Thursday, June 20, 2013

QADHA DI KHANDAQ

سۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hadith Tarmizi yang memetik: diriwayatkan daripada Jabir Bin 'Abdullah bahawasanya Syaidina Omar Al Khattab berkata ia pada hari perang Khandaq dan jadi ia mempermaki maki akan kafir Quraisy yang menghalang akan mereka itu daripada sembahyangnya. Katanya: Ya Rasulullah, tiada hampir aku sembahyang 'asar hingga masuk matahari. Maka sabda Rasulullah s.a.w. demi Allah tiada aku pun sembahyang akan dia.

Katanya turun kami di tempat bernama Bathan maka mengambil wudhu' Rasulullah s.a.w. dan mengambil wudhu' kami. Maka sembahyang Rasulullah s.a.w. akan 'asar kemudian daripada telah masuk matahari, kemudian sembahyang ia kemudian daripadanya akan maghrib [kata Abu Isa Tarmizi ini hadith hassan lagi sahih] dan telah dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim dalam shahih keduanya.

Ulasan oleh penulis kitab: Al Marbawi: Dengan hadis ini diketahuilah bahwasanya nabi telah mengqadha' sembahyangnya dengan beraturan yakni waktu yang dahulu didahulukannya dan yang kemudian dikemudiankannya.

Daripada Kitab Bahrul Mazi: Mukhtasar Sahih At Tarmizi karangan Syeikh Muhammad Idris Abdul Rauf Al Marbawi Al Azhari: Juz ke 2. Masalah 93, m.s. 43-45.