Saturday, May 24, 2008

PULAU BATU PUTIH DAN MALAYSIA MATA DIPUTIH

Assalamualaikum,

Keputusan oleh ICJ mengenai tuntutan bertindan Malaysia dan Singapura mengenai Pulau Batu Putih telah pun diketahui, dan pulau tersebut sekarang sah menjadi milik Singapura, mungkin untuk selamanya.
Dari segi lepunyaan hak milik, tidak banyak perubahan yang berlaku, kerana selama ini Singapura telah pun mengisytiharkan ketuanannya terhadap pulau tersebut, dan apa yang cuba dilakukan oleh Malaysia ialah merampasnya kembali.
Tetapi yang lebih penting lagi ialah implikasi keluasan teritory yang kini akan berubah disebabkan berlakunya perubahan kepada status pemilikan ini. Dengan ini wilayah Singapura akan melebar hingga menghampiri Teluk Ramunia di hujung negeri Johor, dan pada masa yang sama juga teritory Malaysia dibahagian ini akan mengecil. Perubahan yang akan berlaku ini akan menjadi satu titik tolak yang sangat penting bagi kedua dua negara, disebabkan apa juga tindakan susulan yang akan berlaku nanti tidak dapat lagi dipertikaikan.
Kalau sekiranya Singapura ingin menambak Pulau Batu Putih ini sehingga ia menjadi lebih luas lagi, maka tindakan seperti ini akan berada di luar bidang kuasa Malaysia untuk menghalangnya, walaupun ketegangan mungkin juga boleh terjadi sekiranya tindakan menambak ini diteruskan.
Yang sukarnya ialah apabila Batuan Tengah menjadi milik Malaysia, dan Tubir Selatan(South Ledge) akan ditentukan tuannya bergantung kepada dalam perairan siapa ia berada, maka ini akan menimbulkan satu ketegangan leher yang juga akan memakan masa yang panjang untuk diselesaikan.
Yang nakditimbulkan disini ialah apabila pemerintahan diberikan kepada kumpulan yang tidak mementingkan ketuanan negara dan ketuanan rakyat, maka inilah yang berlaku. Mula-mula UMNO menyerahkan Singapura secara free kepada orang lain, dan rentetan daripada kesilapan itu, sekarang UMNO telah menggadaikan satu lagi wilayah negara ke pihak lain, dan kita tidak tahu apa yang akan berlaku pada masa akan datang.
Walau pun ada pihak yang mengatakan keputusan ini adalah satu win-win situation, namun apa yang jelas kelihatan ialah ego Malaysia tercalar.
Yang terlepas itu Pulau Batu Putih, dan keadaan ini menjadi Malaysia matanya putih.

Friday, May 23, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE part(8)

Assalamualaikum,


.......................continued from part(7)


In the hadith presented in part(7), components of Islam was potrayed as islam, Iman ane Ihsan. This should not be confused with the subdivision used in this discourse, because it is the same material but with some refinements. As mentioned in the hadiths, ihsan is described by the prophet s.a.w. as you should serve Allah as though you could see Him, for though yang cannot see Him yet He sees you.


Akhlaq


Akhlaq is something that emanates from Ihsan. The word akhlaq is the plural for the word khulq which means disposition. "Disposition" is that faculty (malakah) of the soul which is the source of all those activities that man performs spontaneously without thinking about them. Malakah is a property of the soul which comes into existence through exercise and repetitive practice and is not easily destroyed.


In Islam, the true practice of the religion should demostrate the impeccable nature of one's khulq, this is because, the khulq of a Muslim is solely based of the khulq of the prophet s.a.w. , and the best khulq there is in this whole universe is the khulq of the prophet himself, as revealed by the verse:


وَإِنَّكَلَعَلىخُلُقٍعَظِيمٍ

and thou(standest)

On an exalted standard

Of character

(Al Qur'an 68:4)

Thus, Islam is a complete way of life which spans on all major aspects of life: faith, laws, and morality.



..........................to be continued

EZAM MASUK UMNO & PENGAJARAN HUNAIN

Assalamulaikum,

Ahbar melaporkan YB Wan Azizah tekejut apabila mendapat tahu bahawa Ezam telah masuk UMNO semula, sementara YB Tian Chua kesal dengan tindakan itu. Bagi sahabat-sahabat yang menghayati perjuangan Islam, peristiwa ini penting kita kaitkan dengan sejarah perjalanan Islam yang terdahulu. Apabila perjuangan itu menjadikan kebendaan sebagai matlamat, maka perpindahan semula orang ini ke lubuk asalnya hanyalah satu perlakuan menyalin pakaian sahaja, tanpa ada sebarang asas filosof atau roh perjuangan Islam.
Sejarah Perang Hunain yang disertai oleh Rasulullah s.a.w. memberi kita pengajaran yang penting dalam suasana seperti ini. Setelah perang tersebut dimenangi, Rasulullah telah melakukan pembahagian ghanimah (harta rampasan perang). Harta tersebut dibahagi kepada lima bahagian, dan yang seperlima dibahagikan kepada mereka yang dulunya, semasa mereka belum Islam, adalah yang paling kuat menentang Islam.
Seratus ekor unta diberikan masing-masisng kepada Abu Sufian dan anaknya Mu'awiya , Harith bin Al-Harith bin Kalada, Harith bin Hasyim, Suhail bin 'Amr, Huwaitib bin Abdul 'Uzza, juga kepada bangsawan-bansawan dan beberapa pemuka kabilah yang telah mula lunak hati merekaa setelah pembebasan Makkah.
Yang mempunyai status sosial lebih rendah diberikan lima puluh ekor unta. Jumlah mereka yang mendapat durian runtuh ini mencecah puluhan orang.
Dikalangan sahabat dari golongan Anshar ada yang menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap pembahagian sebegini kerana ternyata kelihatan seperti Rasulullah lebih mengutamakan kaumnya berbanding dengan kaum Anshar dari Madina. Bisik-bisik ini akhirnya sampai juga ke pengetahuan Rasulullah s.a.w.
Dengan itu, Rasulullah telah berkhutbah kepada golongan Anshar ini:
Bukankah kamu dalam kesesatan ketika aku datang lalu Allah membimbing kamu? Kamu dalam kesengsaraan lalu Allah memberi kelesaan kepada kamu, kamu dalam permusuhan, lalu Allah menyatukan kamu?
Saudara saudara Anshar! adakah juga sekelumit rasa keduniaan itu ada dalam hati kamu? Dengan itu (pembahagian ghanimah) aku telah memenangi hati satu golongan supaya mereka sudi menerima Islam, sedangkan terhadap keIslamanmu aku tidak ragu lagi. Tidakkah kamu rela, saudara-saudar Anshar, apabila orang-orang itu pergi membawa kambing dan unta, sedang kamu pulang membawa Rasulullah s.a.w. ke tempat kamu?
Jadi, bagi mereka yang mengutamakan kambing, lembu dan kerbau, biarlah mereka bersama dengan kumpulan tersebut. Bagi mereka yang berusaha mencari mirdhatillah, teruslah dalam perjuangan.

