Saturday, September 13, 2008

SATU MATA LAGI

Assalamualaikum,

Cerita yang heboh hari ini Anwar Ibrahim jadi perdana menteri. Sebenarnya dia belum apa apa pun, cuma baru sahaja jadi ahli parlimen Malaysia setelah memenangi pilihan raya kecil Permatang Pauh. Tetapi semasa dalam UMNO dan BN dahulu, Anwar satu mata lagi nak jadi perdana menteri. Tetapi disebabkan oleh beberapa hal, ia dipaksa berhenti dari jawatan satu mata lagi. Dia enggan. Akhirnya ia kena tendang keluar.
Tun Ghaffar
Sebelum Anwar duduk di mata tangga tersebut, Almarhum Tun Ghaffar Baba mendudukinya. Pada masa itu, Tun satu mata lagi nak mendduduki tempat yang tertinggi. Tetapi dalam pemilihan parti, Tun gagal mempertahankan jawatan timbalan presiden, maka Tun pun tertangkup ke bawah. Anwar naik ke kedudukan yang satu mata lagi.
Tun Musa Hitam
Di awal era yang dinamakan bersih, cekap,amanah, yang menduduki tempat satu mata lagi ialah Tun Musa Hitam. Diberitakan Tun yang ini melawan tokeh, diberi pilihan berundur atau ditendang, Tun akur, maka Tun meninggalkan kedudukan satu mata lagi.
Tun Dr. Ismail
Di zaman Tun Abdul Razak, Tun Dr. Ismail menduduki kedudukan satu mata lagi. Tetapi Allah menyayangi Tun. Tun dijemput lebih awal sebelum Tun dapat bergerak lebih tinggi daripada satu mata lagi. Maka kedudukan satu mata lagi tu diisi oleh orang lain.
Satu mata lagi
Ada tak yang saya terlupa nak cerita tentang orang yang satu mata lagi?

MALAYSIA MEMERLUKAN POLITICAL ENGINEERING INI

Assalamualaikum,


Penggunaan akta zalim ISA untuk menahan 3 orang yang telah pun ditangkap atas pelbagai tuduhan adalah satu lagi kekejaman yang terus menerus dilakukan oleh pemerintahan yang sedia ada sekarang. Sampai bilakah rakyat Malaysia terus menerus diasak oleh kegilaan dan kezaliman ini. Sudah terlalu banyak kes yang melibatkan kepentingan parti pemerintah dihebohkan sebagai keselamatan negara, walaupun ia sebenarnya menjaga kepentingan politik atau kesambungan nyawa politik mereka yang berkepentingan.
Political engineering
Saya rasa apa yang cuba dilakukan oleh Anwar Ibrahim adalah satu political enginering yang belum pernah lagi diterokai oleh mana mana orang atau pertubuhan politik sebelum ini. Sekiranya berjaya, political enginering ini akan menyebabkan berubahnya political landscape Malaysia sepenuhnya dan selamanya. Ia akan membawa perubahan yang besar dalam perjalanan hidup seluruh rakyat Malaysia, malah bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga di rantau ini .
Untuk itu, untuk langkap pertama ini, semua pihak yang menanti nanti berakhirnya pemerintahan BN seharusnya menyokong apa yang diusahakan oleh Anwar ini, tidak kira dari parti mana anda berpaksi dan jawatan apa yang anda idamkan. Yang penting sekarang memang wujud satu mekanisma yang boleh menghentikan pemerintahan BN secara total dan segera. Untuk itu, peluang yang ada ini mungkintidak akan berulang lagi. Ia datang sekali, maka sambar lah ia secepat yang mungkin.
Sekiranya anda tidak sanggup lagi menunggu sebagaimana yang lepas.

