Thursday, February 16, 2012

TERBAKAU DI PANTAI

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Markos, kata ku kepada kawan ku yang nama sebenarnya Kassim, tetapi nama glamor dia adalah markos sempena presiden filipina pada ketika itu, kau tiup api, aku beritahu dia. Sebenarnya cerita ini sambung daripada cerita yang aku ceritakan pada tahun 2009 di sini.

Maka aku dan markos makan le ikan bakau yang paling sedap sekali di dunia. Tetapi cuti maulid yang lepas aku dan isteri berdua sahaja makan ikan bakau di Umbai.

Ikan siakap ternak yang tidak lagi semanis yang sepatutnya. Sementara menunggu ikan siap di bakau, aku jeling jeling kerusi meja tempat kami berada tu...
kerusinya berkeladak, alas meja berdaki hentah berapa generasi digunakan.
Pilihan ikan terhad, tetapi orang ramai datang, termasuklah aku laki bini. mau tak mau, tekak kembang ke tidak, ku kerabat juga.

Pernah si kasim bawa aku makan ikan bakau di punggur, tidak jauh dari umbai. Nak pergi ke gerai kena melalui tempat lembu lepak. Tahi lembu bersepah sepah.

Aku rasa bawah meja kami makan pada ketika itu ada tahi lembu kering. 

Nasib baik pergi makan waktu malam.