Tuesday, January 12, 2010

PEKERJAAN HAJI.....13

Assalamualaikum,

Ada para hujjaj yang buat macam ni


Mina adalah satu bandar yang kecil. Pada musim haji, dalam masa 5 atau enam hari, seramai 2.5 juta orang akan menyerbu bandar kecil ini untuk menyempurnakan manasik haji. Tetapi perangai hodoh sebahagian orang Islam tetap tersembul di sini.

Ramai rupanya orang Islam yang pengotor dan mengotorkan. Mereka membuang sampah merata rata dan secara sewenang, tanpa rasa hormat kepada alam sekitar. Paling terasa ialah di Mina, kerana kawasannya kecil sedangkan orang yang mengunjunginya terlalu lalu ramai.


Anda ajarlah diri sendiri supaya jangan mengotorkan alam sekitar dan jangan membuang sampah secara merata rata dan sewenang. Sekiranya anda penghisap rokok, puntung rokok itu buanglah ke dalam tong sampah. Sekiranya anda merokok dalam toilet, kotak rokok jangan dibuang dalam lubang toilet. Sekiranya anda seorang wanita, tuala wanita yang telah diguna janganlah disumbatkan ke dalam lubang toilet. Bungkuslah dan buang dalam tong sampah. Boleh kan?

Pernah dalam tahun 1987 semasa saya mengerjakan haji, sewaktu itu berada di Medina, dan saya ingin pergi ke pasar tamar berjalan kaki. Saya lintasi sebatang jalan raya, dan tempuhi sebuah bulatan atau roundabout. Bulatan ini berada di bawah jejambat. Apabila saya pijak pasir dalam bulatan tersebut untuk menyeberang, saya dapati:

Tahi manusia, tahi manusia dan tahi manusia. Tidak ada ruang untuk meloloskan tapak kaki.

Sekarang perkara ini tidak berlaku lagi di tempat tersebut.