Friday, September 12, 2008

JANGAN MARAH PADA MAT SABU DAN CIKGU PA

Assalamualaikum,


Mereka adalah ahli politik veteran yang dapat membaca lipatan politik dua tiga langkah terkehadapan. Apabila digembar gemburkan Anwar Ibrahim hendak membentuk kerajaan alternatif, orang PAS dua orang ni dah nampak di mana kedudukan PAS nanti dalam kerajaan tersebut sekiranya dibentuk. Sebab itu nada mereka berdua ni macam tak restu aje political engineering yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim. Saya mempunyai perasaan sama dengan dua orang ni. Sama, tetapi tak serupa.
Samada kerajaan Anwar dibentuk atau tidak, yang dua orang ni memang tak ada peluang nak pegang jawatan penting, tetapi ada juga dipihak PAS tersembul riak riak yang mengejar ghanimah. Atau mungkin ada pemimpin PAS yang terliur dengan tawaran awalan yang dibuat sehingga dapat dihidu oleh pihak pihak yang sememang suka membuat kacau. Kalau tidak masa kan beriya iya label yang dikaitkan dengan personaliti Turki dipromosi habis habisan.
Usah risau
Saya rasa Mat Sabu dan Cikgu Pa tidak perlu risau sangat. Kerajaan Anwar tu viable. Tolak Ibrahim Ali, agaknya ZN dan mungkin 1 lagi, selainnya saya rasa mahu berusaha tumbangkan BN. Kalau kerajaan baru ini dibentuk memang PAS berada ditempat duduk penumpang. Tetapi pilihan yang ada ialah berada dalam kenderaan tersebut lebih baik daripada ditinggalkan di tepi jalan.

UMNO BUAT SEMUA BOLEH, KALAU PAS KENA HENTAM

Assalamualaikum,


Melihat betapa brutalnya orang Mat Seme'i menanggalkan gambar Koh SK dari tempatnya dan kemudian mengoyak ngoyakklan gambar mantan KM Pulau Pinang itu menimbulkan rasa meluat dan jijik terhadap sikap racist melampau UMNO. Kalau rakyat Malaysia nak tahu, itulah sebenarnya sikap kebanyakan orang UMNO di Malaysia ini. Dalam kursus kursus dalaman yang mereka kendalikan itulah ajaran dan zikir yang mereka amalkan dsn perturunkan kepada ahli mereka dan juga disogokkan kepada orang Melayu lain yang sedia menjadi pak turut.
Perbuatan tersebut adalah satu perbuatan yang racist yang sangat ekstrim, yang sebenarnya adalah satu pembuka tirai kepada lebih banyak sifat hodoh yang terkandung dalam diri mereka. Sifat ini sama seperti apartheid, zionism, fascism, nazism, serb nationalism dan semua ism ism ekstrim lagi fanatik di dunia ini. Bagaimana orang waras boleh menyokong serta mendokong fahaman songsang, ekstrim dan fanatik ini?
Yang menyakitkan hati ialah tidak ada pun media perdana yang menyokong serta mendokong fahaman ini memberikan sebarang liputan. Apatah lagi ulasan. Ini membawa kita untuk membuat andaian bahawa apa yang dilakukan oleh konco Mat tersebut menerima restu daripada mereka. Kalau tidak tentulah mereka akan bergempita untuk menyanggah perlakuan tersebut.
Dalam salah satu muktamar PAS yang silam, di zaman PAS belum lagi mempunyai tempat sendiri untuk bermuktamar, dewan di DBP telah disewa untuk digunakan bagi tujuan tersebut. Pada dewan tersebut tergantung gambar Perdana Menteri Malaysia pada masa itu. Seorang petugas PAS telah mengalihkan gambar tersebut ke kedudukan yang lain, mungkin dengan beranggapan ia tidak membawa apa apa implikasi.
Perbuatan mengalihkan gambar tersebut telah dimanipulasi oleh media dengan menghentam PAS dengan tuduhan yang sangat liar, seolah olah PAS telah melakukan satu jenayah yang sangat besar, dan PAS sepatutnya menjalani hukuman gantung.
Cuma alih gambar, PAS kena hentam seteruk teruknya.
Tetapi, kepada otak yang racist, mengoyak gambar tu sangatlah santun.

Thursday, September 11, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE part 23

