Saturday, September 20, 2008



.......................continued from part 24


Definition. The America Heritage Dictionary (1978) gives the meaning of nationalism as devotions to interests of a particular nation. Historically it attempted to unite men around flag and country (Groth, pp.85). Nationalism channels its aggression impulses toward outsiders. It is a predisposition to pay for more atention about one's own people, or the messages from its members, than to messages from or about any other people. Extreme nationalists want their people to have all the power, all the wealth, and all the well-being for which they can possibly compete. They want their people to command all the respect and deference they can possibly get from others; they tend to claim all rectitude and virtue for their country, as well as all enlightment and skill; and they give it a monopoly of their afection. In short, extreme nationalists identify totally with their nation. Though they may be willing to sacrifice themselves for their country, their nationalism is a form of egotism written large (Deutsch, op.cit. pp.114)
The belligerent nature of nationalism can not be possibly concealed. The bloody French Revolution of 1789 marked the birth of nationalism (Groth, op. cit. pp.80), and since then the nationalists had inflamed the aggressive impulses in human beings on war-path that resulted in numerous tragedies. Between 1918 and 1945, nationalism became synonimous with intolerence, inhumanity and voilence (Alter, 1985; pp.5)
Deutsch (op.cit.pp.115) noted that in a speech at Montreal in 1966, the then United States Secretary of Defence Robert McNamara stated that more than three fifths of the 149 conflicts that the United States Defence Department had counted since 1945 had occurred within the non-communist world. These were primarily conflicts engendered by nationalism.
It is ugly. In its zeal to gather support, nationalism has to invoke the potent human agrression impulses and direct them towards chosen targets. The rise of nationalism in the present day Muslim nation-states was primarily to oust the colonial rules. Once the colonialists were ousted, the nationalists will have to invent new enemies in order to feed the ferver of nationalism, without which its tremor would subside and seep into thin air.
It has to unleash its aggression so as the reverberations would keep the feeling constantly boiling, and this, according to the nationalists' calculation, is needed to keep them in power. Therefore the nationalists turn to other races in their respective countries in order to unleash this effervenscence.
The recent events in Malaysia demonstrated this ugly nature of nationalism. The issue of pig rearing plans in the state of Selangor had been used to stoke discontent among the population of the state and the country as well. The issue of calling the azan for the prayers of the Muslim population in the Puchong area in Selangor was harped upon by the nationalists with the single aim of creating hatred among Muslims and non Muslims, so that their nationalistic sentiment can feed on the discontent. The recent furor sparked by some nationalists which attempted to identify Chinese Malaysians as squatters or temporary residents was another clear example of the feed that the beast called nationalism needs to feast on.
Nationalism is a husbandary herd which feeds on hatred. be continued



Sejak dua bulan yang lepas, bil letrik di Selangor naik melambung lambung. Pengguna tidak pun diberi tahu samada tarif letrik dinaikkan. Apa sebenarnya yang telah berlaku? Kenapa mahal sangat ni? adakah hanya berlaku di Selangor atau seluruh Malaysia? Negeri negeri lain macam mana, bil letrik melambung tak?



Saya terperanjat besar apabila melihat gambar yang terpampang dalam akhbar Suara Keadilan Bil. 148, 18-25 Sept. 2008, muka surat 27, menunjukkan kawan saya telah menyerahkan borang untuk menjadi ahli PKR. Bukan sahaja dia seorang, tetapi dia membawa bersama sama rakan rakannya yang lain melompat ke parti PKR. Saya berkata dalam hati: ini satu perkembangan yang baik!

Tetapi suatu keanehan berlaku pula, kenapa baru baru ini, kawan saya itu apabila ditanya oleh utusan Malaysia mengenai penggunaan ISA dalam kes tangkapan terkini ,menyokongnya. Nada tersebut adalah nada lama beliau yang sememangnya sinonim dengan kawan saya ini.

Maka saya amati lagi gambar yang tertera dalam akhbar tersebut. Memang sah kawan saya. Dia kelihatan menyerahkan borang keahlian untuk masuk PKR. Tetapi kerana rasa tidak puas hati, saya teliti caption yang terdapat pada gambar tersebut. Saya perhatikan dalam gambar tersebut, yang menerima borang keahlian ialah Kamarul Baharin bagi pihak PKR.

Saya terus meneliti caption tersebut. ia berbunyi: Kamarul Baharin menerima borang keahlian dari wakil 32 pemimpin BN, Ng Yong Sam.