Thursday, May 22, 2008

TAHU KENAPA MEREKA NAK PROJEK MEGA?

Asslamulaikum,

Akhbar The Star hari ini melaporkan dalam bahagian Metro bagaimana terdapatnya projek-projek yang tidak berguna, yang tidak diguna dan di manfaatkan dan projek-projek yang terbengkalai bernilai RM 600 juta di Selangor hasil daripada pemborosan kerjaan negeri Selangor sebelum ini.
Kompleks 3C(Children's Creative Centre) bernilai RM 30 juta di Subang Jaya tidak dimanfaatkan. Stadium Shah Alam, bernilai RM350 juta, dibiar kosong dan tidak mampu menarik pengguna, hanya digunakan untuk pertandingan bola sepak 10 kali setahun. Paya Indah Wetland di Dengkil, bernilai RM160 juta, tutup. Perkampungan Exco di seksyen 7 Shah Alam, berharga RM21 juta, tidak dimanfaatkan. Marine park di Kg. Hj. Dorani di Sungai Panjang bernilai RM 21juta, walaupun asalnya bajet diluluskan RM 10 juta, tak berguna dan tak digunakan. Riverside Park, menyusur Sungai Kelang di Selatan Kelang, RM 10 juta, yang juga mengandungi jeti Pengkalan Batu, seskaran ini menjadi batu ditumbuhi rumput sahaja. Canal City, yang kononnya nak menghubungkan Kota Kemuning dan Banting dengan Sungai Langat menggunakan satu terusan, sseolah-olah seperti di Venice, bernilai RM2 bilion, nasib baik tak jadi. Pembangunan Pulau Angsa berhampiran Pulau ketam, bernilai RM 25 juta, ditinggalkan sekerat jalan. Pantai Morib, kerja-kerja membaik pulih, bernilai Rm 100 juta, terbengkalai.
Ini adalah sebahagian daripada kerja-kerja pembaziran besar-besar yang dilakukan oleh kerajaan negeri dan kerajaan pusat BN semasa pemerintahan mereka. Kita pula telah lali sangat dengan gelagat mereka mengisytiharkan projek mega yang bernilai bilion dan ratusan juta RM semata-mata kononya nak membawa pembangunan kepada negara.
Tetapi sebenarnya ialah mereka mahukan setiap projek tersebut membelanjakan wang negara sebanyak yang mungkin kerana dalam setiap projek itu, ada percentage bagi mereka. Lagi besar harga projek, lagi banyak nilai percentage yang boleh dipoket. Sebab itulah rakyat tidak dapat mengecap kemewahan negara dengan lebih berkesan lagi kerana kemewahan tersebut bocor dan dilarikan ke poket mereka.
Sampai bila rakyat nak menanggung kesegsaraan disebabkan kegelojohan mereka?

Wednesday, May 21, 2008

PECAT IMAM

Assalamualaikum,

Sekali lagi kita disuapkan dengan berita palsu dari pihak BN bahwa di Perak berlaku kejadian pemecatan imam oleh kerajaan PR. Ini adalah dodoi lama yang mainkan semula oleh BN, kerana mereka menyangka dengan memainkan isu seperti ini mereka boleh mendapat simpati rakyat.
Sebenarnya BN/UMNO dan penyokong-penyokong merekalah yang telah selama ini bertindak zalim bukan sahaja memecat imam dan AJK mesjid/surau seperti yang berlaku diTerengganu, tetapi lebih jahat lagi mereka telah merampas mesjid dan surau, mengunci dan merantai mesjid dan surau serta merobohkan mesjid dan surau. Rekod kehasadan mereka jelas terpahat di negeri Selangor.
Satu lagi perangai busuk mereka ialah terlalu suka mendeskriminasikan rakyat. Kalau rakyat yang tidak menjadi penyokong mereka pelbagai bentuk deskriminasi dikenakan kepada rakyat tersebut. Dengan sebab itulah banyak mesjid dan surau dikuasai oleh puak mereka dengan cara mendeskriminasikan rakyat jelata.
Kehasadan mereka yang besar lagi ialah, mereka hanya menggunakan topeng demokrasi apabila berada dalam suasana pilihan raya. Di luar daripada keadaan tersebut mereka langsung tidak percaya dan tidak mahu menggunakan demokrasi. Contoh yang paling ketara ialah pemiihan AJK surau atau pun mesjid. Banyak mesjid dan surau menentukan AJK masing-masing dengan cara ditunjuk oleh orang UMNO dan direstu oleh YB berkenaan, dan kemudian senarai AJK tersebut terus mendapat pengesahan jabatan ugama Islam yang berkenaan. Anak kariah tidak diajakberunding, dan tidak ada amalan demokrasi dalam perkara ini.
Apabila PR memerintah, negeri negeri yang berkenaan hendaklah mengembalikan amalan demokrasi dalam pemilihan AJK mesjid atau pun surau. Biarlah anak kariah memilih AJK masing-masing dengan cara yang terbuka dan telus. Sekiranya orang PR yang terpilih, maka terimalah, hatta sekiranya orang BN/UMNO pula yang terpilih, maka sama-sama terima juga, kerana itulah amalan demokrasi.
Orang UMNO/BN perlu melalui persekolahan semula dalam memahami demokrasi, dan perlu disekolahkan semula tentang bagaimana nak menggunakan demokrasi dalam urusan surau dan mesjid.

