Wednesday, December 28, 2011

MENTADAK

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
Semasa aku di Penn State, Pennsylvania, sering aku dan isteri shopping di satu gedung namaya david weis. Seronok shopping di sana sebab konsepnya masih lagi belum sampai ke sini. Gedung ini terletak di sebelah ladang corn, atau jagung.

Satu hari semasa di parking lot david weis, aku lihat seorang mat salleh lelaki berserta anaknya memungut sesuatu, dan bila aku amati, dia memungut seekor mentadak mentaduk yang mungkin telah tersesat haluan dan tersadai di parking lot tersebut. Mat saleh ini mengambil mentadak ini dengan penuh cermat dan memberi tahu sesuatu kepada anaknya dan kemudian kedua dua nya berjalan ke ladang corn tersebut kemudian melepaskan mentadk tersebut ke dalam ladang itu.
Perlakuan tersebut sungguh mencuit hati aku.
  Sehingga hari ini aku sentiasa punyai simpati kepada haiwan, ditambah pula bila almarhum ustaz Ghazali Hasbullah dalam ceramahnya mengatakan zalim kalau membela haiwan dalam sangkar. Apakan daya almarhum ayahanda aku suka membela merbuk dalam sangkar yang digantung di rumah kami di kampung.
Tapi aku ada juga membela burung yang dibiar bebas berterbangan ke mana ia suka. Setiap pagi aku akan memberi makan burung burung ini.