Assalamualaikum,

...............continued from part 22



Stakes Versus Duty


As mentioned earlier, politics has its stakes, most, if not all, of which are temptable and irresistable. Islam's teachings on politics requires the stakes of politics for the purpose of propagation and safeguarding the faith. Those who are in charge of the leadership of the ummah must understand this academic peril-line and staunchly abide by it. The prophet Muhammad s.a.w. could have all the wealth that he wanted, but, upon his death, he had in his possession a wealth amounting to seven dinar, and he ordered the wealth be distributed as sadaqa (charity)(Haekal, op. cit. pp.625), so that by the time he deceased, he owned nothing. This tradition was strictly followed by the next four caliphs, Abu Bakr, Umar, Uthman and 'Ali.
But the stakes of politics are so seductive and irresistable that many fall prey to them. Muawiyyah, the fifth leader of the ummah, after 'Ali, made the office of khilafah as the family's personal belonging, and thus started the first dynasty in the history of Islam - called mulukiyyah- the Ummayyad dynasty. From then on, the stakes of politics were more sought after than mirdhatillah مَرْضَاتِاللّهِ (Allah's acceptance).
The success of Islam of yesteryear was due to the ratio of stake over duty was in favour of duty. Over time, this ratio tilted towards the stakes until it completely overwhelmed duty, and hence Allah's help and gratitude was no longer forthcoming. The Muslims have to slog against all odds without devine help.
..................to be continued

PADAH BATU

Assalamualaikum,


Ada orang percaya kepada batu terapung, ada orang merajuk seperti batu belah, ada orang menangis seperti batu bertangkup, ada orang sembah batu, ada orang yakin nasibnya ditentukan oleh batu.
Batu ialah satu kumpulan mineral atau galian, dan apabila mineral ini bergabung samada cara igneous, metamorphism atau sedimentari, maka terbentuklah batu. Kalau besar dan banyak biasanya disitilahkan sebagai batuan.
Batuan mempunyai pelbagai ciri, dan ada diantaranya apabila dipotong dan digilap, ia menjadi sangat menarik, terutamanya untuk tujuan perhiasan. Antara perhiasan yang sering menggunakan batu sebagai unsur pentingnya ialah cincin. Kalau batuan yang mengandungi mineral yang terpilih, maka ia akan diistilah sebagai permata. Kalau yang koman tu kiranya dinamakan batu akik.
Terdapat kecenderungan sesetengah orang untuk mengaitkan penggunaan batu akik sebagai cincin boleh mengubah nasib. Saya pernah didatangi oleh seorang penjual baru akik yang menawarkan satu batu yang dikatakannya hidup, dan mengikutnya lagi, ada seorang yang membeli batu darinya dan memakainya sebagai cincin dan sebaik sahaja ia memakai cincin tersebut nasibnya berubah kepada sangat baik. Saya berkata dalam hati, mengapa ada orang yang saya tahu orang Islam mensyirikkan Allah dengan percaya batu boleh mengubah nasibnya. Memang batu akik boleh hidup kerana ia terjadi dari mineral, dan mineral sentiasa mengalami perubahan. Sebab itu anda akan lihat warnanya akan merebak atau bertukar.
Dengan kepercayaan yang syirik ini anda boleh saksikan ramai orang yang percaya batu yang dicincinkan dan dipakai boleh mengubah nasib sipemakainya. Agaknya, untuk mengubah nasib kepada pelbagai hasrat, maka itulah kita kadang kadang lihat ada orang orang yang pakai cincin batu akik pada semua jarinya. Juga saya percaya, saiz batu pada anggapan mereka yang berkecimpung dalam bidang ini memainkan peranan. Kalau hendakkan batu yang power tinggi, pakailah cincin yang batunya besar, tentu nanti lebih cepat hasrat sipemakai itu dicapai.
Cuma mungkin mereka terlupa baca satu perkara. Kalaulah batu boleh membawa tuah, tentulah batu juga boleh membawa padah!
Anda ada lihat sesiapa pakai cincin batu besar baru baru ni?

Wednesday, September 10, 2008

TUHAN ADA MATA

Assalamualaikum,


Begitulah Teresa Kok mempersembahkan pepatah Cina yang mengatakan tuhan ada mata. Apabila saya baca tulisan satu kolumnis di Utusan malaysia hari ini, persepsi yang saya dapat, dan saya percaya juga pembaca lain juga begitu ialah Teresa Kok pergi ke satu surau di kawasan Puchong sebelum waktu subuh, dan apabila muazzin surau tersebut mengumandangkan azan untuk solat subuh, Teresa memarahi muazzin tersebut, kerana kononya mengganggu orang lain nak tidur, sedangkan yang ada di surau itu dua tiga orang sahaja.
Tujuan penulis kolum itu ialah: lihat, betapa jahatnya Teresa Kok (walau pun dalam kolum itu tidak menyebut nama, cuma YB perempuan bukan islam), memarahi azan subuh untuk menjaga kepentingan orang bukan Islam nak tidur, mana lebih penting, dua tiga orang nak sembahyang, atau penduduk lain yang lebih ramai.
Untuk mendapat gambaran yang sebenar, saya layari blog Teresa Kok, dan saya dapati penerangan yang diberikannya jauh berbeza dengan permainan sensasi UMNO Selangor dan Utusan Malaysia. Jelas sekarang UMNO sedang meniupkan api racism dn perkauman serta cuba stoke isu sensitif untuk meraih simpati.
Saya baca, mereka tidak akan dapat simpati. Yang mereka dapat ialah mati.