Bukan kawan saya:Profesor Datuk Dr. Latif Abu Bakar

EMAS 916


Hari Raya kian menjelang, dan seluruh rakyat Malaysia, terutamanya yang Muslim sedang sibuk membuat persiapan menyambut hari besar ini. Ibu bapa akan membeli pakaian kepada anak anak mereka, yang membeli sendiri akan sibuk dengan urusan membeli dan memilih, yang membuat tempahan sibuk menanti tempahan siap, yang menyiapkan tempahan bertungkus lumus menyiapkan tempahan, dan seterusnya.
Perhiasan emas adalah salah satu daripada item yang paling laris dipasaran semasa musim perayaan ini. Emas Malaysia yang dijual di kedai kedai terdiri daripada bebarap kategori, tetapi yang paling bermutu dan mempunyai harga tingggi ialah emas 916. Maka berlumba lumba orang orang mencari, memilih dan membeli emas tersebut.
916 juga dikaitkan dengan tarikh yang disebut oleh Anwar Ibrahim akan berlaku perubahan kerajaan daripada BN kepada PR. 916 bermaksud bulan 9 enam belas hari bulan. Ia telah berlalu, dan tidak berlaku sebarang pertukaran kerajaan.
Tidak berlaku pertukaran kerajaan itu adalah sesuatu yang telah dibaca, tetapi yang tidak ramai orang membacanya ialah 916 ini mempunyai nilai emasnya. Ia merupakan tarikh permulaan kepada satu perubahan kerajaan yang tidak dapat dielak.
Kalau dimusim perayaan hari raya ini orang sibuk membeli emas 916, maka saat emas yang dilahirkan untuk malaysia baru telah bermula dengan 916

Friday, September 19, 2008



I was stunned on reading Tun Dr. Mahathir comments on ISA during his tenure. Let me quote The Star Online:Asked if he would agree for the ISA to be amended, he said there was no amendment during his time as the people who were enforcing it refused to amend it.
Can you believe it for 22 years it looked as if he had no control over the provisions of the laws of the country to such as extent that if those enforcing the laws refuse to have any changes, he would seem to be powerless to do anything.
But he was powerful enough to engineer a number changes to the Malaysia constitution while at the same time was impotent when it comes to the ISA. Fool no one Tun. Who was the all embracing power during the 22 years of your despotic rule?



I felt relieved, as many Malaysians do, on hearing that YB Teresa has been released from ISA detention. I hope and pray, not only she be released, but all detainees now under ISA be released in no time and unconditionally.
I read a report on Teresa's release, and the thing which struck me most was her remark that she did not know why she was released, just like she did not know why she was detained in the first place. Well, I think those undisclosed reasons are pretty easy to unveil.
She was detained because the nationalists who metamorphosed into racists need feeds to keep them going, just like those herds in the husbandary need feeds, so also them. They feed on hatred. The more hatred they create among the populace, the fatter they get. Teresa happened to be the scape goat they were hunting.
They released her because those who orchestrated the issue which led to the detention were myopic people. They could not differentiate between black and grey. They lack the mental ability to extricate azan from the use of p.a. system.
As such, they lack the precision to make the case hold. The longer they detain her, the more harm it inflicts to UMNO's reputation. So, like or not. Teresa has to be released.



Tuan Guru Haji Hadi Awang is a revered leader and figure in PAS. Recent developments on the political front in this country puts PAS on an exciting scenario, and he is often qouted on new political scenes as they develop.
The 16th September psychological decimator thrown out to the politics of Malaysia not only rattled the BN, but it tremored friends as well. The PAS rank and file were clearly unsettled by the event, which proved to be not a single day affair, but the beginning of a series of political juggling.
Sensing the possible outcome of the political engineering initiated by Anwar Ibrahim, many PAS stalwarts are taking positions to make sure that they themselves would in a position to reap some harvest. Tuan Guru Haji Hadi may have detected this and if left unchecked, his grip on the PAS direction and adherence to its sworn ideology may be slipping.
Thus he sends out signals. But the signals are coded. And because we read the signals from mainstream media, there is always a possibility that those signals may get misinterpretated. He says that PAS would pull out of PR if the ANWAR government if and when formed is not based on and driven by Islam.
Does that mean if and when the ANWAR government takes effect and the syariah is not the basis of goverment then PAS would withdraw? Or does it mean if the leader of the said government is not a Muslim, the PAS would withdraw? Or does it mean if a leader from PAS is not installed to lead in the said goverment the PAS would leave?
I have thousands other questions lingering in my mind. Could somebody decipher for me?

