan mereka adalah bahaya bagi keselamatan negara Islam Madina, dan dengan itu Bani Quraizah ini adalah ancaman yang sangat berbahaya kepada keselamatan negara.
Pendekatan yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap kumpulan yang mengancam keselamatan negara ini bukanlah dengan cara meyumbat mereka ke dalam penjara tanpa bicara seperti yang dilakukan oleh ISA.
Setelah Quraisy dan puak Ghatafan diporak perandakan oleh ribut besar yang menyebabkan mereka terus undur daripada menyerang Madina, dan setelah tentera Islam kembali ke Madina, Jibril telah memberi tahu Rasulullah s.a.w. supaya pergi ke kawasan Bani Quraizah untuk menyelesaikan isu ingkar perjanjian yang telah mereka lakukan. Kawasan dan kubu mereka telah dikepung selama 25 hari, dan akhirnya mereka menyerah diri. Setelah ini, Rasulullah s.a.w. telah mengadili mereka, dengan maksud dinyatakan pertuduhan terhadap mereka, dan disediakan mahkamah bagi mereka supaya mereka dapat diadili.
Perhatikan mutu keadilan yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam kes ini: siapakah orang yang kamu ingin dijadikan hakim? sabda baginda kepada pemuka bani Quraizah. Menunjukkan di sini bukan sahaja mereka yang tertuduh diberi peluang untuk dihadapkan ke mahkamah, tetapi diberi peluang pula untuk menentukan hakim pilihan mereka sendiri; sebabnya ialah pertuduhan ini adalah pertuduhan yang berat, yang mengancam keselamatan negara, maka pihak yang dituduh itu hendaklah diberi peluang seluasnya untuk mempertahankan diri di mahkamah.
Pemuka Bani Quraizah mengemukakan nama Sa'ad bin Mu'az , ketua Bani Aus. Sahabat ini adalah bekas sekutu Bani Quraizah semasa jahiliyah. Politik mereka ialah Sa'ad bin Mu'az akan menyebelahi mereka seperti kebiasaannya semasa jahiliyah.
Mengenai Sa'ad bin Mu'az pula dalam perang Khandaq seorang tentera musyrik telah memanah beliau dan mengenai lengannya dan menusuk hingga ke urat halusnya. Bahagian ini adalah amat sukar untuk diubati, dan kalau terkena panah, kemungkinan mati adalah tinggi. Darah Sa'ad mengalir setitis demi setitis menjumpai Allah.
Melihat ini, Rasulullah s.a.w. mendirikan satu kemah dalam masjid dan Sa'ad dibaringkan di dalamnya untuk mendapatkan rawatan. Sa'ad sendiri yang darahnya terus mengalir membasahi kemah menatap ke arah kiblat dan berdoa: Ya Allah, jika Engkau dan Rasul Mu s.a.w. bermaksud untuk meneruskan perang terhadap orang orang Yahudi, maka biarkan aku hidup untuk mengikuti perang itu. Jika tidak matikanlah aku ketika ini juga.
Apabila Bani Quraizah memilih Sa'ad bin Mu'az untuk menjadi hakim, maka Rasulullah s.a.w. mengutus orang untuk menjemput Sa'ad bagi menyelesaikan masalah negara yang sangat penting ini.
Menurut Abdullah Yusuf Ali, penterjemah Al Qur'an ke Bahasa Inggeris dalam komentarnya mengenai ayat 26 Surah Al Ahzab (nota kaki no. 3703), beliau menulis bahawa Sa'ad bin Mua'z menggunakan Undang-Undang Yahudi dari Kitab Taurat, yang mana undang undang ini tidak membawa hukuman seberat yang layak bagi jenayah yang telah dilakukan oleh Bani Quraizah.
Dalam kes seperti ini, undang-undang Yahudi dalam Taurat menyediakan dua pilihan:
1. Dalam Deut xx 10-18: the treatment of a city which is very far off from thee
2. the treatment of a city of those people which the Lord thy God does give thee for an inheritance iaitu cukup hampir untuk merosakkan ugama Yahudi.
Kalau diambil pilihan nombor 2, maka hukumannya ialah penghapusan menyeluruh, seperti dalam Taurat Deut xx 16: thou shall ave alive nothing that breatheth.
Mengikut standard atau piawai Yahudi pada ketika itu, kesalahan Bani Quraizah melayakkan mereka dikenakan hukuman penghapusan menyeluruh, samada lelaki, perempuan atau kanak kanak. Mereka pada ketika kesahalan dilakukan berada di bumi Madina dan telah ingkar perjanjian serta membantu musuh untuk memusnahkan negara Islam Madina.
Sa'ad bin Muaz telah memilih pilihan pertama yang lebih lembut yang termaktub dalam undang undang Yahudi: Taurat; Deut 13-14 : thou shall smite every male thereof with the edge of the sword: but the women and the little ones, and the cattle, and all that is in the city, even all the spoil thereof, shalt thou take unto thyself; and thou shalt eat the spoil of the nine enemies, which the Lord thy God nath given thee.
Sa'ad bin Muaz memutuskan: Aku putuskan bahawa setiap yang ikut dalam perang Khandaq diantara mereka (orang-orang Bani Quraizah), mesti dibunuh sekarang juga, kaum wanita dan kanak-kanak ditawan, dan harta benda mereka dirampas.
Selang beberapa hari selepas itu Sa'ad bin Mu'az kembali ke rahmatullah.
Jadi Sirah Rasulullah dan Al Qur'an sendiri (Al Ahzab:26) telah menetapkan sekiranya ada pertuduhan, samada yang mengancam keselamatan negara atau sebagainya, maka yang tertuduh hendaklah dihadapkan ke muka pengadilan. Sekiranya bersalah, jatuhkan hukaman. Sekiranya tidak bersalah, bebaskan.
Menangkap dan memenjara tanpa perbincaraan seperti dalam ISA adalah zalim.
Kaitan dengan posting/entry yang berkaitan dengan Hidayatus Salikin ialah: Imam Al Ghazali mengatakan tidak boleh makan harta orang yang jelas zalim.
Jadi sebelum anda menerima belanja orang, tanya orang itu dia sokong atau tidak ISA. Kalau dia sokong, jelas zalim, tak boleh makan harta dia.
Moral of the story: jangan bersekongkol dengan orang zalim



