Sunday, January 24, 2010

PEKERJAAN HAJI.....21

Assalamualaikum,

Sembahyang berjemaah
Suatu perkara yang anda perlu ambil perhatian sekiranya anda ingin mengerjakan haji ialah, anda akan lakukan perkara yang anda 'asyikkan di negara sendiri setibanya anda di Tanah Suci.

Apa pula maksud pak haji ni?

Macam ni: Kalau sekiranya anda mengasyikkan atau melazimkan ke kedai kopi dan menghabiskan masa berjam jam di sana, maka itulah juga yang anda akan lakukan di Tanah Suci. Kalau anda jenis merewang rewang dan berjalan jalan tidak ketahuan arah, maka itu juga yang anda lakukan semasa di tanah suci. Kalau selalu buat perkara yang fahsya' dan mungkar?

Tetapi kalau anda telah melazimkan diri dengan beramal ibadat, berzikir, membaca qur'an dan lain lain. Maka apabila anda berada di Tanah Suci, anda tidak akan lagi berasa janggal untuk melakukan perkara sedemikian, kerana anda telah terlazim dan itulah yang anda 'asyikkan.

Salah satu daripada perkara besar dalam pekerjaan haji dan umrah ialah kita bersembahyang berjemaah dalam Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Sekiranya semasa di tanah air, anda telah mengasyikkan diri dengan sembahyang berjemaah, anda telah terbiasa berjalan kaki ke masjid atau ke surau, maka apabila anda berada di Tanah Suci, anda tidak akan lagi janggal dengan pekerjaan ini.

Tetapi sekiranya selama 50 tahun kaki anda dipacu untuk menapak ke kedai kopi untuk mengetir, maka amat berat nanti akan anda terasa untuk memacu kaki anda menapak ke Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Sedangkan anda telah berbelanja beribu ribu ringgit untuk ke Tanah Suci.

Pada pendapat saya, amat malang sekiranya seseorang itu telah sampai ke Tanah Suci, tetapi kakinya tidak mampu untuk membawanya menapak ke Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Melainkan anda ada uzur syar'ie.

Ditambah lagi dengan perancangan pihak berkuasa di sana yang memperluaskan kawasan masjid, kawasan penginapan jemaah haji tidak lagi berdekatan dengan masjid. Ia sekarang ini jauh. Tempat Hajjah berdiri dalam gambar di atas pada perkiraan saya adalah sekitar 800m ke pintu masjid. Hotel di mana Hajjah tersebut, dan Tuan Haji ini tinggal adalah 1 km lagi di celah celah lorong di sana. Jadi anda boleh totalkan jarak untuk pergi ke masjid. Kemudian darab 2 kerana menapak pulang ke hotel.

Sekiranya anda pergi ke masjid sebanyak lima kai sehari, kiralah berapakah jumlah km yang telah anda menapak.
Perhatikan gambar di atas. Di sana terdapat 3 terowong yang dilalui oleh jemaah haji sekiranya mereka hendak ke Masjidil Haram. Jemaah yang berarus arus memasuki terowong tersebut tinggal di sebalik bukit sana. Dan penempatan sedemikian sekarang dikira dekat dengan masjid.
Bayangkan perjalanan mereka ke masjid.

Jadi sekiranya anda pergi ke Tanah Suci tanpa meng'asyikkan terlebih dahulu dengan beribadat terutamanya sembahyang berjemaah, maka pekerjaan haji akan menjadi satu penyiksaan. Akan menjadi sesuatu yang menyukarkan. Akan menjadi sesuatu yang memeritkan. Memenatkan.

Mungkin ada yang terfikir, lebih baik aku mengetir di kedai dekat hotel daripada menyusahkan diri pergi masjid.

Sini pun boleh sembahyang gek!