Thursday, September 18, 2008



Kita semua telah tahu latar yang menyebabkan saya menulis topik ini. Cuma yang ingin saya tanyakan ialah YB yang ini katanya mempertahankan Islam, sebab itu ia lakukan tindakan seperti yang dilakukannya dalam isu forum memeluk Islam tempoh hari.
Pun kita semua tahu, YB ini adalah YB PKR. Saya kurang faham dengan YB ini. Sekejap dia pakai baju PAS, sekejap dia pakai baju PKR. Bukankah dia kata dia mempertahankan Islam. Mengapa dia duduk dalam PKR. Bukan kah PKR tu mempertahankan keadilan? Yang mempertahankan Islam ialah PAS.
Kalau nak perjuangkan Islam duduklah dalam PAS. Kalau nak perjuangkan keadilan duduklah dalam PKR.
Kan sonang macam tu.



Membaca beberapa kolum dalam beberapa akhbar membawa saya kepada kolum penulis diatas (Sinar Harian, 18 Sept. 08). Saya petik apa dia tulis: Drama-drama bersiri ini menunjukkan hanya satu perkara: bahawa kita semua telah gila.
Saya setuju dengan anda. Sebab bila anda berbahasa dengan jurus kita, itu bermaksud UMNO. Mereka yang berada diluar jurus tersebut waras semuanya.



Aljazeera calls it power grab but I prefer to use the term political engineering, because it is a political engineering. That Anwar Ibrahim is engineering a political change is Malaysia is the talk of the country, and that it is unfolding as designed, bit by bit.
The only complain is not much is leaked out, which makes it tempting to sniff. It is also now a basis for the lambasting lashed out by the mainstream media especially on the 17 September, which actually reflected the chill that ran down their spines.
The collapse of the present of government is imminent, and many indicators are signalling towards it. The only thing to be careful about is that it ought to be exercised in an orderly manner, and that explains the silence on the 16th. But organs of the state are already put on high alert, which indicates that it is real.
The use of ISA on Anwar Ibrahim in order to thwart the political engineering will prove to be futile, because this endevour has entered critical stage and there is no turning back. Snatch Anwar and there will be people already designated to take his position and march on with the plan. If he were put behind the bars, in no time would he be out in the street again.
For those political enthusiasts, stay calm and watch it unfolds.

Wednesday, September 17, 2008



Saya ingin merakamkan tahnih kepada Ustaz Hashim Jasin kerana telah memenangi petisyen mahkamah dan mengembalikan kerusi DUN Sanglang kepada PAS.
Saya ucapkan tahniah kepada Dato' Ustaz Harun Taib kerana mahkamah telah mengesahkan kemenangan beliau dalam pilihan raya yang lepas.
Semasa saya mengepalai jentera pilihan raya, saya selalu ingatkan para petugas yang berkenaan: borang 14, borang 14, jangan lupa.
Tetapi masih ada lagi petugas yang bila sampai ke markas setelah seleasai penjumlahan undi di peti undi masing masing, dan di tanya mana borang 14, mereka terus menepuk dahi dan berkata Allah! lupo!
Jadikan kes Sanglang sebagai pengajaran besar.

Tuesday, September 16, 2008



Pada saya kerajaan Anwar Ibrahim 70 % jadi. Dalam posting yang terdahulu, saya dah pesan untuk bertenang. Tetapi itu tidak penting bagi saya. Kerana ia sesuatu yang telahdiduga. Yang lebih penting ialah sesuatu yang tidak diduga.
Yang tidak diduga ialah, Anwar berjaya membentuk kerajaannya, tetapi PAS bercakaran. Bukan yang melibatkan para gurkha, tetapi melibatkan general.
Adakah yang gegak dan gempita itu bukan sahaja merobek BN, tetapi juga meranapkan PAS?