A DISCOURSE ON ISLAMIC STATE part(7)

Assalamulaikum,

.................continued from part(6)

This is a hadith (sayings and taditions of the Prophet Muhammad s.a.w) which summarizes the crux of Islam:


Also on the authority of 'Umar, radiyallahu 'anhu, who said:

"While we were one day sitting with the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam (s.a.w.), there appeared before us a man dressed in extremely white clothes and with very black hair. No traces of journeying were visible on him, and none of us knew him.

He sat down close by the Prophet, sallallahu 'alayhi wasallam, rested his knee against his thighs, and said, O Muhammad! Inform me about Islam."
Said the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, "Islam is that you should testify that there is no deity save Allah and that Muhammad is His Messenger, that you should perform salah (ritual prayer), pay the zakah, fast during Ramadan, and perform Hajj (pilgrimage) to the House (the Ka'bah at Makkah), if you can find a way to it (or find the means for making the journey to it)."
Said he (the man), "You have spoken truly."

We were astonished at his thus questioning him and telling him that he was right, but he went on to say, "Inform me about iman (faith)."
He (the Messenger of Allah) answered, "It is that you believe in Allah and His angels and His Books and His Messengers and in the Last Day, and in fate (qadar), both in its good and in its evil aspects."
He said, "You have spoken truly."

Then he (the man) said, "Inform me about Ihsan."
He (the Messenger of Allah) answered, " It is that you should serve Allah as though you could see Him, for though you cannot see Him yet He sees you."
He said, "Inform me about the Hour."
He (the Messenger of Allah) said, "About that the one questioned knows no more than the questioner."
So he said, "Well, inform me about the signs thereof (i.e. of its coming)."
Said he, "They are that the slave-girl will give birth to her mistress, that you will see the barefooted ones, the naked, the destitute, the herdsmen of the sheep (competing with each other) in raising lofty buildings."
Thereupon the man went off.

I waited a while, and then he (the Messenger of Allah) said, "O 'Umar, do you know who that questioner was?" I replied, "Allah and His Messenger know better." He said, "That was Jibril. He came to teach you your religion.""
The hadith was compiled by Muslim.


........................to be continued
















MENTERI BESAR KELANTAN ORANG CINA

Assalamualaikum
Akhbar melaporkan bahawa menteri besar Kelantan, Tuan Guru Nik Aziz menyatakan bahawa dia tidak ada masalah sekiranya orang Cina menjadi menteri besar Kelantan. Apa yang cuba ditonjolkan oleh akhbar ialah seolah mereka ingin mesensasikan perkara ini, yang mana ia pernah disebut sebelum ini samada secara verbatim atau secara implicit.
Sebenarnya tidak ada apa masalah kalau apa bangsa pun menerajui kepimpinan negeri asalkan semua syarat yang ditentukan oleh perlembagaan parti dan perlembagaan negeri dipenuhi serta mendapat restu daripada baginda sultan.
Tiada sebarang kejutan.

BN TUMBANG?

Assalamulaikum,

Perkembangan politik semasa menunjukkan jalan cerita yang menarik setelah Dr.Mahathir membuat kejutan dengan mengisytiharkan keluar daripada UMNO. Kita juga saksikan ahli-ahli parlimen BN membuat ikrar untuk taat setia kepada BN. Saya kira ini adalah langkah yang dijangka danb sepatutnya diambil oleh BN untuk menyelamatkan diri.
Apa yang saya baca daripada perkembangan terkini politik negara ialah tidak akan berlaku apa yang digembar gemburkan selama ini iaitu akan melompatnya beberapa ahli parlimen BN kepada PR. Ini adalah kerana menafaat masa pendek yang akan dikecapi oleh ahli parlimen yang melompat nanti terlalu kecil dan terlalu singkat. Kalau berlaku lompatan pun, kerajaan PR mungkin tidak akan dapat ditubuhkan secara tukar pakaian, bermaksud BN melepaskan kuasa mereka dan kemudian menyerahkannya kepada PR kerana jumlah kerusi mereka tidak lagi bersifat majoriti mudah. Tetapi sekiranya undi tidak percaya terhadap mereka berjaya dimenangi, mereka sudah tentu akan membubarkan parlimen dan satu pilihanraya umum baru terpaksa diadakan.
Ledakan tindakan Dr. M ini terus mengubah gelombang politik yang berlaku. Ahli parlimen UMNO dan juga BN sekarang merasakan inilah masanya mereka harus bersatu untuk mengukuhkan kedudukan BN, dan kalau BN tumbang sekarang, mereka akan rugi lebih daripada apa yang boleh dijangkakan. Oleh itu, mengapa perlu rugi yang telah boleh dibayangkan berbanding dengan keuntungan yang tidak menentu lagi?
Tetapi kedudukan UMNO itu terus reput, dan BN akan tumbang apabila tiba masanya. Tetapi masa itu hendaklah masa yang kita aturkan, bukan diatur oleh BN. Saya tetap dengan pendirian bahawa untuk untuk menumbangkan BN ia perlu dikenakan one, two punch. Sekarang ia telah kena left punch to the head, dan tumbukan kedua ialah right hook. Dan dia daptpasti tumbang. Jadi pada pendapat saya tidak ada jalan pintas setakat ini untuk PR mengambil alih kuasa.
Mood rakyat memang semakin kuat mahukan Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri. Tetapi jalannya ke sana mestilah jalan yang tiada menimbulkan sebarang pertikian.