ADEA 1112

Sila download kuliah

SEMAKIN MENARIK

Assalamualaikum,


Dalam satu posting yang lepas, saya katakan mahathir tak kan masuk UMNO lagi atas sebab sebab yang telah diterangkan. Perkembangan semalam dan hari ini menunjukkan ke arah seolah olah Tun tu mcam nak masuk semula UMNO.
Ini yang buat politik tu interesting. Kita sama sama lihat perkembangan seterusnya.

Tuesday, September 9, 2008

MALAYSIA: NATIONALISM VANQUISHED, RISE OF SOCIALISM

Assalamualaikum,

I was still a kid not yet of schooling age when the name Hasnul Hadi became the household item in the area where I was raised. I later learnt that Hasnul Hadi was a political figure contesting in an election on socialist platform. When I grew up, I never followed what happened to him, but what I knew was the socialist platform in the political scene in this country wasn't performing well.
When I was in the university in the early 1970s, to be associated with the socialist movement was the in-thing for most students, with Hishamuddin Rais leading the way. But again, on the political front, socialist political parties didn't seem to have the appeal of the masses. Figures like Kassim Ahmad and Syed Hussin Ali are towering personalities, but I couldn't recall if they made inroads on the political front.
Enter the PKR era, with political engineering, most of the people who adhere to socialism platform on the Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) vehicle abandoned their ship to join PKR. And correct they were. Given a new vehicle and a face uplift as well as the correct political atmosphere, they managed to make in roads to the political scene of Malaysia with Anwar Ibrahim leading the way.
Now that Anwar is the verge of forming a new government, with the huge socialist figures on his list, plus the the socialist leaning of an important component of the pack, the DAP , and with the avowed agenda initially put forward, socialism is clearly riding high in Malaysian politics. Should Anwar's shadowy proposal becomes a reality, one would expect that prominent socialists to hold important offices.
I have always had this feeling that people of Syed Hussin Ali's stature ought to be given the opportunity to hold public office, so that new ideas can germinate and grow bountifully. Malaysians have grown tired of incessant ultra nationalistic stances of UMNO and BN as exemplified by the Ahmad Ismail debacle.
The only thing that may have some scratch is I think Syed Hussin didn't give his nod to my application for associate professorship when he was a member of the interview board.

GEGAK 16 SEPTEMBER MEMANG GEMPITA

Assalamualaikum,


Sebutir tarikh kecil yang dilontarkan oleh Anwar Ibrahim ke lautan politik di Malaysia menghasilkan satu kocakan yang kian membadai dan kian menjelma menyerupai tsunami. Ia telah menjadi satu gegak yang semakin hari semakin gempita. Betapakan tidak, anda telah saksikan 49 ahli BNBBC telah lari untuk mengelak direntap oleh kegempitaan tersebut. Adakah anda mereka ke luar negara untuk santai santai dan shopping shopping saja? Sebenarnya mereka mendesupkan diri agar tidak disambar oleh gempita yang semakin hampir.
Apabila gempita semakin merapat, anda akan jadi gelabah. Lihat bagaimana Ahmad Ismail mencari semakin banyak musuh politik dengan hentaman terbarunya kepada GERAKAN. Sudah tentu ini akan menggamat dan menggempitakan menyuarat BN yang dijadual berlangsung hari ini. Dan lihat bagaimana GERAKAN sekarang jadi terumbang ambing, sebahagian orangnya telah pun melompat ke PKR dan tentulah ini nanti akan diikuti oleh penyokong mereka.
Kan anda boleh saksikan sendiri bagaimana PM sekarang ini menjadi semakin lemas, nasib baik ada Jeanne menghiburkan hati. Bukankah anda juga boleh saksikan seorang ahli politik machiaveli sejati yang hari ini mengeluarkan statisktik mengenai bilangan ahli parlimen Melayu dan bukan Melayu yang akan terjumlah sekiranya berlaku lompatan yang dinantikan itu, seolah olah beliau telah arif sangat dengan lompat melompat ni. Dan anda juga boleh baca komentar pelbagai pak menteri yang menadakan 16 September ini dengan nada meremeh tetapi risau. Apakah semua petanda ini cuba tunjukkan?
Ramai yang menyuarakan menukar kerajaan dengan cara lompat adalah tidak bermoral dan merampas hak rakyat. 1955 menyaksikan kerajaan PAS Terangganu ditumbangkan oleh Perikatan tok moyang BN dengan cara pintu belakang ini.
Siapa yang mendahului tidak bermoral?Atau gempita ini sudah tidak tertanggung lagi?

