Tuesday, August 19, 2014

AKU SEHELAI DAUN

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Sebenarnya aku tersadong. Bukan sengaja aku nak merungkup jatuh di longkang tu. Cuma dalam perjalanan ke kajang tadi, ada orang yang tidak suka dengan aku telah memasang semacam jerangkap samar, sebab itu lah dari tarikh lee angguk dan undur sehingga kipas dihayun, sempat perangkap itu menjerat aku.

Langkah ini semuanya aku rancang dalam kepala hotak aku. orang lain tak perlu tau, bila dah siap nanti kau ambil je la habuan kau. Yang penting langkah ini dihayun dulu. Cuma yang ketitil nya ialah budak ini tidak diberi sikat, dengan rambut meremang, bungkam tiada dalam kamusnya.

Gelabah juga aku bila haji tu tatang budak tak bersikat ni. Hampir pecah tongkang aku. Aku tau, tiada asas syar'ie haji tu nak bungkamkan budak tak bersikat ni, namun langkah tetap langkah. Hayun tetap hayun.

Nasib baik dalam tongkang haji tu ada musang bulu babi. Yang dapat aku cekup ada dua. Ada lagi dalam tu, tapi dua dah cukup dalam equation ini. Game over untuk budak tak bersikat.

Sekarang kira kira langkah ke kajang ku dah selesai. 

Langkah seterusnya mungkin aku berkira kira ke sungai buluh.

Kau jangan marah aku kerana asyik berjalan sahaja, kerana aku adalah sehelai daun.

Daun ketum.