Tuesday, May 20, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE part(6)

Assalamulaikum,

.....................continued from part(5)

Syariah

The word Syariah literally means 'drinking place', 'the way','water hole',etc (Sattar,1978). It is now a technical term to denote 'the civil and canonical law of Islam'. The author of this law is Allah. The syariah is the tool to administer the functionings of all creations. It deals with all aspects of life of a Muslim both religious and otherwise. Thus in anything that a Muslim does, there is a devine decree guiding it because the syriah ia a complete code of law relating to the rights and duties of a Muslim.
Distiction must be made between syariah and fiqh. Muslim scholars usually define syariah as the body of those institutions which Allah has ordained in full or in essence to guide the individual in his relationshipto Allah, his fellow Muslims, his fellow men, and the rest of the universe. It may be compared in certain respects to some denotations of the western concept of natural law (Al 'Ati, 1977, pg.13).
The term fiqh literally denotes intelligence or knowledge. Technically however, it is the name given to jurisprudence inIslam. It does not designate the principle Islamic laws that are to regulate all aspects of public and private life; rather, it is a subsidiary science of those laws.
Although fiqh is the science of syariah and can often be used synonymously, the two cocepts to the critical Muslim minds are different but actually related things. Muslims speak differently of different mazahib of fiqh, but they do not refer to syariah the same way. To them syariah is one comprehensive system of law that is devine in origin, religious in essence,and moral in scope. It does not exclude fiqh, but it is not identical with it. In contrast, fiqh is a human product, the intellectual systematic endevour to interpret and apply the priciples of syariah.
Much confusion can be avoided if the analytical distinction is borne in mind that the Islamic law encompasses two basic elements: (1) syariah- the divine, which is unequivocally commanded by Allah or His messenger s.a.w. (2) fiqh - the human, which is based upon and aimed at the interpretation and/or application of the syariah (Al 'Ati, po. cit., pg 13-15).
....................to be continued

PARLIMEN BUBAR?

Assalamulaikum,

Lanjutan daripada pengumuman keluarnya Dr.Mahathir daripada UMNO, maka maka ada menteri BN memberi amaran untuk bersiap sedia bagi kemungkinan berlakunya pembubaran parlimen dan diikuti oleh pelihan raya umum sekali lagi.
Senario ini mempunyai kemungkinan untukberlaku, tetapi kemungkinannya kecil sekali. Memang kalau sekiranya ada ahli parlimen yang mengikut jejak langkah Dr.M, dan keluar dari UMNO dalam jumlah yang ramai, parlimen mungkin dibubarkan.
Begitu juga sekiranya benar berlaku seperti yang diura-urakan bahawa 30 ahli parlimen BN akan melompat ke pangkuan PR, maka parlimen juga mungkin dibubarkan. Tetapi dalam suasana sekarang ini, saya tidak jangka parlimen akan dibubarkan.
Sebab utama ialah sekiranya berlaku keluar daripada UMNO secara beramai ramai oleh ahli parlimen BN dan parlimen dibubarkan, ini akan memberi peluang yang luas kepada PR untuk memenangi pilihanraya umum secara mutlak dan menggantikan BN sebagai kerajaan. Dalam keadaan politik sekarang, kita telah terhidu bau keinginan rakyat Malaysia untuk melihat Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri Malaysia. perkara ini juga dapat dihidu oleh BN. Sekiranya ahli parlimen BN meninggalkan UMNO, dan kemudian BN kalah dalam pilihan raya umum, maka ahli ahli parlimen tersebut akan kehilangan segala galanya, dan terpaksa pula berhadapan dengan PR pada kali ini sebagai the vanquished. Ini tidak menyelerakan mereka.
Pada pandangan saya, ahli ahli parlimen BN sekarang akan mempertahankan keutuhan team yang memerintah sekarang sehinggalah penggal mereka tamat. Kalau Dr. M keluar UMNO, biarlah dia sendiri yang keluar, dan mungkin akan diikuti oleh beberapa kerat pengikut setianya, tetapi kebanyakan ahli UMNO dan ahli parlimen UMNO akan tetap dengan kedudukan selesa mereka.
Oleh itu, kemungkinan parlimen dibubar ekoran daripada tindakan Dr. M ini adalahsangat kecil sekali. Yang bubar ialah Dr. M sendirian.

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE part(5)

Asslamulaikum,

...............continued from part(4)

