Wednesday, February 17, 2010

PEKERJAAN HAJI.....32

Assalamualaikum,

Menangguk

Musim haji adalah musim yang membawa rezeki yang berlebihan bagi sesetengah pihak. Misalnya, pada mula sampai di Makkah, apabila membeli top up SR 20, saya bayar SR 20. Tetapi apabila wukuf semakin hampir, perlu bayar SR 21.

Perhatikan si baju kuning dalam gambar di atas, dia berdiri tercegat disamping tong sampah. Tugas dia ialah memungut sampah dan masukkan ke dalam tong tersebut. Yang berdiri tercegat tu apa hal?

Itulah namanya strategi. Memang ramai yang ingin bersedeqah semasa mengerjakan pekerjaan haji, dan insan yang berpakaian seperti di atas tidak terlepas daripada mendapat rezeki Allah.




Semasa memerhatikan orang berduyun duyun turun selepas melontar, saya amati terdapat deretan pekerja seperti di gambar 1 beratur melawan arus pergerakan jemaah haji. Pada mulanya saya hairan, kenapa mereka beratur sedemikian. Sedangkan peminta sedeqah beratur sambil duduk di tempat tempat yang berhampiran.

Apabila saya lihat para jemaah haji menghulurkan sesuatu ke tangan pekerja yang berderet tadi barulah saya tahu bahawa mereka sedang menangguk.
Pengalaman ini ku abadikan di sini