Monday, September 8, 2008

KENANGAN UMRAH

Assalamualaikum,


Umrah saya pada bulan Mei-Jun yang lepas membawa seribu kenangan. Ibu saya jatuh sakit dan terpaksa dimasukkan ke hospital selama 14 hari. Itinerari perjalanan terpaksa dirombak, dan isteri serta dua orang anak saya kembali dahulu ka Malaysia. Saya dan adik lelaki saya tinggal dulu untuk menjaga ibu saya.
Tetapi adik saya perlu kembali lebih awal, dan oleh kerana saya telah terpisah dengan kumpulan asal saya, maka pihak muassasah tidak lagi memberi perhatian kepada urusan perjalanan saya. Saya telah dapatkan tiket penerbangan pulang untuk adik saya yang dibeli sebagai tambahan daripada tiket asal penerbangan.
Saya perlu hantar adik saya ke lapangan terbang Jeddah, kerana beliau tidak yakin untuk pergi bersendirian, kerana itulah pertama kali ia keluar Malaysia, pertama kali naik kapal terbang, pertama kali buat umrah dan tidak tahu proses check in, juga tidak tahu macam mana hendak ke Jeddah. Saya sewakan sebuah teksi sapu dengan membayar SR150 untuk membawa adik saya dan saya ke Jeddah. Semasa menunggu teksi tersebut, saya berbual bual dengan Hj. Ahmad Makkah, orang muassasah.
Kami tiba di Jeddah dengan selamat, dan proses check in adik saya beres tanpa perlu membayar excess luggage. Apabila dia telah selesai dengan urusan tersebut, dan telah bersedia untuk masuk ke kaunter imigeresen, saya meninggalkan dia dan menuju ke tempat teksi di luar bangunan lapangan terbang untuk kembali ke Makkah. Saya dapat satu teksi yang mulanya mahu mengenakan bayaran SR200 untuk ke Makkah, tetapi kemudian setuju menurunkan harga ke SR150 apabila melihat saya telah cuba beralih ke teksi lain. Hari tersebut ialah hari Khamis 12/6/08.
Saya pun setuju ambil teksi tersebut dan terus bertolak ke Makkah. Setelah kira kira 15 - 20 minit bergerak ke Makkah, pemandu teksi tersebut bertanya kepada saya where is your pasport? dia orang Pakistan dan boleh berbahasa Inggeris. Saya jawab I dont bring my passport along, it is with the muassasah. Pemandu teksi itu memberi tahu saya perlu tunjukkan paspot saya kepada kawalah keselamatan untuk memasuki Makkah. Tanpa paspot katanya you are in great trouble. Dia mengulangi lagi beberapa kali kepada saya you are in great trouble.
Untuk masuk dan keluar Makkah ke Jeddah perlu melepasi satu sekatan keselamatan, oleh kerana semasa pergi saya gunakan teksi sapu, kawalan keselamatan tidak memerlukan ia berhenti, tetapi kalau gunakan teksi sebenar, teksi tersebut perlu memasuki satu lorong khas untuk keselamatan, dan penumpang perlu menunjukkan paspot masing masing, kerana apabila keluar dari Makkah, paspot antara bangsa diperlukan untuk semua urusan.
Teksi itu terus bergerak dan semakin lama semakin hampir dengan pos kawalan keselamatan. Hati saya mula berdebak dan berdebuk. Saya terbayang apabila saya gagal menunjukkan paspot, saya disuruh keluar teksi dan ditahan oleh polis Saudi. Saya dapat bayangkan layanan mereka, dan macam macam sangka masuk ke fikiran saya. Saya teringat kata kata seorang kawan saya yang bekerja sebagai team penyedia makanan jemaah haji Malaysia. Kalau kena tangkap di Saudi, dia letakkan engkau tengah panas, lepas dua bulan kering engkau. Kemudian saya terbayangkan emak saya yang sakit dan keluarga saya di Malaysia.
Tiba tiba saya teringat untuk menelefon Hj.Ahmad Makkah orang muassasah itu. Saya call dan dapat cakap dengan dia. Dia kemudian mengarahkan teksi itu meninggalkan saya di satu tempat, dia akan datang untuk mengambil saya. Teksi itu memberhentikan saya di satu setesen minyak bernama Assalam Petrol Station di satu tempat namanya Behra, kira-kira 20-25 minit perjalanan dari Jeddah ke Makkah. Saya tunggu Hj. Ahmad di musollah di situ hingga sampai waktu magrib. Sebaik sahaja jemaah selesai solat magrib, Hj. Ahmad pun sampai, dan dia membawa saya balik ke Makkah.
Puuh, saya berasa sangat lega, seperti satu batu berat yang menghempap kepala saya telah diangkat dan dibuang. Semasa di Makkah, sebelum bertolak ke Jeddah, saya teringat yang untuk keluar dari Makkah, saya perlu membawa paspot bersama saya, tetapi tidak teringat untuk meminta paspot itu dari Hj.Ahmad, dia pun begitu juga, walaupun berbual dengan saya di lobi hotel sebelum saya naik teksi ke Jeddah, tidak teringat untuk memberi saya paspot saya.
Syukur kepada Allah, saya dilepaskan daripada satu musibah yang sepatutnya tidak berlaku.