The Foundations of Islam

Islam is built on three basic foundations, the 'Aqidah (beliefs), the Syari'at (Islamic laws) and the Akhlaq(code of behaviour). The 'Aqidah is also known as Iman (faith), while the Syari'at and the Akhlaq together are known as 'amal (deeds). If the iman is unsupported by the amal, it is in fact fruitless, unauthentic and unreliable (Rahman, 1980) and sinful, while the reverse is meaningless and illogical.
'Aqidah
'Aqidah is the fundamental set of beliefs in Islam. The core of the 'aqidah is the Kalimat at Tauhid:
لا إله إلا الله
Transliterarion: La ila ha illal lah
Translation: There is no other ila but Allah
The term ila or godship, which will again be referred in parts to come, is anything which one takes as being an all-embracing, omnipotent entity which one submits to. Ila has a connotation of something that is worshipped. All forms of ila are rejected in Islam except Allah. Only Allah is THE ila. This therefore becomes the very essence of Islam, that is Tauhid, or Oneness or Unity of God.
The other constituent element of the 'Aqidah is the Kalimat ar Risalah:
محمد رسول الله
Transliteration: Muhammadur Rasullullah
Translation: Muhammad is the messenger of Allah
In this part of the 'Aqidah, one testifies that the Prophet Muhammad (peace be upon him) is the Messenger of Allah.
So to be a Muslim, one has to have the 'Aqidah, that is to testify before Allah that there is no other ila but Allah, and Muhammad is the messenger of Allah. To utter the verses of testimony in their unabridged form, the suffix أشهد أن (I bear winess to) is usally added to stamp its officility.
Once a person takes this testimony willingly and conciously and knowing fully what rights and responsilities are vested in the verses, then one becomes a Muslim.
أشهد أنلا إله إلا الله
أشهد أنمحمد رسول الله
I bear witness that there is no other ila but Allah
(and) I bear witness that Muhammad is the messenger of Allah
This is called the syahadah, and since it consists of two phrases, it is known as syahadatain. So the 'Aqidah is made up oof the syahadatain.
To assume validity, the 'Aqidah must be built on three pillars. They are: (1) tasdiq: to submit in the heart (2) iqrar bi al-lisan: to utter it in words (3) 'amal soleh: to translate it into pious devotion. When the three pillars are present in a person, then he is said to have iman (faith).
The position of a Muslim in the sight of Allah is based on his/her iman.
..................to be continued

ANALISIS MAHATHIR KELUAR UMNO

Assalamulaikum,

Ramai orang akan bertanya apakah yang menyebabkan Dr. M mengambil tindakan untuk keluar UMNO. Kalau kita ambil apa yang diberitahu oleh beliau sendiri sebabnya ialah beliau telah hilang kepercayaan kepada kepimpinan UMNO sekarang. Adakah itu benar?
Pertama, perlu kita nilai, adakah Dr.M ini pemimpin bertaraf dunia? Kalau kita perhatikan pemimpin bertaraf dunia, apabila mereka melepaskan jawatan yang mereka pegang, mereka tidak akan lagi berkecimpung dalam kancah politik negara, kerana, kalau ia masih mahu terus berkecimpung, ia tidak sepatutnya melepaskan jawatan politik. Terbaru kita lihat Tony Blair, apabila beliau melepaskan jawatan sebagai perdana menteri Britain, beliau menjadi duta bagi usaha damai di dunia. Begitu juga dengan Bill Clinton, Bush senior, Jimmy Carter dan banyak contoh lagi. tetapi apa yang berlaku dalam kes Dr. M ini ialah apabila beliau dengan sukarela melepaskan jawatan politiknya, beliau tidak mahu melepaskan sama ketagihannya kepada kancah politik. Inilah apa yang disifatkan oleh Musa Hitam sebagai duri dalam daging bagi UMNO.
Jadi, di sini Dr. M bukan seorang pemimpin bertaraf dunia seperti yang digembar gemburkan oleh juaknya di zaman pemerintahan beliau.
Kedua, Dr. M sebenarnya sakit. Bukan sahaja fizikalnya, tetapi yang hendak ditekankan di sini ialah psikologinya. Dalam istilah A. Kadir Jasin, penulis tersebut menamakan penyakit Dr. M ini sebagai post prime ministerial syndrom. Kalau orang kampung bersalin, ia dinamakan gila meryan. Saya kategorikan penyakit ini sebagai ketagihan, dan saya namakan ia sebagai ketagihan kuasa. Jadi dalam banyak hal, Dr.M merasa terkulat kulat apabila ada isu-isu yang timbul yang mana dulu semasa ia memegang kuasa, dapat ditanganinya dengan caranya, tetapi sekarang ia tidak lagi dapat campur tangan. Hatta pendapatnya pun tidak diperlukan lagi. Penyakitnya ini menyebabkan ia terasa diketepikan dan tidak diperlukan lagi. Apabila pandangannya, dan ideanya tidak lagi diterima dan tidak diterima pakai, maka penyakit ketagihan ini jadi meluap.
Ketiga, orang seperti Dr. M ini memang menjadi masalah dalam oraganisasi. Anda boleh lihat track record beliau, semasa beliau bukan ketua, pelbagai masalah timbul, sehingga beliau terkeluar daripada UMNO pada satu ketika dulu. Semasa beliau memimpin UMNO, wujud satu satu sindrom, atau keadaan takut menegur pemimpin. Dan ini telah merosakkan UMNO dan lebih teruk lagi ia turut merosakkan negara.
Keempat, Dr. M mengajak ahli ahli UMNO untuk sama sama mengikut beliau keluar daripada UMNO. Anda fikir ada orang UMNO yang akan mengikut beliau? Saya tidak fikir. Kalau ada orang yang ingin bersama beliau, hanyalah orang yang paling taat dengan beliau dan orang ini adalah orang yang tidak mempunyai jawatan penting dalam parti. mengetahui mentaliti UMNO, adalah amat sukar bagi ahli mereka melepaskan kepentingan mereka, terutamanya sekiranya mereka memegang jawatan yang boleh memberi pulangan material yang besar. Saya rasa ramai diantara mereka yang akan mengambil sikap biarlah Luncai terjun dengan labu labunya, namun mereka tetap mempertahankan kepentingan dan jawatan yang mereka sandang sekarang.
Kelima, akan adakah ahli parlimen yang akan mengikut jejak langkah Dr.M ini? Juga di sini saya katakan tidak. Hatta anak beliau sendiri pun, YB Mukhriz tidak akan mengikut jejak langkah bapanya. Ini adalah kerana ia lebih banyak membawa kerugian berbanding dengan keuntungan. Sekiranya berlaku keadaan di mana ahli parlimen turut sama dengan tindakan Dr.M, saya percaya parlimen akan dibubarkan dan pilihanraya baru akan diadakan. Tetapi keadaan ini adalah sesuatu yang jauh berada di satu udut yang kemungkinannya amat tipis sekali.
Keenam, kedudukan Pak Lah semakin goyah. Beliau tidak akan dapat bertahan lama dengan jawatan yang dipegangnya sekarang. Akhirnya, beliau akan diketepikan, kalau tidak dengan kerelaan sendiri, beliau akan dipaksa berundur, yang mana pilihan kedua itu lebih memalukan. Jadi mau tidak mau beliau perlu merangka satu exit strategy.
Apabila Pak Lah berundur, kita akan lihat satu persabungan sengit dalam UMNO.