Sekali aku cungkil gigi, RM 1000.00 terpelanting keluaq

duit tu jatuh......

kat sini




Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,

Imam terkenal dari Masjidil Haram, Mekah telah berada di Malaysia. Berbagai program  di atur untuk
beliau.. Jumaat ini beliau insyallah  akan memberi kuliah, memberi kutbah dan imam Jumaat di Masjid Wilayah Persekutuan Bagi kaum wanita yang ingin mengikuti kuliah ini dipersilakan  ke tingkat 3.

Beliau akan berada insyallah di Penang, Petaling Jaya, UIA, Hotel Royal Chulan Kuala lumpur
Sila klik blog Kembara Kehidupan untuk maklumat lanjut.

  • 19/4/2011 (Selasa):  
    • Program:  Tadzkirah Maghrib
    • Tempat:  Masjid UIAM
    • Masa:  Selepas Maghrib
  • 20/4/2011 (Rabu):  
    • Program:  The Future of Islamic Civilisation (al-Hadarah al-Islamiyyah) in the 21st Century
    • Tempat:  IAIS Malaysia, Petaling Jaya.  (Maklumat lanjut)
    • Masa:  10 pagi – 12 tengahari
  • 22/4/2011 (Jumaat):
    • Program:  Tadzkirah, Khutbah & Imami Solat Jumaat
    • Tempat:  Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta, KL
    • Masa:  11 pagi – 2 petang.
  • 23/4/2011 (Sabtu):
    • Program:  Ceramah Perdana
    • Tempat:  Hotel Royal Chulan, Jalan Conlay (dekat Bukit Bintang dan Hotel Istana).
    • Masa:  8.30 malam
    • Untuk pertanyaan dan sebagainya hubungi Tuan Haji Sidek 012-4940992.  (SUMBER)

Sila check di sini

Nama sheikh Abd Rahman A Aziz As Sudais
Lahir 10.2.1960 di Riyadh, Arab Saudi
Ijazah dari Universiti Riyadh Universiti 1983
MA 1987. PhD 1995.

Tuesday, April 19, 2011



Diucapkan tahniah kepada ustaz Shafie Ngah yang memenangi jawatan YDP PAS Kawasan (Parlimen) Serdang. Beliau juga adalah seorang peguam.