..............continued from part 23

Political Awareness of Muslims


The author is of the opinion that the first explicit political conciousness of the Muslims appeared with the introduction of the concept of ummah in the Sahifah Madinah (the Medina Constitution). With its introduction, the syariah was implemented on all aspects of life which could only be coerced with political power.
Enayat (1982) suggested that Muslim political schools of thought first appeared immediately following the death of the Prophet s.a.w. at the Saqifah assembly when the companions elected Abu Bakr as the Khalifah. The doctrine here was that the Prophet s.a.w. deliberately left the question of succession open. This was later known as the Sunni group.
Another group of Muslims, which proved to be a minority, believed that the Prophet s.a.w. had in fact designated his successor, and that was his son-in-law and cousin, Ali. This group came to be known as Syiah.
The third early political trend in Islam was known as the Khawarij (plural of Kharaji, meaning outsider or seceder) which came into existence twenty-five years after the death of the Prophet s.a.w. when a group of Muslims revolted against Caliph Ali when he agreed to refer his dispute with rebel Muawiyah to a tahkim (arbitration).
These early political trends set the course of the political thinking of the Muslims years to come. After the retirement of Ali as the Caliph and the ascension of Muawiyah, establishsment of Islamic states became natural. The conquests made by the Muslims throughout the world brought syariah into effect in areas liberated. The politics then was not whether or not to establish Islamic States, but whose family should be at the helm.
The enforcement of the Syariah gave a cloak of legitimacy to the existence of the state, no matter how tyrannical the ruling family was. The decadence ot the Abassid Khalifah marked the beginning of the slow and painful death of Muslims' political prowess. In 1492, Andalusia (Spain) was lost, which signalled the eclipse of the once brilliant political achievement.
Even though Islam continued to spread to all corners of the world then, such as in Europe under the Uthmaniyah Empire (Ottoman), in Central Asia and India under the Mongols, the mistakes perpetrated by the Ummayyads and the Abassids were repeated. Once the legitimacy of their rules were secured, the rulers were let loose on hedonistic life styles. The ummah was left almost unattended which caused their intellectual as well as material stagnation and eventual degradation.
Under such rules, the sultans, Khans, amirs, khalifas as so on and so forth, maintained that the syariah was the law of the land. But once alien interference crawled in, subjagation and colonization followed, with the result that man-made laws replaced the syariah. This stirred the Muslims' political conciousness. be continued



Penggunaan ISA menghantu rakyat Malaysia sekali lagi. Dan saya percaya rakyat Malaysia mesti diberi penerangan secukupnya mengenai penggunaan ISA ini, dan bagi umat Islam di Malaysia ini, cocok kalau pihak yang arif tentang Islam terangkan kepada mereka apakah kedudukan ISA ini pada pandangan Islam.
Saya telah buat satu posting mengenai ISA dan Perang Khandaq, tetapi orang tak hapek pun. Sebaliknya kalau orang yang mempunyai status sosial yang tinggi dan ilmu yang tinggi, ia akan dapat menarik perhatian umum. Untuk itu saya minta apalah kiranya Sahibus Samahah Mufti Perlis menitiskan sedikit ilmunya dengan mengulas mengenai pendekatan yang Rasulullah ambil apabila Bani Quraizah mengancam keselamatan negara Madinah
Insyaallah kita boleh dapat menafaat daripadanya.