Monday, May 19, 2008

MAHATHIR KELUAR UMNO!

Assamulaikum,

Saya mendengar dari Radio IKIM bahawa Tun Dr. Mahathir telah keluar UMNO. Alasan yang diberikan ialah ia hilang kepercayaan kepada pimpinan sekarang untuk membela nasib orang Melayu. Anda jangan pelik tentang perkara ini, hal keluar masuk parti telah biasa bagi Dr. M, dan juga perkara yang sering dilakukan oleh orang politik.
Apa yang ingin saya majukan kepada anda untuk buat renunati gan anda ialah sekiranya berlaku kejadian di mana Dr.M meninggal dunia, maka beberapa perkara ini mungkin anda hendak rekodkan. Dato' Onn Jaafar, yang menubuhkan UMNO, tidak mati dalam UMNO. Dia mati dalam Parti Negara. Tunku Abdul Rahman, yang juga pemimpin ulung UMNO, tidak mati dalam UMNO, tetapi ia mati di luar UMNO, kalau rekod saya betul, dia mati sebagai ahli Semangat 46. Kalau keadaan Dr.M ini berterusan sampai ke akhir hayatnya, maka dia juga akan mengikut dua tokoh terdahulu tadi.
Untuk makluman anda juga, Al marhum Dato' Asri, bekas YDP PAS, tidak mati dalam PAS. Setakat rekod saya yang saya ketahui, beliau mati dalam UMNO.

MAIN BOWLING WAKTU PEJABAT?

Assalamualaikum,

Saya tidak terperanjat apabila membaca berita akhbar The Star 19/5/05 bahagian Starmetro dalam kolum ElanPerumal:Valley View yang mana pengerusi potfolio kerajaan tmpatan dalam kerajaan negeri Selangor YB Ronnie Liu telah membatalkan satu jemputan untuk merasmikan pertaningan bowling antara Majlis Perbandaran Klang dengan pihak media yang mana pertandingan tersebut dijadualkan berlangsung pada 16 Mei 2008 jam 3:00 petang.
Berita tersebut menyatakan bahawa YB Liu telah terperanjat menerima jemputan tersebut kerana ia diadakan dalam lingkunganwaktu pejabat, dan YB tersebut telah memberitahu YDP berkenaan, Mislan Tugiu, bahawa adalah tidak kena pada tempatnya pertandingan tersebut diadakan dalam lingkungan waktu bekerja. Untuk tidak merasa jatuh air muka, Mislan telah bersetuju untuk diubah waktunya kepada jam 5:00 petang.
na
Saya katakan tadi tidak terperanjat kerana inilah etika kerja yang selama ini diamalkan oleh UMNO/BN dan segala juak-juak mereka. Mereka tidak berkerja sebagai mana sepatutnya, tetapi mencari seribu helah untuk tidak bekerja, tetapi tetap maukan gaji bulanan. Seperti yang dinyatakan dalam artikel berkenaan, telah menjadi satu kelumrahan bagi mereka yang tidak mengamalkan etika kerja profesional ini untuk bermain golf pada hari jumaat sebelah tengahari, dan ada juga laporan yang mengatakan sebahagian mereka bermaingolf dari waktu pagi lagi pada hari bekerja tanpa mengambil cuti.
Inilah penyakit yang melanda banyak jentera kerajaan, terutamanya kerajaan negeri negeri, yang mana kakitangannya tidak menumpukan tenaga untuk bekerja, tetapi menghabiskan masa bekerja dengan melakukan perkara-perkara yang tadak ada kaitan dengan tugas mereka serta menggunakan segala kemudahan yang disediakan dari wang rakyat untuk keseronokan sendiri.
Kalau di Selangor, sebuah negeri yang paling maju di Malaysia kakitangan awamnya beretika sedemikian, anda boleh bayangkan apakah keadaannya di negeri negeri lain yang tahap kemajuannya lebih jauh terkebelakang.
Kita juga dapat maklumat semasa peralihan kuasa di negeri Selangor dari BN kepada PR, ADUN ADUN dan exco yang mempunyai pejabat di bangunan state secretariat perlu mengosongkan pejabat mereka. Bekas YB dan bekas EXCO dari parti bukan UMNO meninggalkan premis yang dulu mereka gunakan sebagai ofis dalam keadaan seadanya. Tetapi mereka yang dari UMNO, mencuri segala peralatan pejabat, sehinggakan komputer, meja hatta karpet pun divandalisma oleh mereka.
Dan ini dilaporkan berlaku di banyak tempat, untuk menunjukkan betapa buruk dan busuknya perangai dan mentaliti orang UMNO ni.

PITA LINGAM: TIADA PENDAKWAAN?

Assalamualaikum,


Kalau kita baca komentar yang diberikan oleh Timbalan Perdana Menteri mengenai laporan suruhanjaya diraja mengenai pita Lingam, kita akan segera merasa kekecewaan, kerana nada ulasan yang beliau berikan menunjukkan kecenderungan untuk membuat pendakwaan adalah rendah sekali.