Sajak dan ada tokoh jadi yb baru

Monday, April 18, 2011



007. Nombor james bond. Ezam kata itu nombor pendaftaran dia dalam Keadilan. Ada satu orang tua yang almarhum pernah menceritakan kepada aku nombor pendaftaran dia dalam umno 57. Nombor ghaffar baba 55.

Ada siapa siapa tahu nombor pendaftaran seorang yb naik moto besau dalam pkr?

Ada siapa siapa tahu nombor pendaftaran seorang yb naik moto besau dalam pas?

Ada siapa siapa tahu nombor pendaftaran seorang yb naik moto besau dalam umno?

Sunday, April 17, 2011



Memang garang orangnya, patutlah dia jadi panglima. Walau bagaimana pun kepada rakan rakan pkr di sini aku mohon maaf atas kegarangan anak buah bernama panglima 7, sebab almaklumlah, masa tarbiyah dulu pun ditarbiah secara garang.

Bagi anda yang tidak ada pengalaman dalam gelumang perjalanan piihan raya, maka angka 14 ini mungkin tidak membawa makna, atau kalau panglima 7 didharab 2, jadilah 14.

Yang perlu kita ketahui ialah gelumang proses demokrasi di negara kita Malaysia ini tidak tinggi tarafnya jika dibandingkan dengan kebanyakan negara Afrika. Kalau di Afrika, atau di mana mana negara yang tak ada standard mereka menipu untuk menang pilihan raya, Malaysia pun begitu juga. Kau baca ke tidak pasal gaduh dan perang di Ivory Coast, sebabnya ialah yang kalah, sebelumnya dia presiden, bila dah kalah tidak mau mengaku kalah. Kau ingat cerita di Zimbabwe, Mugabe terus mengekalkan kuasa sebab tipu, tipu dan tipu. Begitu juga dibanyak tempat lain. Yang kena ingat Malaysia tidak terkecuali.

Kau ingat ustaz Hashim Jasin diisytihar kalah pada mulanya, kemudian beliau mengunakan saluran mahkamah untuk mereversekan keputusan tersebut. Akhirnya mahkamah telah mengisytiharkan Ustaz Hashim Jasin pemenang sebenarnya. Apa sebabnya? Sebabnya ialah maklumat dalam borang 14 semasa proses pengiraan kertas undi telah ditipu keputusannya.

Apa itu borang 14? borang ini ialah borang keputusan pengiraan kertas undi disetiap saluran. Satu kawasan parlimen mungkin atas 4 DUN. Satu DUN mungkin ada 14 tempat mengundi, dan satu tempat mengundi atau polling station tu mungkin ada 4 saluran.

Bila tempoh pembuangan undi selesai, maka pegawai pilihanraya, atau returning officer akan memulakan proses mengira kertas undi. Untuk mengira ini, setiap parti yang bertanding dibenar hantar seorang counting agent. Biasanya, mula mula polling agen yang memantau perjalanan pembuangan undi bagi pihak parti nya, dan apabila sampai masa untuk mengira kertas undi, maka counting agen pula yang mengambil tempat. Kalau parti anda tidak punya cukup tenaga, orang itulah polling agen, dan orang itulah juga counting agen.

Bila pengiraan telah selesai, maka keputusan pengiraan tersebut akan dimasukkan dalam satu borang. Borang ini dinamakan borang 14. Katakan keputusan bagi saluran itu macam ni: BN 13, PAS 514, bebas 21. Maka keputusan ini diisi dalam borang 14, dan counting agen BN akan sign, counting agen PAS akan sign, counting agen Bebas akan sign, returning officer akan sign dan dia perlu cop mohor SPR pada borang tersebut.

Untuk sign tu, semua kena hadhir, lihat keputusan tersebut dan setuju dengan keputusan tersebut barulah turunkan tanda tangan.

Bila semua pihak telah tanda tangani borang 14 tu, satu salinan akan diberi kepada setiap counting agen bagi setiap parti yang bertanding. Counting agen ini pula perlu bawa salinan borang 14 ini ke tempat pengumpulan keputusan yang mana keputusan bagi setiap polling station akan dipamirkan dan dijumlah sehingga pemenang diketahui.

Yang jadi masalahnya ialah, apa yang anda perlu buat sekiranya dalam kes pengiraan yang saya contohkan di atas tadi: keputusan yang anda ketahui setelah sama sama mengira kertas undi adalah BN 13, PAS 514, bebas 21. Tetapi bila dipamirkan di pusat pengumpulan keputusan, ia jadi: BN 514, PAS 13, Bebas 21.

