Saturday, June 20, 2009

DERIA KETUJUH


Assalamualaikum,

Terpesona saya bila mendengar berita bahawa PAS Kelantan mempunyai deria ketujuh, sebab itulah analisis yang mereka lakukan betul dan mereka berjaya menerajui Kelantan 20 tahun dan lebih.

Senario politik Malaysia berubah dengan cepat dan keupayaan kita untuk berubah bersama sama dengan perubahan tersebut juga hendaklah sederap. Undi yang diterima olehPAS selama ini adalah datangnya dari orang Melayu luar bandar yang konservatif. Tetapi keadaan ini sudah berubah. Undi yang diterima oleh PAS bukan sahaja daripada golongan ini, tetapi daripada golongan orang Melayu non-konservatif, orang melayu urban, orang Melayu progresif, non Melayu, non Muslim , muda , dewasa, serta tua.

Konsep perpaduan Melayu Islam adalah satu konsep yang telah ketinggalan banyak langkah dalam arus perubahan pemikiran rakyat Malaysia sekarang. Konsep ini telah tidak relevan lagi. UMNO lah yang cuba sekeras kerasnya mempromosikan konsep Melayu Islam ini. Kenapa Melayu Islam, dan tidak Islam sahaja tanpa direncahi dengan asobiah kemelayuan?

Sekiranya UMNO benar benar memperjuangkan nasib MELAYU, kenapa tidak ada sebarang bantahan daripada UMNO apabila penduduk Melayu di selatan Thailand disembelih dalam masjid minggu lepas? Kenapa UMNO tidak mengambil sikap lebih proaktif dalam menangani masaalah Melayu di Selatan Filipina, di Kampuchea, di Sri Lanka dan di Riau? Ini menunjukkan ruang lingkup Melayu UMNO itu adalah setakat membuncit tembolok mereka sahaja. Di luar kerangka UMNO, Melayu itu bukan Melayu.



Kalau nak cakap mengenai perpaduan Islam, UMNO selamanya tidak mahu dengan implementasi Islam. Hanya mereka boleh mengeluarkan fatwa baru bahawa akan masuk syurga mereka yang mengundi BN.

Jadi ghiarahnya UMNO apabila dilontarkan idea kerajaan perpaduan ini adalah kerana dalam keadaan mereka sedang tenggelam dan sedang lemas, ada orang yang melontarkan life jacket. Dan anda tahu tim mana yang melontarkannya.

Perwakilan PAS dalam muktamar 55 tidak memikir selaju perubahan citarasa politik negara. Ramai diantara mereka yang kematu alat derianya.

Jauh lagi punyai deria ketujuh.