Kata beliau: “Ia (cadangan tindakan ke atas individu terlibat) merupakan cadangan daripada suruhanjaya dan bila kita sudah tubuhkan suruhanjaya dan buat laporan, (maka) amat sukar untuk kita tidak dedahkan laporan kepada khalayak serta untuk kita tidak menerima syor-syornya.“Bagaimanapun, ini tidak bererti sama sekali akan berlaku pendakwaan ataupun ada kes tertentu,”


Seperti yang kita duga mengenai amalan BN ini, mereka akan cuba menyorokkan kebobrokan yang dilakukan oleh puak mereka berbanding apa yang dihasratkan oleh rakyat. Sekiranya suruhanjaya tersebut telah pun membuat cadangan, maka hnedaklah cadangan tersebut dilaksanakan. Tidak ada apa gunanya kalau suruhanjaya yang telah dilantik dengan menggunakan wang negera dan wang rakyat mencadangkan sesuatu tetapi cadangan tersebut hanya kekal pada kertas laporan itu sahaja. Di sinilah kredibiliti pemimpin BN dipersoalkan.


Sekiranya suruahan jaya tersebut mencadangkan pendakwaan dibuat, dan kerajaan mengarahakan pendakwaan , tetapi dalam perbicaraan mahkamah mendapati mereka yang di dakwa itu tidak boleh dijatuhkan apa-apa hukuman, maka ini akan memuaskan hati semua pihak disamping meletakkan kredibiliti kerajaan di satu kedudukan yang tinggi dan kukuh.


Tetapi sekiranya pendakwaan langsung tidak mahudilakukan, dengan memberi seribu alasan, maka jelaslah kedudukan kerajaan adalah sangat lekeh, dan akan terus diperlekehkan dalam apa jua isu yang timbul nanti. Oleh itu, dalamapa pertimbangan percaturan politik pun, kerajaan BN mahu tidak mahu terpaksa membuat pendakwaan kepada mereka yang telah dinamakan dalam siasatan suruhanjaya diraja mengenai pita Lingam ini.


Kita sama-sama saksikan samada mereka bertindak se gah yang mereka degarkan.

Sunday, May 18, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE part(4)

Assalamualaikum,




..............continued from part(3)




The Duniawi-Ukhrawi Paradox




Duniawi means worldly things and Ukhrawi means heavenly things things which are related to the world of the hereafter. One of the basic tenets of Islam is the existence of the world of the hereafter called akhirat. It is in this world of akhirat a person's deeds in the present world are evaluated and judged by Allah for his palcement in the eternal destination of either Jannah (heaven) or Jahannam/Nar (hell). Every single detail of a person's deeds in the present world will be uncovered and queried. Thus, whatever deed that is done in the present world has a bearing or will be accounted for in the world of the hereafter. Therefore what is done in this world is related to the world of the hereafter. In other words, the duniawi things, no mater how minue they are, are related to the ukhrawi matters.




This concept here has a very profound effect on every Muslim in the sense that it guides the Muslim's conduct of behaviour known an akhlak. A Muslim is always guided by the fac that whatever things that he does will be accounted for in the akhirat, be it done in public or in private. A Muslim will be constantly guided by halal/haram injuctions and by sin/reward reminders. It must be clearly understood that in Islam, the religion is not seperated from then wprldly life, in fact Islam guides every aspect of this worldly life of man, and at the same time gides jis heavenly life as well. In modern terminology there is no seperation of the state and the religion ascompared to the present Christian dogma of seperation state and church.




Islam does not bestow absolute power to man, it only delegates it. Absolute power is only in the hands of Allah. Thus the phrase




Give Unto God What is God's


Give Unto Ceaser What is Ceaser's


is non-existent in Islam, simply because he duniawi-ukhrawi paradox holds in every aspect of life. In the more important and complex undertakings such as governing a country, or bigger still, ruling the ummah, the guidence of the deen of Islam must be incessantly invoked. Without which, the true path, that is the Path of Allah is missed.


وَيْلٌلِّلْمُطَفِّفِينَ

Woe to those

That deal in fraud

الَّذِينَإِذَااكْتَالُواْعَلَى النَّاسِيَسْتَوْفُونَ

Those who, when they

Have to receive by measure

From men, exact full measure

وَإِذَاكَالُوهُمْأَووَّزَنُوهُمْيُخْسِرُونَ

But when they have

To give by measure

Or weight to men

Give less than due

أَلَايَظُنُّأُولَئِكَأَنَّهُممَّبْعُوثُونَ

Do they not think

That they will be called

To account?

لِيَوْمٍعَظِيمٍ

On a Mighty Day

يَوْمَيَقُومُالنَّاسُلِرَبِّالْعَالَمِينَ

A Day when (all) mankind

Will stand before

The Lords of the Worlds

كَلَّاإِنَّكِتَابَالفُجَّارِلَفِي سِجِّينٍ

Nay! Surely the Record

of the Wicked is

(Preserved) in Sijjin

وَمَاأَدْرَاكَمَاسِجِّينٌ

And what will explain

To thee what Sijjin is

كِتَابٌمَّرْقُومٌ

(There is) a Register

(Fully) inscribed

وَيْلٌيَوْمَئِذٍلِّلْمُكَذِّبِينَ

Woe, that Day, to tjhose

That deny

الَّذِينَيُكَذِّبُونَبِيَوْمِالدِّينِ

Those that deny

The Day of Judgement

وَمَايُكَذِّبُبِهِ إِلَّاكُلُّمُعْتَدٍأَثِيمٍ

And none can deny it

But the Transgrassor

Beyond bounds

The Sinner!

إِذَاتُتْلَىعَلَيْهِآيَاتُنَاقَالَ أَسَاطِيرُالْأَوَّلِينَ

When Our Signs are rehearsed

To him, he says,

"Tales of the Ancients!"