Mungkin anda menjerit, dan kata tiipuuu! dan anda protes. Untuk protes itu anda pun pergilah bertemu dengan ketua returning officer untuk pusat tersebut, maka pak ketua ni nanti tanya kembali kepada anda: minta borang 14.

Kalau sekiranya anda jenis bengap dan tidak tahu perjalanan gelumang pilihan raya, anda pun jawab borang 14 ke mende? mana ada borang 14. Kalau anda tidak ada borang tersebut, keputusan yang dipamirkan itu kekal dan hanya boleh dibatalkan oleh mahkamah, yang mungkin ambil 5 tahun untuk selesaikan hal itu sahaja.

Ini telah berlaku, akan berlaku lagi dan terus berlaku. Pengalaman saya dalamn gelumang ini, wakil BN pun tidak tahu apa itu borang 14. Tetapi ingat, mereka tidak perlu tahu, sebab semuanya ditanggung beres untuk mereka.

Jadi kalau satu polling station ada 4 saluran dan sebuah DUN itu ada 12 polling station, maka perlu ada 48 counting agen bagi DUN itu sahaja. Counting agen atau polling agen dibenar masuk ke tempat pembuangan undi mulai jam 08:00, dan biasanya pingiraan bermula selepas solat magrib, sekira kira 7:30 petang. Kalau parti anda hanya ada seorang petugas sahaja untuk saluran tersebut, mati keringlah dia bertugasdari 8:00 pagi  sampai 8:00 malam. Oleh itu biasanya dalam jentera PAS ada 3 orang yang bertugas bagi satu saluran, kerana bertugas secara syif. Polling agen yang terakhir masuk syif itulah juga counting agen.

Jadi, kalau satu saluran ada 3 petugas dan polling station itu ada 4 saluran, maka untuk tempat buang undi yang itu sahaja perlu ada 12 petugas. Kalau DUN itu ada 12 polling station, maka jumlah petugas ialah 12 x 12 = 144 orang. Kalau dalam kawasan parlimen ada 4 DUN, maka anda perlu 144 x 4 petugas untuk urusan polling dan counting sahaja.

Semasa saya membentuk jentera pilihanraya PAS di satu kawasan, saya gunakan 2 tahun untuk memahirkan jentera dengan perkara seperti ini.

Satu lagi perkara yang perlu diambil kira ialah counting agen ini hendaklah seorang yang gangster. Maksud gangster ini ialah dia sanggup berkeras hatta sampai bertumbuk atau bergaduh pun masih dia pertahankan keluhuran perjalanan pilihan raya. Contoh: kalau sekiranya returning officer enggan memberikan borang 14, maka counting agen ini mesti berkeras dan tidak berganjak sehingga borang 14 dikleuarkan, di sign dan di cop seperti yang disyaratkan. Dan jangan tinggalkan tempat pengiraan kertas undi tanpa membawa pulang borang 14.

Pengalaman saya ialah wakil parti yang berada dalam dewan tempat penjumlahan undi selalu dihalang daripada keluar semudahnya daripada dewan tersebut, atau wakil parti diluar dewan dihalang daripada memasuki dewan. tujuannya ialah supaya borang 14 ini tidak boleh disampaikan kepada wakil parti dalam dewan.

Oleh itu saya cadangkan bila counting agen telah dapat borang 14, ambil gambar borang tersebut menggunakan handphone dan hantar melalui sms ke wakil dalam dewan atau dekat dewan. Gambar tersebut  boleh diprint atau dirujuk sebagai bukti sekiranya timbul masalah. Perlu diingat jarak antara tempat membuang undi dengan tempat penjumlah mungkin puluhan km.

Jadi kalau sekiranya jentera pilihanraya itu disiapkan dalam masa 3 minggu, memang akan terjadi bila anda tanya kepada petugas anda: mana borang 14? dia jawab: amende borang 14 tu?

Pentingnya borang 14 tidak ketara kalau keputusan berpihak kepada satu satu parti dalam jumlah yang besar, tetapi ia akan menjadi senjata ampuh untuk menterbalikkan pilihan raykat supaya dengan cara tipu kemenangan menyebelah ke pihak tertentu apabila perbezaan sedikit.

Jadi, untuk serius masuk gelanggang pilihanraya anda perlu ada uang banyak untuk bayar semua petugas, atau latih petugas dalam jangka masa yang panjang.