UMNO/BN KEPUPUSAN ANGIN DI SELANGOR

Assalamualaiukm,


Nampaknya Selangor menjadi target yang paling diliurkan oleh UMNO dan BN. Tidak putus putus Selangor dan MB Khalid Ibrahim kena serang dan hentam. Kalau macam ini, dapatlah Kelantan mengambil nafas sedikit, kalau tidak tak putus putus Kelantan sahaja yang kena hentam. Anda ingat media memainkan isu yang bekalan air di Kelantan kotor dan berkeladak? Macam le mutu air yang dibekalkan di negeri negeri yang diperintah oleh BN bersih sangat.
MB Khalid sekarang ini dihentam kerana tidak turun padang untuk menjengah rakyat yang ditimpa musibah. Seolah olah pemimpin UMNO/BN seperti superman, apabila berlaku sebarang musibah kepada rakyat, dalam masa satu saat sahaja mereka telah sampai di temapt kejadian. Mereka pun tidak termampu juga.
Dulu cari isu ternak babi. Sedangkan yang memulakan ialah mereka, dan sejak berpuluh tahun perkara tersebut telah berlaku, namun sebab mereka yang perintah, tiada suara yang berdecit mengenainya. Sekarang senyap sikit.
Selepas itu mereka berarak jumpa sultan kononnya masjid masjid di selangor digunakan sebagai gelanggang politik. Dalam bulan Ramadhan mereka melarang diadakan tazkirah, tetapi kalau berbual kosong sambil merokok dalam mesjid dibenarkan.
Lepas itu isu UiTM pula. Jenuhlah pelajar dipaksa untuk buat demonstrasi. Kata pelajar tidak boleh buat demonstrtasi, yang ini boleh pulak. Kata pelajar tak boleh berpolitik, yang ini boleh pulak.
Baru ni pula kononya Teresa Kok ada sama menanda tangani petisen membantah azan subuh di kawasan Puchong. Teresa kata tidak terlibat, tetapi nama seorang pemimpin UMNO tertonjol dalam kes ini.
Dan saya percaya senarai ini akan berterusan lagi. Ia menunjukkan satu isyarat besar. Mereka kepupusan angin. Mereka kepupusan idea. mereka kepupusan sokongan.
Tandanya mereka akan pupus.

