Tuesday, January 20, 2009

RAIKAN RINTIHAN RAKYAT, MUHYIDDIN!

Assalamualaikum,

1. Muhyiddin mengeluh kerana UMNO telah hilang daya penarik.

2. Tambahsatu lagi pak menteri, UMNO telah menokok satu daya lagi, daya meloyakan.

3. Bila UMNO nak belajar mendengar dan meraikan rintihan rakyat?

4. Rakyat melihat UMNO menipu dan melakukan penindasan. Bila PAS perintah Terengganu, royalti minyak ditukar kepada wang ehsan. Ini satu penipuan dan persendaan terhadap rakyat Terengganu. Rakyat Terengganu dihukum dan dan didera secara kolektif kerana memilih PAS dalam PRU 1999.

5. Kalau Yahudi Israel menghukum dan menyiksa rakyat Palestin Gaza kerana memilih HAMAS dalam pilihan raya, apakah bezanya deraan tersebut dengan apa yang dilakukan oleh UMNO?

6. UMNO menghukum dan mendera rakyat Kelantan kerana mimilih PAS. Hasil bumi dalam bentuk gas tidak dimajukan. Peruntukan peruntukan wajib dilambat lambatkan. Mewujudkan dualism dalam pemerintahan kerajaan negeri dengan adanya JPP. Lebuh raya Pantai Timur terhenti setakat Besut, Terengganu sahaja. Ini adalah penganiyaan dan deraan yang UMNO paksakan ke atas rakyat.

7. Kalau UMNO ini bijak, majukan Kelantan dan Terengganu semaksimanya, kerana yang akan mendapat faedah ialah orang Melayu. Bina lapangan terbang di Kota Bharu upaya bukan sahaja Airbus 380 boleh mendarat, tetapi space shutlle kalau tersesat pun boleh mendarat.

8. Bina sebanyak mungkin IPT di Kelantan, dengan tujuan untuk memajukan orang Melayu Islam. Bukan ugut, kalau undi BN, dapat U Malaysia Kelantan.

9. Benarkan rule of law. Kalau sesorang itu telah buat kesalahan, walau bagaimana tinggi pun jawatan yang dipegangnya dalam UMNO, benarkan ia diadili oleh mahkamah. Jangan selamatkan seseorang yang merompak harta negara ke kdudukan yang menjadikan ia kebal dari segi undang undang semata mata untuk menyelamatkannya. Ini dipersepsi oleh rakyat sebagai menjijikkan dan menghilangkan kredibiliti UMNO.

10. Urus harta negara sebagai harta negara, bukan harta peribadi dan bukan harta UMNO. Beri tender secara terbuka dan secara telus. Bukan diberi hanya pada kroni.

11. Anda tahu apakah mental picture yang terpahat pada minda rakyat apabila gambar atau imej seorang pemimpin UMNO yang dipalitkan dengan isu AP kereta import? Bayangkan anda duduk di atas toilet bowl. Anda teran sesuatu. Dan sesuatu itu berlempung jatuh dalam bowl. Anda jengah rupa yang dalam bowl itu. Itulah rupa pemimpin tersebut.

12. Rakyat ingin tahu apa yang terjadi kepada Bank Bumiputra Malaysia Berhad yang dulunya menjadi kebanggaan UMNO. Kenapa ia bangkrap? Siapa yang kebas duitnya? siapa yang bertanggung jawab?

13. Rakyat ingin tahu kehilangan wang yang besar berlaku pada Tabung Haji. Siapa yang bertanggung jawab?

14. Rakyat ingin tahu kerugian besar dialami oleh Bank Islam Malaysia Berhad. Siapa yang bertanggung jawab? Apa menteri berkenaan lakukan?

15. Rakyat ingin tahu kerugian besar pada Malaysia Airline System? Siapa yang bertanggung jawab?

16. Rakyat ingin tahu kenapa konsesi kepada syarikat syarikat lebuh raya terlalu berat sebelah dan menujukkan seolah kerajaan terlalu tidak cerdik dalam rundingan

17. Rakyat ingin tahu kenapa banyak PBT membelanjakan wang seperti harta datuk nenek mereka.

18. Sampai bila pembangunan bermaksud menurap jalan raya? Adalah mentaliti rakyat masih lagi tidak maju sehingga ketinggalan zaman 50an?

19. Rakyat mahu pemimpin yang bersih, telus dan tidak cakap bohong. Bukan pemimpin yang berlumba lumba masuk UMNO untuk jadi kaya!

20. Ingatlah! setiap sesuatu ituada penghujungnya. Untuk UMNO, ia telah sampai!