Zaid Ibrahim telah membuka laluan kepada semua orang yang berfikiran bahawa penggunaan akta drakonian ISA itu bagus, wajar, kena pada tempatnya dan patut untuk berasa malu dan untuk mereka berasa bersalah sekiranya akta itu digunakan. Perasaan malu untuk menggunakan akta tersebut telah mula cambah di kalangan UMNO. Perasaan bersalah apabila akta tersebut digunakan telah mula bercambah.
Hishamudin Tun Hussein juga telah mempersoalkan penggunaan akta tersebut untuk menahan seorang wartawan baru baru ini. Beliau tidak boleh terima alasan yang diberikan oleh menteri dalam negeri bagi menggunakan akta tersebut dalam kes wartawan ini. Jelas di kalangan UMNO sendiri pn bercakaran tentang penggunaan akta ini, menunjukkan satu permulaan kapada satu kesudahan.
Saya berpendapat kalau ada di kalangan menteri yang mempunyai kesedaran bahawa akta ini adalah satu akta yang sangat keras dan zalim, maka lama kelamaaan kefahaman ini akan meresap kepada lebih ramai lagi pemimpin UMNO, dan akhirnya mereka sedar apa yang mereka lakukan sekarang ini adalah sesuatu yang terlalu kejam, dari segi ugama Islam dan juga pada pandangan dunia.
Tidak ada negara di dunia ini yang menggunakan akta zalim ini melainkan negara itu dikenali sebagai sangat zalim. Hanya Israel yang membenarkan penahanan tanpa bicara. Sebuah negara zalim. Hanya Singapura yang membenarkan penahanan tanpa bicara. Sebuah negara elected dictatorship. Hanya USA dengan Guantanamo Bay nya. Sebuah negara maha zalim. Dan Malaysia. Yang ditunjangi oleh UMNO, Melayu dan kononnya Islam, yang tidak mengaku zalim, tetapi seluruh dunia perceive ia sebagai sedemikian.
Semasa saya pelajar, dan sewaktu Eropah timur di bawah pengaruh komunis Soviet, kami menerima lawatan daripada pelajar Poland. Dalam pebincangan dengan mereka kami cuba menunjukkan betapa bagusMalaysia pada ketika itu berbanding dengan Poland yang komunis. Dia jawab, di Poland tiada ISA, di sini ada. Berpeluh kami nak jawab.
Saya tidak setuju ISA digunakan walau kepada siapa pun dan dalam suasana apa pun. Kalau nak ambil tindakan, majukan pertuduhan, bicarakan dan kalau mahkamah mendapatinya bersalah, terpulang kepada mahkamah untuk menentukannya. Kerana itu yang diajar oleh Islam.
Kalau mereka yang tidak memahami perjalanan sirah Nabi dan tidak mengendahkan hak hak asasi manusia menyokong pengguaan akta drakon ini mungkin kita boleh faham, tetapi bagaimana pula Persatuan Pengguna Islam turut sama menyokong penggunan akta ini. Atas lantai apa mereka berpijak?

Monday, September 15, 2008



siapa dapat jawab teka teki ini:

Apakah nama tempat di Malaysia ini yang mana tanaman manusia sentiasa rosak.
Jawapan saya beri lepas hari raya. Itu pun kalau ada permintaan.



Zaid Ibrahim mempersoalkan pasukannya, mengapa guna ISA dalam kes penahanana 3 orang baru baru ini. Mahyuddin mempersoalkan AA Badawi mengenai bila dia nak serah kuasa. Kenapa lambat sangat. Najib yang dulu dah setuju pelan awal penyerahan kuasa kini buat u turn minta peringkat bawah pula tentukan peralihan kuasa. Kesemuanya ini melemaskan AA Badawi.
Yang nampak jelas, budaya ini, iaitu budaya mempersoalkan ketua sendiri secara bersendirian dan terang terangan adalah budaya baru dalam UMNO. Budaya asli sejak azali mereka ialah angguk dan akur. Asalkan sendawa panjang. Mengapa budaya mempersoalkan ketua mereka sekarang ini semakin subur di kalangan UMNO? nak kata tak sendawa, mereka sendawa dari sahur sampai berbuka. Tetapi saya rasa itu tidak penting. Yang penting ialah retak dalam bejana mereka telah semakin besar dan membarah.
Saya nampak semua mereka ini sedang membuat satu persiapan untuk menanti kantung emas yang akan terburai. Yang penting ketua yang memegang kantung itu mesti dilibas dahulu. Bila dia merungkup, kantung emas itu disambar segera.
Tetapi yang menunggu untuk menyambar itu terlalu ramai. Mereka ini termasuk anak raja gua bersama raja katak, kapitan dari benua kecil dan yang tinggal satu mata lagi. Maka rule of the game ialah eliminate your competitors.
Untuk itu, perang mesti dilancar. Permulaannya ialah retakkan di mana boleh. Lepas retak?

