Wednesday, December 24, 2008

RENTETAN UMRAH: PENGALAMAN MAHAL

Assalamualaikum,


Saya rasa umrah yang saya nak ceritakan ini saya lakukan dalam tahun 1997 atau 1998. Tidak begitu ingat.


Selesai mengerjakan satu siri umrah, saya terasa sangat untuk ke kaabah dan memeluknya. Maka saya pun pergi kepadanya, dan apabila dapat peluang, saya pun mendepangkan kedua tangan lalu mendakap kaabah.



Sebaik sahaja saya melekapkan diri pada batu kaabah tersebut, saya terasa kaabah itu berdenyut, seperti denyutan jantung. Batu itu hidup. Batu itu bernadi. Ia bernadi dengan nadi seperti nadi manusia, dup, dup, dup, dup.......


Pada ketika itu air mata saya jatuh berderai tanpa henti, dan secara sepontan saya mengakui akan keagungan dan kekuasaan Allah. Dan saya mengadu dan memberi tahu Allah betapa kerdilnya saya dan betapa banyaknya dosa yang telah dibuat.


Saya terus melekap pada batu kaabah itu sambil menangis dan berdoa dan batu itu terus dup, dup, dup, dup......... Saya biarkan keadaan itu berterusan, saya rasa lama. Lebih daripada 5 minit.


Setelah saya rasa puas, maka saya lepaskan lekapan saya. Lepas itu saya melekapkan lagi dada saya ke batu kaabah, tetapi kali ini batu itu tidak punyai apa apa reaksi. Ia tetap batu.


Esoknya, setelah selesai satu sesi umrah lagi, saya ingin uji, adakah perkara yang berlaku semalam boleh berlaku hari ini. Saya pun melekapkan dada saya ke batu kaabah tersebut. Tiada apa apa kelainan. Batu itu adalah batu yang tidak memberi apa apa kesan.


Saya tahu sekarang.Kaabah itu adalah makhluk Allah.


Ia hidup!