كَلَّابَلْ رَانَعَلَىقُلُوبِهِممَّا كَانُوايَكْسِبُونَ

By no means!

But on their hearts

is the stain of the (ill)

Which they do

كَلَّاإِنَّهُمْعَنرَّبِّهِمْيَوْمَئِذٍلَّمَحْجُوبُونَ

Verily, from (the Light

Of) their Lord, that Day,

Will they be veiled

ثُمَّإِنَّهُمْلَصَالُوالْجَحِيمِ

Further, they will enter

The Fire of Hell

ثُمَّيُقَالُهَذَاالَّذِيكُنتُم بِهِتُكَذِّبُونَ

Further, it will be said

To them: "This is

The (reality) which ye

Rejected as false


(Al Mutaffifin 83: 1-17)


The above surah (chapter) of the Al Qur'an clearly warns about the accountability of men inthe Day of Judgement, called the Mighty Day in this surah.Therefore it is clear now that in Islam, the duniawi undertakings as common as business dealings have the ukhrawi implications as unveiled by the verses above.


It is for this reason, the fatwa (religious decree) made by the ulamaks (the learned Islamic scholars) of the then government of the state of Kelantan in Malaysia prior to 1986 general election was a sad thing in Islam. It read: elections have no connection wih the world of the hereafter.


..............to be continued

TULISAN JAWI DI SELANGOR

Assalamualaikum,

Akhbar hari ini melaporkan bahawa menteri besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memaklumkan bahawa tulisan jawi akan menjadi satu mata pelajaran tambahan di sekolah sekolah ugama di Selangor. Saya ingin mengucapkan syabas kepada kerajaan baru negeri Selangor kerana berusaha mengembalikan semula kepentingan tulisan jawi yang sejak 50 tahun ini telah dicabut oleh UMNO/BN.

Seperti dalam post saya sebelum ini, saya memang berpendapat bahawa tulisan jawi ini tidak boleh dikesampingkan peranan atau keutamaannya, malah tulisan ini hendaklah dijadikan alat supaya ia memainkan peranan yang penting dalam kehidupan bernegara di Malaysia ini. Langkah yang dilakukan oleh kerajaan negeri Selangor sekarang adalah amat sesuai dalam usaha mencapai matlamat ini.

Kalau sebelum merdeka semua tulisan dalam Bahasa Melayu dilakukan dalam tulisan jawi, dan ia telah berjaya dilakukan, maka saya rasa tidak ada sebab tulisan tersebut tidak dapat dikembalikan kegemilangannya. Sebab utama yang mendorong saya berpendapat begini ialah tidak lagi ragu dalam diri saya bahawa tulisan jawi akan merapatkan dan menjinakkan penggunanya dengan Al Qur'an, kerana tulisan dalam Kitab tersebut menggunakan huruf huruf Hijaiyah Arab yang turut sama digunakan oleh tulisan jawi. Jadi kalau tahu tulisan jawi, maka keakraban insan tersebut dengan Al Qur'an pasti terjalin.

Keterbiasaan ini atau familiarity , akan memudahkan roh Al Qur'an masuk ke dalam insan yang menggunakan huruf hurufnya dan dengan itu kita harapkan masyarakat kita di Malaysia, terutamana orang Melayu dan bumiputra serta orang Islam dari kumpulan etnik yang lain akan turut menjadi celik Al Qur'an dan dengan itu akan mudah menerima ajaran Al Qur'an, kalau tidak pun akan berlembut dengan Kitab tersebut.

Kalau sekiranya orang bukan Islam menggunakan tulisan jawi dalam urusan mereka, maka dengan ini kita membuka satu ruang dakwah yang besar dan berkesan untuk memungkinkan hidayah disampaikan oleh Allah kepada mereka. Ini adalah satu bonus yang sangat besar yang mesti direbut oleh setiap Muslim di mana sahaja.

Sebab itu saya terus berpendapat bahawa satu definisi mesti memisahkan antara Bahasa Melayu dengan Bahasa Malaysia, atau Bahasa Indonesia, kerana kedua-dua bahasa tersebut, iaitu Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia telah mengambil unsur nation-state yang melibatkan politik dan kedaulatan dua negara berkenaan. Sedangkan Bahasa Melayu melangkaui keterbatasan nation-state ini, kerana ia diguna pakai di seluruh Nusantara yang merangkumi Indonesia dan Malaysia,Brunei, Singapura dan Filipina, ditambah lagi dengan penggunaannya di Thailand, Kampuchea, Burma, Vietnam, Sri Lanka, Afrika Selatan. Bahasa Melayu yang di gunakan oleh mereka yang diluar daripada lingkaran Malaysia,Indonesia, Brunei dan Singapura adalah bahasa Melayu yang di tulis dalam tulisan jawi. Dengan itu keperksaan tulisan Jawi masih lagi utuh di tempat-tempat ini.

Saya menghormati dan menyanjung usaha menjadikan tulisan jawi sebagai satu mata pelajaran di sekolah-sekolah ugama di Selangor oleh kerajaan negeri Selangor sekarang, namun saya masih lagi mempertahankan pendapat bahawa program-program pengajian Melayu di institusi pengajian tinggi di Nusantara ini mestilah menggunakan semua tulisan mereka dalam tulisan jawi. ini adalah kerana hanya apabila institusi pengajian tinggi menggunakan tulisan jawi, maka barulah pentingnya tulisan jawi itu boleh disyaratkan kepada mereka yang ingin mengikuti program yang ditawarkan oleh institusi berkenaan. Dengan ini, aktiviti menjadikan tulisan jawi akan mendapat momentum baru untuk berkembang.

Tidak diketepikan juga peranan keputusan politik ini mengembalikan keagungan tulisan jawi ini penting. Keputusan yang dibuat di negeri Selangor jelas menunjukkan suara po;itik atau political will yang boleh merea