Sunday, September 14, 2008



Saya sunting cerita yang ke 30 dari buku Sejarah Melayu (Shellabear, 1967, Oxford U Press, KL).
Kata sahibul hikayat, maka tersebutlah perkataan peri baik rupa Raja Zainal, saudara Sultan Mahmud Shah...... Maka ada saekor kuda baginda, Ambangan namanya. Apabila Raja Zainal akan berkuda, maka baginda memakai, maka bergosok bau bauan, maka sepasu jejabatan digosok pada kuda itu, maka pergilah baginda berkuda.
Maka gemparlah segala lebuh pekan melihat Raja Zainal itu. Maka segala anak bini orang, dan segala anak dara dara yang taruhan sekeliannya berterpaan hendak melihat Raja Zainal. Ada yang melihat dari balik pintu, ada yang menenguk dari kisi kisi, ada yang menenguk dari tingkap, ada yang menyingkap atap, ada yang memesukkan dinding, ada yang memanjat pagar.
Maka rupa pengindah perempuan tidaklah tersembunyi lagi: rupa sirih masak, dan bunga minyak wangi, dan bunga cempaka digubah, dan bunga melor dikarang, jangan dikata lagi. Dan barang yang diberkenan diambil oleh banginda, barang yang tiada berkenan diberikan baginda kepada orang muda muda pengiring baginda. Maka cabullahnegeri Melaka pada masa itu.
Setelah Sultan Mahmud mendengar segala kelakuan Raja Zainal itu, maka baginda pun terlalu murka. Maka titah baginda, jikalau demikian, binasalah negeri Melaka ini.
Tetapi murka baginda itu sekadar dalam hati juga, tiada dizahirkan baginda. Maka sultan Mahmud menyuruh memanggil hamba raja yang kepercayaan dua tiga orang. Maka titah baginda siapa kamu dapat membunuh Raja Zainal?
Maka seorang pun tiada cakap. Setelah sunyi orang tidur, maka dipanggil baginda seorang penunggu pintu, Hang Berkat namanya:dapatkah engkau bunuh Raja Zainal, seorang pun jangan tahu?
Maka hang Berkat pun bercakap.Setelah hari malam, ketikaa orang sunyi sudah tidur, maka Hang Berkat pun pergilah ke rumah Raja Zainal. Maka Hang Berkat ditikamnya Raja Zainal dari belakang. Maka Raja Zainal pun matilah.
Maka gemparlah. Sultan Mahmud bertanya kepada Hang Berkat gempar apa itu? Maka sembah Hang Berkat paduka adinda ditikam seorang pencuri, orang yang menikam itu tiada ketahuan. Maka Sultan Mahmud pun tahulah akan Hang Berkat yang membunuh Raja Zainal itu.
Maka mayat Raja Zainal pn ditanamkan orang seperti adat anak raja raja mati. Ada selang beberapa lamanya, maka Hang Berkat digelar oleh sultan, Sang Sura.
Kalau hari ini, agak agak macam mana plot ceritanya yek?



Kepada semua sahabat yang membaca blog ini yang belum Islam, saya menyeru tuan tuan dan puan puan supaya memeluk Islam. Untuk memeluk Islam senang sahaja. Tuan puan isytihar dengan menyebut:
لا إله إلا الله
Transliterasi: La ila ha illal lah
Terjemahan: Tiada tuhan melainkan Allah

محمد رسول الله
Transliterasi: Muhammadur Rasullullah
Terjemahan: Muhammad itu pesuruh Allah
Untuk menjadikan ia formal, sedikit penambahan diletakkan diawal perkataan tersebut:
أشهد أنلا إله إلا الله
Transliterasi: Asyhadu al la ila ha illallah
Terjemahan: Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang sisembah melainkan Allah

أشهد أنمحمد رسول الله

Transliterasi: Asyhadu anna Muhammadur rasulullah
Terjemahan: Aku naik saksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah
Apabila anda menyebut perkataan perkatan tersbut dengan penuh kesedaran dan dengan penuh rela, anda telah memeluk Islam.
Apa yang saya janjikan kepada tuan tuan?
Saya tidak menjanjikan apa apa kepada tuan puan, Tetapi Allah menjanjikan kepada tuan puan syurga.

إِنَّالَّذِينَآمَنُواوَعَمِلُواالصَّالِحَاتِأُوْلَئِكَهُمْ خَيْرُالْبَرِيَّةِ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh mereka itu adalah sebaik-baik makhluk.(QS. 98:7)
جَزَاؤُهُمْعِندَرَبِّهِمْجَنَّاتُ عَدْنٍتَجْرِي مِنتَحْتِهَاالْأَنْهَارُخَالِدِينَفِيهَاأَبَدًارَّضِيَاللَّهُعَنْهُمْوَرَضُواعَنْهُذَلِكَلِمَنْخَشِيَرَبَّهُ

Balasan mereka di sisi Tuhan mereka ialah syurga Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah ridha terhadap mereka dan merekapun ridha kepada-Nya. Yang demikian itu adalah (balasan) bagi orang-orang yang takut kepada Tuhannya.(QS. 98:8)
Mudah mudahan posting ni jatuh ke sanubari tuan puan dan dan dapat hidayah dari Allah.