USTAZ AZIZAN BOLEH USAHA ELAKKAN BANJIR DI KEDAH

Assalamualaikum,

Pertama saya harap tulisan saya mengenai banjir salah dan tidak menjadi kenyataan, kerana banjir menyebabkan rakyat susah. Tetapi setelah posting saya mengenai amaran banjir, maka beberapa tempat telah dilanda banjir, ada yang teruk, seperti di Pulau Pinang dan bandar Kajang.
Negeri Kedah juga kena banjir. Kalau boleh saya harap negeri negeri yang di perintah oleh PAS tidak kena banjir, kalau kena pun dengan kadar yang minima. Berlakunya banjir tidak boleh dielak, tetapi kadarnya mungkin kita boleh doakan kepada Allah agar diminimakan. Saya harap ustaz Azizan doakan agar Kedah tidak dilanda banjir.
Ustaz kan selalu sembahyang malam.
Bagi negeri negeri yang MB atau KM tak sembahyang malam, suruh le!

RUPA BENTUK KERAJAAN ANWAR MENGIKUT PIMPINAN PAS

Assalamualaikum,


Pada posting yang lepas, saya telah tulis mengenai rupa bentuk kerajaan Anwar mengikut pandagan saya. Mungkin pandangan tersebut menyebabkan sebahagian yang membacanya rasa sedikit sedih dan terkilan. Bagaimana kalau saya perturunkan pandangan pimpinan PAS dalam hal ini. Saya gunakan Harakah bilangan 1373, 8-11 Sept. 2008. m.s 2 sebagai rujukan.
Saya petik ungkapan daripada Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa:
.....satu kerajaan yang baharu, lebih berwibawa dapat dibinakan dan segala bentuk rasuah, penyelewengan kuasa, kehilangan kedaulatan undang-undang, kedudukan sistem kehakiman sebagai satu asas keadilan sosial yang lebih baik boleh diwujudkan
Saya petik pula ungkapan Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa:
PAS akan menyokong sebarang usaha bagi memastikan terbentuknya kerajaan yang boleh menjamin kesejahteraan rakyat.
Dalam kedua dua petikan tersebut , pimpinan tertinggi PAS telah menjangka bahawa rupa bentuk kerajaan Anwar ialah kerajaan sosialis. Mereka memberi jaminan bahawa PAS akan bekerjasa dengan sistem yang bakal diguna pakai ini, sekiranya ia sungguh dapat dibentuk.
Apakah beza antara sistem sosialisme dengan sistem Islam. Kedua dua nya hampir serupa tetapi tidak sama. Kedua dua sistem ini memperjuangkan keadilan, sosialisme memperjuangkan keadilan sosial, sementera Islam memperjuangkan keadilan duniawi dan ukhrawi.
Persamaanya ialah kedua dua sistem ini membenteras sebarang penyelewengan yang menyebabkan ada golongan yang tertindas atau dianiaya atau dimelukutkan secara melanggar undang undang dan/atau hak hak asasi manusia. Kedua dua sistem ini melihat negara itu sebagi satu amanah. Sosialisme melihat negara itu sebagai hak public, atau hak orang ramai, atau hak rakyat atau hak warga negara dan bukan hak individu atau kumpulan. Oleh kerana itu, penggunaan hak negara mestilah penuh dengan tanggung jawab, akauntabiliti dan telus, supaya rakyat dapat melihat dan menilai bagaimana hak negara itu digunakan dan diurus.
Dalam kes sosialisme, pertanggung jawaban adalah kepada rakyat.
Islam melihat negara sebagai amanah Allah. Segala pengurusannya hendaklah sentiasa berpandu kepada apa yang telah diputuskan oleh Allah, RasulNya dan sumber-sumber lain yang telah ditetapkan.
Dalam kes sistem pemerintahan Islam, pertanggung jawaban adalah kepada Allah.
Tetapi titik pertemuan (convergence) antara sosialisme ini dengan Islam tidak selama kekal, kerana ada ketika dan suasana titik ini tercapah (divergence). Puncanya ialah Islam berteraskan syariah yang diasaskan kepada wahyu Allah. Sosialisme berteraskan ketajaman pemikiran manusia.
Saya ambil satu contoh, untuk berlaku adil dan memberi kesejahteraan kepada rakyat, dan atas permintaan popular, judi minta dihalalkan. Sosialisme akan memberi lampu hijau kalau ini pada ketajaman pemikiran manusia pilihan yang terbaik. Sistem Islam akan tetap mengharamkannya kerana pemerintah tidak ada kuasa untuk menukar ketetapan yang sedia ada. Di sinilah nanti akan timbul perbalahan, sekiranya berlaku perkongsian kuasa dan semua komponen mempunyai kekuatan yang sama.
Sebab itulah dalam sebarang bentuk perkongsian, kedudukan sebagai senior dan junior itu wujud. Begitu juga dalam hal perkongsian kuasa.
Jadi, sekiranya kerajaan Anwar ini menjadi kenyataan, dan kalau mengikut kenyataan kedua dua pimpinan PAS tersebut, pelayaran PAS telah pun dicarta laluannya.

