Monday, June 15, 2009

MENADAH KITAB

Assalamualaikum,



Dengan mengakui adanya kehendak rakyat untuk saluran media yang menumpukan kepada soal soal ugama, maka sekarang terdapat beberapa stesyen radio dan tv yang menuju ke arah tersebut. Ustaz Idris Ahmad, ketua penerangan PAS yang baru melahirkan pandangan skeptikal beliau tentang tv beraliran Islam yang bakal dilancar oleh pemerintah sebagai salah satu lagi saluran propaganda untuk menjaga kepentingan mereka.

Rakyat rata rata berasa kecewa kerana media yang kononya mempromosikan Islam sebenarnya membawa tren yang boleh melebarkan tahap ketidak fahaman rakyat mengenai Islam. Ada stesyen radio yang berorientasi Islam yang mulanya menyiarkan nasyid nasyid Islami, tetapi kerana keperluan komersial, trend nasyid berubah daripada tidak diiringi oleh alatan muzik yang sinonim dengan hedonisme kepada yang sedemikian. Artis nasyid juga sama berperungkap seperti artis hedonisme, terlibat dengan gosip maruah dan menaja tren keruntuhan akhlak.

Dunia media orientasi Islam masih diselubungi oleh kepentingan komersial dan karatan sekularisme. Umat Islam mahu supaya media ini menjadi jentera memindahkan ilmu Islam, dan tarbiyah Islam kepada seluruh massa. Belum ada lagi sesi menadah kitab yang betul betul bersifat keilmuan dipaparkan dalam media seperti tv atau radio . Kalau anda inginkan ilmu seperti ini, tempatnya masih lagi di masjid, dan institusi pelajaran dan pengajaran ugama Islam.

Bila lagi kita hendak maju ke hadapan?