Sunday, September 7, 2008

A DISCOURSE IN ISLAMIC STATE part 22

Assalamualaikum,

.............continued from part 21


Al Murabitiin


Yusuf Ibn Tashfin established the Al Murabitiin (Almoravid) dynasty in 448H/1956AD in Magribi (Morocco) which acknowldeged the spiritual authority of the Abbasid Caliphs in Baghdad but was completely independent in temporal matters.
Al Muwahhidiyah
Ibn Tumarat started the Al muwahhidiyah (Almohads) dynsaty (524-667H/1130-1269AD). When he died his successor, 'Abd al Mu'min assumed the title Amir ul Mukminin, and thus the office of khilafah (caliphate) was definitely established at a time when the Fatimid Caliphate was on the eve of its fall (567H/1171AD).
Al Hafsiyuun
After the fall of the Almohads in North Africa and Andalusia (Spain), the Al Hafsiyuun (Hafsids) (625-941H) caliphate was established in Tunis. 'Abd Allah, son of the founder Sultan Abu Zakariyya, assumed the title of Amir ul Mukminin al Muntansir in 657H/1259AD, one year after the fall of the Abbassid caliphate in Baghdad. This state of affairs continued until Ya'qub Al Mansur Al Zahibi Al Marini (656-685H/1258-1286AD) put an end to the Hafsid authority and Banu Marin (Marinids) styled themselves Commanders of the Muslims.
Al Ayyubi
Salahuddin (Saladin) al Ayyubi put an endto the Fatimid Caliphate in Egypt and stablished the Ayyubid dynasty (567-648H/1171-1250AD), and recognized the suzerainty of the Abbasid caliphate. It was during the rule of Saladin that the famous crusades took place.
The Mamluks and the Abbasid Caliphate in Egypt
When Turan Shah was killed, the Ayyubid dynasty came to an end; Aybak, ascended and the Mamluk dynasty was established in Egypt in 648H/1250 AD. When the Abbasid caliphate was terminated in 656H/1258AD, Mamluk Qutuz, Sultan of Egypt defeated the mongol conqueror Hulagu in the famous 'Ain Jalut . This victory was attributed to Beybars who later became the Sultan of Egypt. The Abbasid caliphate was soon revived by Beybars (1260-1277 AD)
Caliphate of the Ottoman Turks (Khilafah Uthmaniyah)
On August 24, 1516, at the battle of Mar Dabiq, the Mamluk Sultan Qansuh was defeated by Ottoman Sultan Salim I. The Ottoman Turk proceeded to Egypt, and the last Mamluk sultan, Tuman Bey was defeated outside Cairo and the Mamluk power came to anend in January 22, 1517.
None of the Ottoman rulers assumed the title of Khalifah, but during the ninetenth century, when the weakness of the Ottoman sultans became obvious and some of the provinces resented their authority, emphasis was laid on the claim of the Ottoman sultans to be caliph. The tyrannies of Sultan 'Abd al Hamid led to the revolution in 1908. He was succeeded by Sultan Wahid al Din and 'Abd al Majid who were both deprived of their authority, and in March 1924, 'Abd al Majid was sent into exile and the caliphate was finally abolished (Hassan, 1967; chp.5)
Islam's political development also took place in much of Central Asia, China and especially India and the Malay world. In Africa, Islam'spolitical development was vibrant in NorthAfrica, the Nile Valley and East Africa. In these places various sultnates, khannates, emirates and dynasties were established, all of which had one single objective: to uphold the syariah to the best of their ability.
All these political vehicles for applying the syariah were put out of action by numerous parties by the end of or after the First World War.The vehicles destroyed and died, but the spirit remains incessantly vibrant and rigourous.
..........to be continued